Hoe krijg je meer publiek naar de baanwedstrijden in NL

• Yorick

Engelse baantop doet zelf wel altijd mee aan de Revolution series. Zelf ook een keer meegedaan en het zijn fantastische wedstrijden. Ik heb het geloof ik al een keer geopperd gezien op dit forum, maar zou leuk zijn als dit ook in Nederland wordt geïntroduceerd. 3000 man publiek maandelijks ‘actief’ op de banken.

• DeRosa

Mijn idee…..Revolutions met internationale toprijders, ook in Australie is het een hit.

• Weet je wel

De Rosa je raakt een beetje van het padje af ! Je kunt wel zeggen je moet Revolution wedstrijd houden naar Engels model maar de topic is “ Hoe krijgen we meer publiek en renners naar de piste in Nederland”

Als de huidige inwoners van ons landje bij de zee het fenomeen baanwielrennen niet kennen dan kunnen ze ook het fenomeen Revolution Cup niet !!!

Dus moeten we met elkaar denken gaan proberen op goedkope wijze bekendheid geven aan baanwedstrijden laat ze eerst kennismaken met een populaire wedstrijd op 1 van onze drie banen en dan proberen om ze warm te houden voor de sport. Maar dat geld voor toeschouwers en renners want we moeten met elkaar de olievlek groter laten groeien. Dat is geen gemakkelijke opgave maar gezien dit topic en de reacties is er al veel boven water gekomen hoe we het niet moeten doen en waar we veel moeten verbeteren.

Deze onderstaande bijdrage b.v. vond ik steekhoudend en hier kunnen we wat mee !

Re: Hoe krijg je meer publiek naar de baanwedstrijden in NL

Gepost door: Tuur ()

Datum: 15 oktober 2010 12:45

Voor een trouwe toeschouwer is het misschien een eenvoudige opgave om uit te zoeken waar en wanneer een baanwedstrijd plaats vindt, maar voor een nieuweling (toeschouwer of renner) is het bijna ondoenlijk. De informatie die te vinden is op het internet, is of verouderd (zie bf-one.com), of onvolledig (zie Alkmaar / Sloten, geen begintijden, sprint/ duur ?, cat. ?), of onoverzichtelijk (zie Apeldoorn).

Een overzichtelijke kalender is mijn inziens een eerste stap, die het in ieder geval voor de renner, en vervolgens ook voor de toeschouwer eenvoudiger maakt om naar een baanwedstrijd te komen. (Beide weten dan in ieder geval waar ze naar toe gaan).

Aangezien de KNWU en Wielerland geen baankalender op hun site plaatsen (m.u.v. NK’s e.d.), is bf-one.com misschien de aangewezen site om een zo volledig mogelijke en overzichtelijke wedstrijd kalender te plaatsen.

Daarnaast lijkt het mij verstandig als men eens gaat nadenken over de momenten waarop men b.v. het NK Koppelkoers of NK Omnium organiseert. Een NK Omnium een week voor het wegseizoen is voor de gemiddelde renner (99% ?) niet het meest handige moment.

Het helpt allemaal niet om serieus met het baanwielrennen bezig te zijn en het blijft daardoor een leuke hobby voor de winter maanden.

De websites meer op elkaar afstemmen en zeer zeker verbeteren zodat de mensen de indruk krijgen dat ze verwacht worden en met open armen ontvangen worden.

En we moeten niet vergeten dat de ideeën weinig mogen kosten want de bodem bij de organisaties vaak al in zicht is dus moeten we creatief zijn met onze ideetjes …..

De Rosa dus jou idee om te starten met Revolution wedstrijden is een schone gedachte maar dat is een paar stations te ver. We moeten het doen met wat we nu hebben en daar publiek voor warm maken.

