Hoe krijg je meer publiek naar de baanwedstrijden in NL

• HarrieH

bert Schreef:

——————————————————-

> waarom zijn er toch zo weinig mensen die reageren

> op hetgeen de redactie van BF-one heeft geplaatst

> hier….

Je kunt je ook afvragen: waarom zal ik in hemelsnaam reageren als ik aan de discussie niets heb bij te dragen?

Geinteresseerden kunnen ook gewoon een (mini) discussie volgen, zonder een (waarschijnlijk nutteloze) reactie te plaatsen.

Ik ben sowieso wel benieuwd hoeveel volgers dit prikbord heeft, want met een stuk of 10 actieve prikkers houdt het wel op. Daar vul je geen tribunes mee.

Om on topic te blijven kan ik alleen voor mijn gezin/familie/naaste omgeving spreken.

Op de wielerbaan zie ik heel veel fietsers.

Het merendeel fietst recreatief en heeft geen wedstrijdaspiraties. Dit zijn m.i. een paar honderd potentiele toeschouwers bij grote evenementen (een dag bij een zesdaagse, een dag bij ee WK, daarmee houdt het m.i. wel op).

Dan is er een vrij gering aantal wedstrijdrenners. Echter: de meeste beperken zich tot af en toe trainen (of moet ik schrijven: “fietsen”, want trainen doet men meestal niet) op de baan. Wedstrijden rijden op de baan is aan hen niet besteed. Alles voor de weg, geen veld, MTB, piste, schaatsen, lopen, en meer van dergelijke bekrompen gedachten. Ook geen interesse in popupaires bijv.

M.i. kun je deze qua interesse / toeschouwer zijn plaatsen onder de voorgaande groep. Misschien zelfs nog minder belangstelling.

Een honderdtal (???, landelijk in deze orde van grootte ???) mensen die af en toe of regelmatig zelf ook op de baan in wedstrijden actief zijn.

Misschien te druk met het zelf sporten om regelmatig elders te gaan kijken.

Het leven bestaat uit keuzes maken (volgens Joske).

Voor mij als wielersportliefhebber (in zeer brede zin) is dat lastig.

Uiteindelijk geef ik prioriteit aan zelf actief zijn. Baan, weg, CX, MTB.

Af en toe (regelmatig zelfs) krijg ik mijn gezinsleden mee.

Wielrennen kijken op TV wordt al lastig ivm gesplitste belangen.

Als toeschouwer ergens aanwezig zijn (verdeeld over meerdere disciplines) gebeurt dus wel, maar relatief zelden. Gewoon een kwestie van tijd, geld, interesses en bezigheden van overige gezinsleden. That's life.

Er zal nog veel voor nodig zijn om bijv. een zesdaagse of WK hetzelfde te bereiken als een goede eredivisievoetbalclub, nederlands voetbalelftal, of een gevuld Thialf.

Voer voor professionals, niet voor een stelletje goedwillende liefhebbers.

• DeRosa

Er werd ook gesteld dat iedere reactie welkom is en dus ook die van een goedwillende stelletje liefhebbers.

Zeker is het leven het maken van keuzes en natuurlijk is ook niet te verwachten dat iedere wedstrijd bijgewoond kan worden door iedere baanfan, ik zelf zit ook heel vaak in de knoop met werk en familie en zeker als het prachtig mooi weer is dan zit ik liever zelf op de fiets buiten. Het blijft toch een raar verschijnsel dat er zo weining mensen komen kijken naar diverse wedstrijden.

• koen

De super populaires in Apeldoorn waren afgelopen maandag zeer matig bezet. Niks den nadele van de wel aanwezige rensters en renners maar zo krijg je wel heel beperkte wedstrijden waarbij te veel cat. samengevoegd moesten worden om toch nog aan de nodige hoeveelheid deelnemers te komen. Ook al doen ze nog zo hun best de kwaliteitsverschillen zijn dan te groot waardoor de kwaliteit van de wedstrijden afneemt en het voor het publiek ook niet echt aantrekkelijker erop wordt.

Vraag mij af wanneer het aan aantal deelnemers zo laag blijft er wel mee doorgegaan moet worden het lijkt mij voor de organisatie ook niet echt motiverend dan.

Mijn punt voor vandaag : Voor meer publiek/aandacht heb je ook een goed deelnemersveld nodig.

• DeRosa

Correct, spijker op zijn kop

• cannondale

Dit was overigens geen super populaires maar een gewone.

