Hoe krijg je meer publiek naar de baanwedstrijden in NL

• Shevuno

De RoSa jij als baanfan moet toch met een beetje creativiteit een touringcar vol kunnen organiseren om vanuit het zuiden naar Apeldoorn te komen. Daar moet je nu al mee beginnen voor het WK van maart volgend jaar en om je organisatie te testen start je met een kleiner evenement in Apeldoorn. Dat deden wij in de jaren ‘70 ook vanuit Alkmaar met z’n allen naar de zesdaagse in Rotterdam of Ahoy op zondag. En weet ? je gezelliger dan in je eentje of met z'n tweeen . In de bus nog voor en na ouwe hoeren over de wedstrijd en anekdotes doen de ronde etc.

Gewoon het wiel was al uit gevonden want ook rond Maastricht huizen vaal baanfans ……

Het is maar een voorbeeldje kost niets en dan komen de bussen uit Leeuwarden, Enschede, Heerlen, Middelburg en ga zo maar door….. en gezellig !

• Joske

Wij hebben er een speciale dame opgezet om de PR te verzorgen.

Dat betekent dat er in de regiokranten en lokale kranten regelmatig de wedstrijden worden aangekondigd op de voorpagina's met een grote foto erbij.

Bij de afgelopen Interland kon men een bon uitknippen en daarmee gratis naar binnen (toegangsprijs 5,00 euro). 390 mensen hadden die bon bij zich voor 2 personnen.

De bon is met een halve (!) pagina tekst en foto';s erbij, maar liefst 6 x geplaatst door de krant.

Uiteindelijk leverder dat 1000 toeschouwers op.

Zie ik op webistes staan dat het bezoekersaantal wel beter had gekund….

Mijn idee, en ik heb vele baanwedstrijden gevolgd op de Nederlandse banen, dat het een meerdaagse wedstrijd was, die gewoon goed was bezocht.

De volgende “test”is voor ons het NK-Amateurs. Vorig jaar 500 bezoekers op één dag.

Dat gaat weer in de publiciteit over een week of twee.

Benieuwd waar jullie dat gaat tegen komen, die publiciteit, en wat het effect is op het toeschouwersaantal.

Dat het volgens bert voor de andere wielerbanen ook geld kost, zal ongetwijfeld waar zijn.

Het organiseren, zoals dat dit jaar gebeurt, van twee interlandwedstrijden, het NK en de wereldkampioenschappen betekent vaak aankloppen bij dezelfde mensen en bedrijven, omdat je weet dat anderen alleen maar voetbalmaf zijn.

Let wel: wij klagen niet, maar we vinden wel dat een accomodatie zoalks in Apeldoorn, in feite verplicht om daar ook echt wat mee te doen en in te organiseren.

Alles wat we doen heeft toch de achterliggende gedachte om uiteindelijk in het Wereldbekercircuit terecht te komen en jaarlijks een superwedstrijd te organiseren.

Als je geen ambitie en geloof hebt dat dat niet kan, moet je wat anders gaan doen.

• merijntje mortirolo

Nu kom ik hier niet vaak, maar ik vind dit wel een interessante discussie. Staat u mij toe mij hier even in te mengen.

Ik vind de optie van Herogewier zeker het overwegen waard: de sociale media zijn niet meer weg te denken en vallen zeker niet te onderschatten qua exposure. Daarbij is alle gratis reclame natuurlijk sowieso meegenomen.

De twitternaam ‘baanwielrennen’ is al geclaimed zie ik, maar met één enkele follower (ik ben nummer twee) zet dat ook geen zoden aan de dijk. Daarbij is de laatste update van 8 augustus: beetje lang geleden. Van wie is die account?

Volgens mij kun je daar best wat aandacht mee genereren.

Met wat hulp van Jan Willem Crabbendam valt er misschien via het ‘echte’ wielerprikbord ook wel wat te doen qua aandacht.

Helaas roept mij hier de plicht (in de vorm van een lief klein meisje), maar ik probeer erop terug te komen.

• bert

Beste herogewier,

Je hebt helemaal gelijk in het bovenstaande wat je net schreef en ik praat en vertel er ook erg veel over, maar nou net dat ene stukje ontbreekt …………..en dat is

….het stukje in de krant wat ze zouden moeten lezen om een soort bevestiging te krijgen van wat ik ze allemaal vertel……..

Wij kunnen vertellen wat we willen, maar het overgrote deel van de mensen zoeken een soort bevestiging van wat Wij ze vertellen,……zoiets van oh ja dat vertelde bert laatst ook nog, of joh dat heeft herogewier helemaal uitgelegd hoe dat zit en hoe dat in elkaar zit……lijkt me best wel eens gaaf om……enz, enz, enz……

En dat bedoel ik dus eigenlijk met de media, een stuk in de krant, weer eens wat aandacht op de radio zoals afgelopen dinsdag…………dat zijn nou net de dingen die zouden kunnen gaan helpen………………………………………………………volgens mij, maar ja ik ben ook maar een mens en misschien soms wat TE enthousiast, want dat kan natuurlijk ook, maar ja dat heeft met de passie voor de sport te maken…en die hebben we gelukkig allemaal!!:)-D

• Herogewier

dat is dus in Apeldoorn al erg goed voor elkaar, een mooie samenwerking met de kranten. Af en toe wat stukjes advertorials er bij, acties voor gratis kaarten en zoals Joske dus al schreef levert dat al een hoop nieuw publiek op bij de baan. En dat is wel mooi om te zien. Bij die interland ook een paar gezinetjes bestudeerd met wat kids, erg leuk om te zien. Volledig verast door de snelheid der renners. Die zaten allemaal zeer onder de indruk te kijken naar mijn idee. Das dan mooi, die moeten dat doorvertellen en mogeluik een avondje zesdaagse mee gaan pakken en als ze weer eens een weekendje weinig te doen hebben opnieuw langs komen kijken. Je hebt helemaal gelijk Bert, die stukjes moeten naar de kranten, maar dat kost gewoon tijd en investering en ingangen hebbn. Zit er een eindredacteur die er weinig mee heeft en enkel de mensen wil bedienen met voetbal ben je snel uitgeschreven.