De kenners vinden de piste heel leuk maar de meeste kenners hebben ook grijze haren dus moeten we er hard aan werken om jonge mensen te werven om klant te worden bij de piste…

veel succes…:)

——————-

• DeRosa

Mijn insteek is om meer namen aan een wedstrijd te plakken zodat het publiek dat gaat herkennen en geinteresseerd zou gaan raken. Natuurlijk zijn de afzondelijke websites erg onduidelijk maar nog is dit alleen iets voor diegene die nu ook al het baanrennen weten te vinden. Om nieuw publiek aan te boren moet je met de sport de boer op en het iedereen laten weten anders blijft het m.i. een insiders bezigheid.

Ik nam als voorbeeld hoe ze het aan de overkant van het kanaal doen, niet dat wij zoveel geld te besteden hebben maar daar zijn ze ook eens met bijna niets begonnen en zijn veel wedstrijden gaan organiseren waar in eerste instanties de renner graag willen rijden en het publiek een prima sportdag/avond geboden wordt. Iedere Nederlandse baan opzich organiseerd mooie evenementen maar zijn bijna geheel niet op elkaar afgestemd. Nee veel geld is er nog lang niet beschikbaar om het idee van de Revolution 1 op 1 over te nemen maar iets in die vorm denk zal het baanrennen wel meer op de kaart zetten als eerste in Nederland. Geloof niet dat dit ver van het padje af is, maar zoals het idee van deze post is….ieder idee is welkom !!

Dat het NK omnium een ietwat verkeerde datum heeft deelt niet iedere baanrenner maar wel een wegrenner die in de winter op de baan rijdt dus daar zullen altijd wel compromissen gemaakt moeten worden. Een dwaling van het organiseren van het NK zoals vorig jaar moet absoluut voorkomen zien te worden, daarmee is toen een hoop toeschouwers mee verloren gegaan.

Het is ook niet hier in Nederland dat er zo weinig publiek komt naar de baan wedstrijden, de kampioenschappen in Spanje en Frankrijk en Duitsland lopen ook niet over van het publiek en te zwijgen over Belgie in het Kuipke…….ik heb daar toch regelmatig en echt “Remy” gevoel. Amerika daarintegen doet het over het algemeen wel goed en heeft ook veel locale wedstrijden waar ze toch veel buitenlamdse teams en renners voor weten te strikken, in die landen waar het wel goed gaat zijn de websites ook erg onduidelijk en voor de volgers moeilijk te achterhalen maar toch krijgen ze de mensen op de tribunes.

In de UK doen ze dat door schreeuwende media koppen…en dat werkt echt!!

Veel geld is er niet wordt vaak gemeld en deels klopt dat ook maar het geld wat er wel is gaat vaak verloren door gekronkel (NK vorig jaar) en nu weer de baan die niet helemaal goed lijkt te zijn in Apeldoorn volgens de UCI. Dat had in de zomer maanden al geregeld moeten zijn en niet nu het seizoen start, moet de baan soms straks weer een tijdje op slot om aangepast te gaan worden?? Echt mooie staat het in de media iig niet!!

Hoop dat alle ideeen samen een oplossing kunnen vormen om de mooie sport een doorstart te kunnen geven en gunnen.

• Joske

De Uci legt de lat voor een WK hoger dan voor welke andere wielerbaan ook.

Ik ben niet meteen onder de indruk van hetgeen vermeld wordt.

Als deze eisen voor elke baan zouden gelden is het direct gedaan met bv. Manchester.

Ook daar zijn na de WK aanpassingen gedaan die nu niet meer zouden zijn toegestaan als er een K gehouden zou moeten worden.

De baan in Londen krijgt daar ook mee te maken: geen reclame toegestaan en allen op die plaatsen en in die bochten die door de UCI zijn toegestaan.

Natuurlijk, een 200 meter dient vrij te blijven van reclame, maar kijk naar elke willekeurige baan en dat is vrijwel nergens zo, behalve bij 200 meter banen die dan weer worden afgekeurd omdat ze te klein zijn, of zoals Alkmaar, weer te smal en niet geheel zichtvrij.

Noch Alkmaar, noch Amsterdam, of welke baan dan ook in Belgie, Duitsland of Engeland voldoen aan de eenmalige eisen die voor een WK gesteld worden.