• HarrieH

koen Schreef:

——————————————————-

> Ook al doen ze nog zo hun best de kwaliteitsverschillen

> zijn dan te groot waardoor de kwaliteit van de

> wedstrijden afneemt

Voor mij een belangrijke reden om af te haken.

Als bijna-50er heb je niks te zoeken in een “strijd” tegen espoirs en eliterenners.

Voor mij is het niet de enige reden, maar ik kan me indenken dat voor menigeen hetzelfde geldt.

Overigens vind ik het van de zotte dat er niet meer “echte” renners op af komen, maar dat zal wel bij deze tijd horen.

• Joske

Zoals gememoreerd:

De eerste superpopulaires worden 25 oktober gehouden.

Ik ben zo vrij om op te merken, dat het nu toch echt aan de renners ligt als er gecombineerd wordt.

Zijn er voldoende van één categorie, dan wordt er zonder meer “apart”gereden.

Kwestie van de kip en het ei.

Het een kan niet zonder het ander, het ander niet zonder het één.

Natuurlijk werkt dat niet motiverend voor dee organisatie, maar we geven niet gauw op.

Zeer benieuwd wat er nu komt rijden op de superpopulaires over 2 weken.

Er zijn in ieder geval al mailtjes binnen gekomen van renners die we nog niet eerder in de wedstrijden op maandagavond hebben gezien. Nu zien of ze het waarmaken.

• Tuur

Voor een trouwe toeschouwer is het misschien een eenvoudige opgave om uit te zoeken waar en wanneer een baanwedstrijd plaats vindt, maar voor een nieuweling (toeschouwer of renner) is het bijna ondoenlijk. De informatie die te vinden is op het internet, is of verouderd (zie bf-one.com), of onvolledig (zie Alkmaar / Sloten, geen begintijden, sprint/ duur ?, cat. ?), of onoverzichtelijk (zie Apeldoorn).

Een overzichtelijke kalender is mijn inziens een eerste stap, die het in ieder geval voor de renner, en vervolgens ook voor de toeschouwer eenvoudiger maakt om naar een baanwedstrijd te komen. (Beide weten dan in ieder geval waar ze naar toe gaan).

Aangezien de KNWU en Wielerland geen baankalender op hun site plaatsen (m.u.v. NK’s e.d.), is bf-one.com misschien de aangewezen site om een zo volledig mogelijke en overzichtelijke wedstrijd kalender te plaatsen.

Daarnaast lijkt het mij verstandig als men eens gaat nadenken over de momenten waarop men b.v. het NK Koppelkoers of NK Omnium organiseert. Een NK Omnium een week voor het wegseizoen is voor de gemiddelde renner (99% ?) niet het meest handige moment.

Het helpt allemaal niet om serieus met het baanwielrennen bezig te zijn en het blijft daardoor een leuke hobby voor de winter maanden.

• peter

In een interview zei Willie Kanis dat ze haar nooit meer hoefde te vrage voor een paar minuutjes Holland Sport ofwat, als ze daar uren voor in de auto moest zitte en in de studio moest wachte. Ook bij de persconferentie over de WK liet ze merke dat het haar niet zinde dat alle aandacht naar Theo Bos ging en niet naar haar. Als zelfs zo'n vetbetaalde topper dit al teveel moeite vindt, met welke mense moet je dan in vredesnaam de media om aandacht vrage? Het is en blijft gewoon een kleine sport en je moet blij zijn met elke seconde aandacht die je krijgt!

• DeRosa

Het klopt helemaal dat het een kleine sport is maar dat Willy Kanis vet betaald wordt is een beetje overdreven.

Haar optreden samen met Yvonne Hijgenaar in HollandSport was beschamend wat HollandSport met de meiden deed.

Waren ze alleen als beeld vulling??? Er was hun beloofd dat ze hun verhaal konden doen maar enkele domme vragen van de presentatoren was hun deel, over de baansport ging het nauwelijks.

Tijdens de interviews na het NK en WK's vragen ze haar idd veel over het gemis van Theo Bos op de baan….zelden dat haar zelf een serieuze vraag gesteld wordt, ik neem aan dat je er zelf dan ook wel redelijk flauw van zou gaan worden.

Wat de interviews betreft heeft ze helemaal gelijk maar ik vind wel dat de Nationale selectie wat meer op de Nederlandse banen zou mogen optreden in goed georganiseerde wedstrijden.