Laatste dag NK Baanuitslagen

• Rood

De diskwalificatie van Kevin Ossedrijver was absoluut terecht. Het is namelijk niet toegestaan dat renners die gelost zijn uit het peloton meedraaien met renners die een ronde proberen te pakken. Zie artikel 3.2.126 uit het reglement.

'Geloste renners uit het peloton die zijn ingelopen door één of meerdere renners die proberen een ronde te nemen,

mogen niet op kop van die groep gaan rijden op straffe van diskwalificatie.'

Dit deed hij duidelijk wel. De vergelijking met de Sinnigerenners of die van DJR gaat dus niet op, zij reden dan wel samen, maar hebben nooit zo opzichtig de regels overtreden. Uitstekend werk gewoon van Sinnige, waarbij dit overduidelijk beter lukte dan bij DJR, met een groot aandeel voor het inzicht van de heer Slik. En Dennis Bakker die het prachtig afmaakte. Sebastiaan Pot had ook nog op het podium kunnen komen als er niet halverwege de wedstrijd een fout werd gemaakt waardoor hij 3 punten misliep, maar gewoon sterk werk van de Noord-Hollandse ploeg in een harde wedstrijd.

Dan nog wat over Van Empel, ik moet zeggen dat ik ook van mening ben dat ze gewoon hadden moeten starten. Het is zijn eigen schuld dat hij niet op tijd klaar was, en daar had hij tijd genoeg voor. Eigen fout. Rugnummers opspelden duurt ook nog eens een paar minuten, terwijl iedereen al aan de boarding stond.

Al bij al heb ik een erg spannende en mooie wedstrijd gezien.

• DeRosa

Weet ik, maar nu dus weer vele trainingen verder en de extra motivatie van deze 2 kampioens truien. Het is mooi te zien een sprinter die zo gedreven is en ook zoveel progressie maakt. Als zijn duur vermogen wat beter gaat worden en het lef op de grote wedstrijden zal toenemen gaat deze Roy veel mooie dingen laten zien op de sprint, keirin en teamsprint. Ik weet van collega's in GB en Aussie land dat zijn tijden en progressie scherp in de gaten wordt gehouden……anoniem gaat hij al sinds het EK niet meer meerijden in de sprint!

Hopelijk komt er bij de dames ook wat talenten los….Lieke Klaus en Yesna Rijkhoff en Laura van der Kamp zijn zeker de talenten bij afwezigheid van Agnes Ronner maar komen toch snelheid en kracht te kort om internationaal mee te kunnen.

Hugo Haak en Hylke van Grieken hebben mij ook kunnen bekoren.

• DeRosa

Precies, vermoeidheid ziet er dan uit alsof het met opzet gedaan wordt.

Al met al is dat wat ik gezien heb mooie sport geweest bij alle disciplines maar toch ook wel lege tribune, ook tijden dat het lekker druk was maar zeker niet vol maar te vaak te veel lege tribunes…..genoeg daar over want de sport was mooi en de strijd was mooi en de mooie kampioenen. De tijden dat ik er was heb ik genoten..punt uit!!

• Toeschouwer

Eerlijk gezegd vind ik het normaal gesproken niet leuk wanneer er zulke ploegentactiek wordt toegepast bij de junioren. Gister was het echter een mooie strijd. Hans Timmermans heeft dit met zijn tactische rijden van De Jonge Renner voorafgaand aan het NK en ook op de weg gewoon uitgelokt. Dat De Jonge Renner hun verlies zo slecht opnemen had ik niet verwacht. De Jonge Renner is onder leiding van Timmermans begonnen met tactisch rijden en ze kregen daar dit NK een lesje in.

• Joske

1. Ik ben blij met het geweldige meeleven tijdens de koers, maar ook hier op het forum.

2. Over de diskwalificatie van Ossendrijver is hier de juiste reden al vermeld ( Overtreding van de reglementen, het artikel is genoemd, idd anders dan bij de twee ploegen die streden met hun sterkste renners)

3. Mijn indruk was dat men in eerste instantie dacht dat Markus uit de wedstrijd werd genomen. Nee, direct, en terecht, gediskwalificeerd in de spirnt wegens ongeoorloofd naar beneden komen in het sprintersvak van Markus.

De direct genomen beslissing, via de portofoons onmiddellijk gemeld, was helemaal correct, geen enkele twijfel over. Het had ook later kunnen gebeuren na het zien van beelden, maar het was direct overduidelijk dat Markus in de fout ging.

Leon en Barry hebben er een fantastische koers van gemaakt om de bronzen medaille. Daar kwam eindelijk die emotie los die we al tijden hebben gemist.