• bert

Jep, Apeldoorn is zeer goed bezig, en misschien wel de manier om het aan te pakken en het weer aan te wakkeren,misschien iets voor de andere banen om dat eens op te pakken, al of niet in overleg,

en nu heb ik wel een idee om een stap verder te gaan, maar ik weet niet of ik dat hier zomaar kan schrijven omdat er iemand bij betrokken zou kunnen zijn die qua naam nogal bekend is in de sportwereld, en tja…..journalisten zijn nou eenmaal onafhankelijk …………………..misschien beter om het eerst aan hem te vragen of hij een keertje iets zou willen doen…………..

• DeRosa

Mmmm, de baanfan's die ik weet gaan al naar menig baanwedstrijd en niet alleen de zesdaagse maar zeker ook de sprintwedstrijden. Een bus vol zal ik niet krijgen in mijn kennissen kring maar gezellig is het evengoed. Het probleem zoals aangekaart is ook niet de al bestaande baanfanaten maar vooral het nieuw te verwerven baanfan's.

Voor dit laatste is volgens mij wel meer media melding voor nodig.

Ben je gestopt met het organiseren van busreizen dan? Neem aan dat er nog veel meer baanfan's te verwerven zijn in jouw regio, het wiel was toch al uitgevonden?

• DeRosa

Hoe ben je er zo zeker van dat de rest(?) er niet naar geluisterd heeft ??

• Joske

Wat een wielerbaan kan doen…

Twee jaar geleden was de Jeugdafdeling van De Adelaar 5 leden groot.

Dat werkt niet inhet voordeel ivm competitietie krijgen en gezellig trainen met vriendjes en vriendinnetjes.

(Eerste woensdagmiddagtraining: 7 meisjes en 1 jongen!)

Nu, twee jaar verder is de jeugdafdeling gegroeid naar 32 leden.

Dat is natuurlijk niet alleen aan de baan te danken, maar wel voor een groot deel.

Het begint zich lokaal rond te spreken door de scholenclinics die worden gegeven. Elke school komt driemaal fietsen met de groepen 7 en 8.

500 kinderen doen daar aan mee en de kinderen, waarvan de scholen zich niet hebben aangemeld, kunnen dat aslnog via Sport van De Maand doen.

Vandaag, tijdens de kickoff van het WK, zagen we eerste de “oude garde” van 50+ rijden na de demo keirin wedstrijd en vervolgens 18 kinderen van diverse scholen uit Apeldoorn.

De kinderen krijgen allemaal een strippenkaart mee, om zelf nog eens driemaal gratis te komen fietsen, maar belangrijk is, dat er ouders meekomen om te zien wat er gebeurt.

Zij zijn de mensen van Herogewier: de verjaardagsfeesten, het schoolplein en buurtfestijnen. Ook daar moet het “vallen”.

Daarnaast kon de vereniging 175 leden bijschrijven in het ledenbestand.

Die spin off moet ook niet onderschat worden als het gaat om bezoekers naar de baan te krijgen.

Met bijna 600 leden bouw je aan een potentieel van bezoekers, spreekbuizen en medewerkers.

• Joopie

Joske, Je zegt een paar dingen waar ik wel wat meer van wil weten of op wil reageren.

1. Dat je leest dat de bezoekersaantallen van het interlandweekend beter hadden gekund:

Het stadion van apeldoorn is gewoon heel erg groot. als 1/5 van het stadion gevuld is, ziet dat er dus gewoon erg leeg uit. De indruk die het voor mensen geeft: Het stadion is bijna leeg, want er is 4/5 leeg en 1/5 gevuld. Klaar, voor dit soort wedstrijden is het gewoon een veel te grote arena (al vind ik hem wel erg mooi).

2. Jullie geven wel scholenclinics (bravo!! pracht initiatief) maar waarom geen gratis kaarten weggeven. Uit ervaring weet ik dat de zesdaagse pas echt succesvol is als er sfeer in de tent is. Dat is ook het succes van Amsterdam en Rotterdam. Amsterdam is kleinschalig, met een mooi peloton, maar met ontzettend veel sfeer. Dit komt natuurlijk door de kleinschaligheid. Het velodrome is snel vol en dan wordt het snel sfeervol. Apeldoorn is veel groter en dus ook een stuk killer. Tijdens de afgelopen zesdaagse was het gewoon slecht bezocht. Deels door het matige (vind ik) deelnemersveld. Als het stadion zó leeg is, dan krijg je de sfeer er ook niet in. Waarom de kaarten dan niet gewoon weggeven aan kids die het prachtig vinden? Kinderen zorgen voor een volle zaal, zijn altijd enthausiast en kunnen vroegtijdig geinteresseerd worden in de sport. Zijn lege plekken zo veel ‘goedkoper’ dan gratis kaarten weggeven? Investeer in een sfeervolle tent, want anders wordt het gewoon ontzettend lastig om het hoofd boven water te houden. Als de zesdaagse dit jaar weer zo leeg zal blijven, dan is het ten dode opgeschreven. Dan haken sponsors ook snel af.

Daarnaast moet ik wel zeggen dat Apeldoorn erg zn best doet om mooie wedstrijden te organiseren. Voor veel renners is dit gewoon heel leuk om aan deel te nemen en er is al niet zo heel veel…