Hoe krijg je meer publiek naar de baanwedstrijden in NL

• Sprinter

Joopie, je hebt gelijk als je zegt dat het probleem van Apeldoorn de giga grote tribunes zijn. Het zou volgens mij handiger zijn als de grote (hoge) tribune aan de overzijde van het sportcafe te “verduisteren” is met een groot gordijn. En alleen zichtbaar als die gebruikt wordt. dat geeft de hal direct meer intimiteit denk ik. Daarnaast is het inderdaad handig om “social media” zoals hyves, facebook en twitter in te schakelen. Maar wie doet dat? Sprinter heeft er geen tijd voor, en dat zal voor vele anderen ook gelden.

Mooie groeicijfers bij De Adelaar. Prachtig die schoolclinics, ik zag het artikel op BF-ONE. Zo betrek je wel de stad bij het evenement.(WK) maar ook in zijn algemeenheid bij het baanwielrennen. Ik hoorde dat de opstappersavond op vrijdag ook goed gevuld is…. allemaal potentiele toeschouwers naar de toppers. En die groei bij de jeugd…spectaculair (is de adelaar hiermee de snelstgroeiende vereniging in Nederland?). Gisteren was ik weer eens in Apeldoorn om de Kick Off bij te wonen, en inderdaad ik zag die oude mannen, en daarna de schooljeugd. Breedtesport optima forma. Chapeau. Maar doen jullie daarmee niet te weinig? Ik heb over die initiatieven niets gelezen in de landelijke dagbladen…. Of is het zo als Joopie eerder zei dat de media dat niet interessant vinden. Dan zullen we het interessant moeten maken…. we moeten de succesverhalen vertellen. Te beginnen aan de wielerfans in zijn algemeenheid. Wat dat betreft was ik blij verrast met de aandacht voor baanwielrennen in WielerMagazine, die de betrokken pagina's uit het blad ook nog eens in een los katern had gestopt. Zij zijn de binnenste ring van geinteresseerden. De ring die daaromheen valt zijn de familie van deze wielrenners, de vrienden en bekenden, die op verjaardagen en andere feesten betrokken kunnen worden. En zo zal het netwerk steeds groter moeten worden. En dat kost tijd. De baansport moet vanuit iets kleins beginnen….

• Joske

Over de verduistering van de tribunes is al eens gesproken. Er zijn eerst nu verduisteringsgordijnen aangebracht bij de glazen wanden op de binnenring.

Dat, en het feit dat er veel extra kosten gemaakt zijn, door bouwkundige veranderingen en muren die aanvankelijk niet geplaatst zouden worden, maar er nu wel staan heeft gezorgd voor een forse budgetoverschrijding van het geheel.

Daarbij komt dat een aantal beslissingen bij de atletiekbaan niet goed zijn geweest en de zaak vrijwel geheel opnieuw moest worden aangelegd.

Allemaal zaken die het niet gemakkelijk maken nu steeds weer nieuwe voorzieningen aan te brengen die, hoe je het went of keert, toch geld kosten.

Dan de landelijke kranten: die zijn regelmatig uitgenodigd, maar vinden het niet interessant als het buiten de randstad plaatsvindt.

Zelfs bij de opening was er nauwelijks aandacht voor een onNederlands wielerstadion dat hier is neergezet.

Wij hebben nu eerst het lokale en regionale traject ingezet, via de WK moeten de landelijke media meer inzien wat hier gebeurt.

Apeldoorn heeft, landelijk gezien, niet het imago van een bruisende sportstad. Er is een cultuur te winnen op dat gebied.

De gratis kaarten zijn ook vorig jaar al voorgesteld om te doen bij de zesdaagse.

De toenmalige organisatie voelde daar weinig voor, want er moest toch ook geld terugkomen.

Volgende week zitten we weer om de tafel over het naderende NK en de WK.

Het zal opnieuw ter sprake worden gebracht.

Daarbij was indertijd de gedachte: gratis kan niets zijn, maar we willen ook niet betalen…..

Ondanks alle grote en kleine problemen, gaat het goed met de baansport op zich.

Het begint een omvang aan te nemen van een bedrijf met veel werknemers, hoewel alles op het gebied van wielrennen in Omnisport, volledig is gebaseerd op 50-60 vrijwilligers die hele week, zowel ';s avonds als door de week, klaar staan om iedereen te kunnen fietsen.

Het aantal clinics hebben we bevroren tot januari, geen plaats meer.

Het aantal deelnemers aan de trainingen: vorig jaar in 5 maanden 7500 rugnummers uitgegeven.

