Overigens…
Het is niet de knwu maar het Velodrome die de reglementen handhaafd.
Als het aan boven had gelegen was er dispensatie geweest waar we dan nog niet gebruik van hadden gemaakt
Mooi dat jullie als organisatie op jullie strepen staan. Reglementen zijn niet voor niets “verzonnen”. Veiligheid (reden voor deze regel) gaat natuurlijk voor!
Martin heeft ergens geschreven dat ook Apeldoorn nooit boven het baanmaximum gaat. Goed om te weten dat het Velodrome dat ook doet.
Te gek natuurlijk dat de bond je een boete kan geven als je met je zonnebril in je haren op het podium staat, maar zelf dit soort overtredingen gaat “dispenseren”.
Waakzaam blijven dus…..
Ik heb zelf maar eens gekeken of mijn schema klopt. En wat blijkt……
De wedstrijdtijden zijn redelijk goed. de afwijking is vaak minder dan een minuut. Echter meestal in het nadeel. Ik heb me natuurlijk afgevraagd hoe dat kan.
Conclusie van mijzelf…. ik reken de inloopronde (waarin vaak langzamer gereden wordt) niet mee. Die moet er dus nog bij in het schema.
Maar wat blijkt is dat de ruimte tussen de wedstrijden groter is dan ik aanhoud. je ziet tot en met wedstrijd 9 de achterstand op het schema al oplopen tot 20 minuten. Dat komt voor ongeveer 7 minuten door het ontbreken van de tijd voor de inloopronde, maar de overige tijd komt door het langer zijn van de pauzes tussen de wedstrijden.
Wat is daar de oorzaak van? Volgens mij komt dat omdat er niet een coördinator aanwezig was die de renners de baan uithaalde (er werd nu rustig uitgereden op de safetyzone na de wedstrijd, soms 3 of 4 ronden) en die op tijd (= direct als de renners na de finish voorbij komen) de volgende groep de baan in stuurde.
Daar is dus nog wel winst te behalen. En natuurlijk zat de pauze van 20 minuten die na de eerste ronde (9wedstrijden) gehouden niet in mijn schema. En je kunt natuurlijk niet verwachten dat de jury onafgebroken doorgaat. Een pauze van 15 minuten na elke serie lijkt mij ook zeer verstandig.
Na 18 wedstrijden was daardoor de achterstand om mijn schema al opgelopen tot meer dan 1 uur. Na de wedstrijd 18 ben ik naar huis gegaan en heb het vervolg niet gezien.
Wat viel mij nog meer op:
Geen publicatie van uitslagen. In het begin nog even, maar na wedstrijd 5 heb ik geen uitslagen meer gezien. De kwaliteit van de uitslagen was ook matig te noemen. Bij de junioren kregen de jongens die een ronde gedubbeld waren 20 bonuspunten in plaats van minus punten, en een renner die met een zadelprobleem uit de wedstrijd gestapt was (en dus niet gefinisht was) stond gewoon als 6e in de einduitslag. Nadat hierover geprotesteerd was werd de uitslag gecorrigeerd, maar nu kreeg een andere renner DNF achter zijn naam te staan (terwijl hij wel gefinisht was) en bleef de gestopte renner nog steeds staan op zijn plaats. Gelukkig loste het probleem zich vanzelf op, omdat er nog maar 20 junioren overbleven die de finale reden.
Geen juryleden naast de baan, zeker op de plekken waar die overzichtelijk is (in de bocht voor start/finish staan grote displays, je kunt niet zien wat daarachter gebeurd vanaf de juryplaats). Er gebeurde daar ook een valpartij en in eerste instantie had niemand in de gaten dat er nog iemand lag. Nadat een fotograaf begon te zwaaien begreep men dat er iets aan de hand was en spoedde een jurylid zich naar de plek des onheils. Er was dus geen totaaloverzicht over wat er gebeurde.
Leerpuntjes voor de volgende wedstrijd in Alkmaar.
Verder leuke wedstrijden, maar erg kort. En dat was aan de ene kan wel jammer (want het pretendeert een duur toernooi te zijn) maar gaf aan de andere kant uiterst spannende, snelle wedstrijden die in volle galop gereden werden.
Ik ben het erg met Martin eens. Was erg rommelig dit keer.