Daarom kunnen er nog wel wedstrijden worden verreden, maar, en dat is mijn idee, zijn de media wel bezig hier steeds een item van te maken en het op te blazen.

Dat is wel jammer, omdat dat steeds uitvergroot in de media komt, zonder dat men het naadje van de kous weet.

• DeRosa

Komt ook omdat de berichtgeving erg sober was en dan werk je de geruchten natuurlijk in de hand. Als er meteen melding was gemaakt over wat er mis is gelopen en wat de bemerkingen waren van de UCI dan was dit anders verlopen maar er was alleen melding gemaakt dat de UCI de baan afgekeurd had…..tja dan kan je zo iets verwachten.

• bert

heb net eens alles gelezen van de afgelopen dagen, dat kon niet eerder omdat ik in Alkmaar zat bij een EK stayeren, en waar ook een heel mooi NK koppelkoers is gereden,………………..waar was toch dat publiek joh, en waarom geen vervolg op de radio uitzending van Sebastiaan Timmerman……of iets in de krant of zo……ik vind het te gek voor woorden, zelfs voor een EK wedstrijd en een NK koppelkoers met mooie, goeie en bekende renners is er geen aandacht.

Ik ga denk ik maar het kantoor van een krant binnen vallen en eisen dat ze er aandacht aan gaan besteden,………………….geintje natuurlijk, maar triest is het wel, er was een auto van rtv noord-holland…maar of die iets gedaan hebben?

• DeRosa

GVD, en dat met z'n mooie wedstrijden en rijders. Ook nog GP sprint…..kan niet op!

Ik zit helaas in India voor mijn werk en ben dus ook niet gaan kijken.

Oke dus hebben we wel mooie wedstrijden maar nog steeds geen publiek……pffffffffff !

• Peter

We hebben afgelopen weekend in Alkmaar weer kunnen zien dat de Nederlandse media het weer massaal af liet weten. Ik heb vandaag in geen enkel landelijk dagblad of op de vaderlandse teleteksten iets gelezen over het NK koppelkoers of het EK stayeren waarbij ‘ onze jongens’ knap zilver en brons behaalden. Zelfs op de knwu site was er op maandag 1030 uur!! nog niets te lezen. De PR verantwoordelijke van de KNWU, mevr poelmans schitterde zelfs van afwezigheid in dit mooie Alkmaarse wielerweekend.

• Frans Rutten

Volgens mij is het hoofdprobleem van de baansport, dat de gewone burger zich niet kan identificeren (de ultieme noodzaak) met de prestaties, die baanrenners met hun hypermoderne materiaal, onder begunstigende omstandigheden leveren. De geowne burger heeft geen flauw idee, hoe groot het werkelijke verschil is tussen henzelf en de absolute top. De toeschouwer identificeert zich veel gemakkelijker met voetbalprestaties, ofschoon het werkelijke verschil ook daar even groot is als met de baansport. De toeschouwer heeft bij het voetbal echter deze illusie wel en misleidt zichzelf dus. Bij de baansport heeft deze illusie geen kans, omdat de snelheden aldaar zich niet verhouden tot de normale snelheden in het verkeer, die de toeschouwer kent.

Is dat erg?

Neen, zolang je maar inzichten hebt in de cosmetiserende factoren.

Weet, dat in de rondte rondrijden beduidend sneller gaat dan in een rechte lijn.

Weet, hoe voordelig het is een 200m met aanloop te doen met behulp van de banking. Weet, dat de Krylatskoje baan op zeeniveau nog eens elke wielerbaan in de schaduw stelt.

Laat eens sprinters een 200m sprint in eenr rechte lijn in hun eentje afleggen, om de relatie met de buitenwerkelijkheid wat te herstellen.

Nu weet ik natuurlijk donders goed, dat ik zojuist primair mijn eigen preoccupaties etaleerde, maar met mijn visie, dat veel duidelijker moet worden, hoe de baansport zich verhoudt tot de alledaagse werkelijkheid, is natuiurlijk niets mis.