Daar ligt het niet aan, wel aan de onbekendheid, daar werken we aan en we zijn blij met WielerMagazine en de lokale regional pers, daar verschijnen toch al regelmatig goede en grote artikelen.

Een kleine sport als het baanwielrennen is landelijk echter nog niet interssant genoeg, behalve als Theo ter sprake komt.

Ik vind dat dat de goede andere renners die we hebben tekort doet.

• redactie@bf-one.com

Het gaat al goed met de ideeën om meer publiek naar de banen te krijgen. We moeten meer de media naar ons toe proberen te krijgen en geef eens wat gratis kaarten weg etc.

Maar waar en van wie krijgen we garantie dat deze wijze woorden het gewenste resultaat opleveren ?

Volgens mij hebben we nu vier zesdaagses in Nederland dit komende seizoen, ik noem ze nogmaals want dat is ook reclame ! Amsterdam, Rotterdam, Tilburg en Apeldoorn en daar mogen we heel erg trots op zijn. Het probleem van de banen is dat er bij andere evenementen als de 6daagses te weinig publiek komt kijken om de kachel brandende te houden en het licht te ontsteken !

Een baan als Apeldoorn kent andere problemen dan die van Alkmaar en Amsterdam en soms ook de zelfde. Er zouden bij alle banen meer renners en publiek mogen komen willen we de indruk wekken dat baanwielrennen een groeimarkt is !

Maar de exploitatie van de banen is nog divers want steek de kachel maar aan in Apeldoorn of in Alkmaar …. ik schrik wel eens als ik in Alkmaar de prijs haar van verwarmd zitten kijken naar baanwielrennen .

Nu weet ik geen cijfers van Apeldoorn maar gezien de hoogte en de omvang van het omnisport centrum gaan daar de nodige kubieke meters gas naar toe plus de omliggende gangenstelsels en kantine etc…. man dat kost klauwen geld.

Het type baan als Amsterdam en Alkmaar geniet mijn voorkeur om baanwielrennen in de vaart der volkeren te houden en uit te breiden. En WK's moeten we over laten aan de UCI en gaan dan jaarlijks naar Aigle om daar te genieten van de sport en de prachtige omgeving. Want na maart volgend jaar als het WK achter de rug is dan weten we pas of dit paleis levensvatbaar is voor de sport waar de hal voor is ingericht ???

Het trainen met de selectie o.l.v. Robert Slippens kost veel meer dan in Alkmaar en vertel niet dat de resultaten beter worden ! En dat ligt niet aan de coach of de renners maar gewoon omdat we een minder sterke lichting hebben. Maar door de training naar Apeldoorn te verschuiven is de pot sneller leeg bij de KNWU voor de baangiganten en kunnen we b.v. niet deelnemen aan het EK in Polen. Ja we moeten keuzes maken en dat zal nog wel een tijdje zo blijven want de pot gaat echt niet groter en voller worden.

We schrijven de tribunes echt niet voller dus niet de media de schuld geven ! Er moeten in de eerste plaats meer renners en rensters deel nemen aan de wedstrijden want zowel in Apeldoorn als Alkmaar en Amsterdam hebben niet te klagen over de trainingen die worden goed tot zeer goed bezocht. Maar wedstrijden rijden daar hebben de renners geen trek in …. dus om het publiek naar de trainingen te laten kijken is ook geen optie….

Maar misschien zijn er nog andere ideeën die hoopvoller zijn om de baansport op te vijzelen naar ongekende hoogtes ????

Laat uw ideeën de vrije loop….

gr. Rob Duin :D

• Sprinter

Maar eens kijken wie er allemaal naar de “super populaires” (met aardige prijzenpot) in Apeldoorn gaan komen….

Als er dus geen renners van naam gaan komen daar, heeft de hele discussie over meer publiek naar de baan ook geen zin gehad. Publiek moet je verdienen…

• DeRosa

Dat de sprint selectie liever traint in Apeldoorn heeft ook te maken omdat het een baan is die voldoet aan de Olympische eisen en eisen voor het WK.

De sprint selectie is niet minder dan de jaren daarvoor al is het op het afgelopen WK niet echt uit de verf gekomen behalve dan Teun Mulder die toch maar wereldkampioen werd op kilo.

Willy Kanis behoort ook nog steeds tot de wereldtop.