Het waren niet de enige memorabele momenten van dit toernnoi:

- de verrassende overwinning van Winanda Spoor, bijna vergelijkbaar met die van Didier Caspers 2 jaar geleden

- het optreden van Roy Eefting op de kilometer, ik zou daar iets mee gaan doen.

- het optreden van Hylke van Grieken, twee jaar geleden nog amateur B en kijk nu eens.

- de volstrekt onnodige valpartij van Bas Heilig, achteraf: niets gebroken, maar gevolg van totale uitputting. Toont aan hoe diep men ging.

4. De kleding van Van den Berg is aangepakt na de eerste dag. In de geest van het toernooi, zie vorige mails, is hij niet direct uitgesloten op de eerste dag. Dan had ik hier wel eens het commentaar willen lezen…

Hij had toen geen andere mogelijkheid dan het nat. sel.pak, waarvoor hij dispensatie heeft gekregen.

5. Ik heb al meer dan 20 jaar niet zoveel volk bij het NK baanwielrennen gezien als op donderdagavond, bijna 1500 mensen geteld…. fantastisch toch.

• DeRosa

Donderdag was het gezellig druk…..prachtig. Laat dat het uithangbord maar zijn!

• Graaf

Toeschouwer, ik ben niet aanwezig geweest op het nk maar wel lid van de jonge renner en bezoek daarom de site van onze vereniging. Daarop staan nog weleens verslagen, geschreven door Timmermans zelf. Misschien zou je die eens moeten lezen, voordat je zegt dat wij niet tegen hun verlies kunnen.

• Herogewier

Een beetje rondzoekend op de diverse social media is het wel leuk om te zien dat zowwel wielervolgers als niet wielervolgers die er bij waren het een geweldige avond vonden en dat er diverse reacties te lezen waren dat ze toch ook maar tikkets voor het wk gingen halen. De renners hebben er alles bij elkaar geweldig mooie koersen van gemaakt. Zo komt de baansport terug op de kaart, jammer dat de cameras 's avonds weg waren, want ze hadden nog wat geweldige momenten op de film vast kunnen leggen. Zondag wordt er in Apeldoorn weer gestreden achter de dernies. Kunnen ook weer mooie gevechten worden, volgende zaterdag komt de jeugd in actie, ook geweldig om te zien !!!

• Herogewier

Kreder is ook nog maar 21, dus dat gaat niet lukken :)

• Joopie

Oke, het punt van de diskwalificatie van Ossendrijver is me volledig duidelijk en dus ook volledig terecht!

Roy Eefting heeft mij ook verbaasd. Wat een goeie renner zeg! Niet alleen zn kilometer was erg sterk, maar ook in de puntenkoersfinale heeft hij heel lang op een podiumplek gestaan.

De licentie van 2 jaar geleden heeft verder niets met de prestaties van van Grieken te maken. Sprinten op de baan en wegwielrennen zijn twee totaal verschillende disciplines. Er zijn meerdere renners voorbij gekomen de afgelopen jaren die op de baan elite (sprinters) zijn en op de weg amateur. Als je goed kan sprinten op de baan, wil dat niet zeggen dat je ook klassiekers van 160 km goed kan rijden. En wil dat ook niet zeggen dat je een talentvol criteriumrenner bent.

Ik moet wel toegeven dat die gozer ontzettend veel talent heeft en dat hij dé verrassing was op het nk. De bondscoach moet dit toch ook zijn opgevallen?

De kleding van vd berg vind ik echt onbegrijplijk. Hij doet dit namelijk al voor de derde maal op rij. Ik vind echt dat dit aangepakt had moeten worden en dat hij geen dispensatie had moeten krijgen. Dan rijdt hij maar niet in een snelpak… een snelpak dragen is niet verplicht!. Klaar, het zijn gewoon regels van de wielerbond. Dat dat eens gebeurd prima, maar het jaar erop hoort dat in orde te zijn. En niet drie jaar op rij hetzelfde.

Overigens geldt wat mij betreft hetzelfde voor lieke klaus, die ook in een selectietenue reed.

Schitterend ook de overwinning van Winanda Spoor. Persoonlijk een van mijn hoogtepunten van de avond. Het werk van Nina Kessler was zo goed en heeft haar zeker aan de titel geholpen. De blijdschap achteraf was dan ook prachtig om te zien!

Mooi NK, volgend jaar weer in apeldoorn? Toch wel de mooiste baan om dit te organiseren vind ik.

Overigens… kunnen de prijzen van de kaarten niet gehalveerd worden of bepaald de knwu dat? Dan denk ik dat er nog wel meer mensen op af komen!! Er is in ieder geval plek zat!