De selectie heeft de afgelopen maanden nogal wat wedstrijden gereden waar ook min of meer andere toppers aanwezig waren, waarom kunnen er dan niet z'n wedstrijden in Nederland gehouden worden. Moet wel zeggen dat in het voorjaar er ook wenig publiek komt kijken naar het baanrennen.

Om publiek te trekken moet het publiek ook weten wanneer en welke wedstrijden gereden gaan worden en dan heb ik het vooral over het nieuw te werven publiek.

Het gestuntel rondom de organisatie voor de NK's was nou ook niet echt een visite kaartje om trots op te zijn.

Waarschijnlijk mogen we van de KNWU ook wel wat meer verwachten om deze mooie sport een duidelijke duw in de rug te geven, vind ook dat de selectie leden zich ook wel wat meer mogen laten tonen op en rond de baan tijdens evenementen, zij hebben toch de meeste naamsbekendheid.

Succes!!

• koen

Jammer dat weinig deelnemers waren op de maandagavond in Apeldoorn, de aanwezige renner/sters maakte er wel nog leuke wedstrijden van.

• bert

waarom zijn er toch zo weinig mensen die reageren op hetgeen de redactie van BF-one heeft geplaatst hier….

Zijn wij, degenen die tot nu toe hebben gereageerd, de enige mensen die richting de baan komen voor mooie, goeie en spannende sport??

Het lijkt mij niet want er moeten toch veel meer mensen zijn die bf-one.com weten te vinden………………of is alles soms al geschreven wat er over te schrijven valt…….ook dat lijkt mij erg sterk…….ik had het over media…..schrijvende pers,…..en natuurlijk ook radio en tv………en nee ik heb het niet over kosten over dit alles, kennelijk zijn we nu al uit geschreven met zijn allen en dat vindt ik heel erg jammer.

Misschien nog een voorzetje van mijn kant om e.e.a. duidelijk te maken:…

Ik lees zo af en toe in de krant, o.a. het AD berichtjes over de 6-daagse van Amsterdam en wie er met wie rijdt……..rete sterke deelnemers dus eigenlijk alleen maar goed,

verder lees ik helemaal niks in de kranten over een mooi evenement in Alkmaar dit weekend, namelijk het EK stayeren, en het NK koppelkoers met een zeer mooi programma met goede renners.

Als er iemand is die mij kan vertellen hoe dit komt heb jij misschien de sleutel in handen om er iets aan te doen want ik snap er echt helemaal niks meer van.

Bert.

• DeRosa

Ik verbaas mij met jou.

De Six van Amesterdam en later die van Rotterdam komen uitvoerig in de media en dus onder ogen van de onwetende……de rest hangt er maar een beetje bij.

Voor de start van het WK seizoen in Apeldoorn had ook wel meer de publiciteit gezocht kunnen worden, nu kwam het duidelijk in het nieuws door de vermeende deelname van Theo Bos maar anders had het wederom alleen de insiders weten te boeien en de rest was wederom onwetend gebleven.

Idd de wedstrijden in Alkmaar en evt Sloten komen vaak helemaal niet in de aankondiging, trouwens de website van Alkmaar Sportpaleis is ook niet echt een uitnodiging.

Niets is mooier dan volle tribunes tijdens de baan wedstrijden……mooie sport verdient dat!

• bert

DeRosa, ben het helemaal met je eens, maar ik weet nog steeds niet waarom er totaal geen aandacht is voor dit weekend in Alkmaar voor een geweldig sport-weekend….

• DeRosa

Ik ook niet en ik zie het ook met lede ogen aan, bijna iedereen die ik probeer aan te steken met het baanvirus vind het een prachtige sport maar zijn het snel weer vergeten en gaan dan zeker niet op eigen houtje naar een wedstrijd kijken.

We hebben prachtige atleten op de baan zowel op de duur als op de sprint onderdelen, maar de namen zijn niet bekent bij de grote massa. Iedereen kent wel de schaatsers of de voetballers en de wielrenners op de weg maar baanrenners en rensters….nee!

Alleen als Theo Bos of Marianne Vos weer in het beeld komen en dan is de media er wel weer bij en zie dan wordt er wel weer gesproken over het baanwielrennen.

Het is ook zo dat onze nationale selectie doorgaans alleen in Nederland rijden voor het NK en de overige WB wedstrijden en WK's in het buitenland, komend WK hopelijk dus in Nederland. Maar zoals de duurrijders de 6-daagse te zien en te bewonderen zijn zouden de selectie leden zich ook wel eens wat meer mogen profileren in hun eigen land. De namen zoals Kanis en Mulder moeten toch voor meer publiciteit kunnen zorgen.