Mooi te zien dat schema aangescherpt kan werken.
Aanfluiting was de koppelkoers voor nieuwelingen dames, dames en veteranen. Zowel hilariteit als doodsangsten om naar te kijken. Dat het bij 1 valpartijtje is gebleven is gewoonweg wonderlijk te noemen.
Ik zou graag zien dat er baan rijbewijzen of aantoonbare certificaten door erkende instanties worden vergeven.
Jeugdleden door middel van kennis en ervaringssessies waarin theorie mbt regelgeving aan bod komen. Pas Daarna een praktijkexamen op de diverse onderdelen en disciplines. Zonder dit certificaat mag en kun je niet deelnemen bij een knwu wedstrijd.
Mag wat mij betreft voor op de weg als op de baan gelden. Verbind daar een soort van verplichte keuring voor zodat een fiets voldoet aan de uci en knwu normen (maatvoering, versnellingen) maar ook te brede afwijkende sturen, te grote fietsen, te kleine fietsen slechte remmen, slechte banden, dat soort zaken om de veiligheid van de renner of rensters zelf, maar ook die van de rest van het peloton waarin deze nu vogelvrij in worden losgelaten te waarborgen.
Helemaal voorkomen doe je het natuurlijk niet, maar je legt wel uit waar op te letten.
Over de jury maar geen commentaar verder. Mylaps verplicht gesteld voor deelname, maar dan wel in de knoei kunnen komen met de uitslag op een scratch, of namen van renners die niet aanwezig zijn op de uitslag kunnen vermelden met punten erachter vermeld zelfs, is gewoon knap…
Op het Velodrome heb je de “certificaattrainingen” Daar krijg je een bewijs van deelname van. En ik kan me herinneren dat bij een van de wedstrijden dit jaar een jeugdrenner van Omnisport ook een diploma bij zich had en bij de inschrijving liet zien. Volgens mij werkt de Adelaar ook met dergelijke certificaten.
Hier ligt ook een taak voor de begeleiders van de vereniging. Eerst maar eens op de trainingen wedstrijden rijden voordat je meedoet.
Maar ja, waar zijn die begeleiders van de clubs? Vaak zie je alleen de ouders. En die willen dat zoon/dochter gaat fietsen…..
Er waren een flink aantal renners die niet wilden koppelen. Die hebben toch angst voor de korte baan in Amsterdam. Als je niet echt ervaren bent kan ik me er iets bij voorstellen. Het is wel iets anders dan in het overzichtelijke Apeldoorn of Alkmaar. Dus inderdaad een wonder dat het allemaal “zonder erg” was.
Mylaps is altijd verplicht om aan je fiets te hebben bij officiële KNWU wedstrijden. Maar dan moet je volgens mij ook de organisatief gaan verplichten om er gebruik van te maken. Dat gebeurde niet in Amsterdam. En vandaar die rare uitslagen. Ik vind dat je dat de organisatie (misschien zelfs wel de KNWU want zij verplicht het gebruik) kunt aanrekenen. Maar volgens mij werd in Apeldoorn ook geen gebruik gemaakt van Mylaps. Jammer. Een duur systeem (ook voor de renners) en er dan geen gebruik van maken. Dan zie je dus zo wie er minder ronden heeft gefietst en wie de meet niet haalt. Voorkomt weer ergernis. Ook bij de “begeleiders” die telkens naar het publicatiebord liepen en daar niets zagen hangen. Overigens staat ook op de site van het 3 banentoernooi de uitslag nog niet. En we zijn toch al bijna 24 uur na de wedstrijd……
@stopwatch @stayerslijn
Ok, dan is het idd alleen nog handhaven. Dit zou dan simpelweg bij inschrijving kunnen. Bij overhandigen licentie ook bewijs van kunde/kennis regels.
Ja betreft die uitslagen, dat is wel wat ergenis idd. Itslag nwl is niet gegeven naar ik begreep. Simpelweg omdat het iet bekend was?
Renners in uitslag die niet eens gefietst ( niet aanwezig waren ) hebben, bij junioren zoals Martin aangaf die niet gefinished zijn.
En dan een duur systeem als mylaps voor handen hebben. Maar ook zonder mylaps moet dat toch betere kunnen.
Wij hebben onze terughoudendheid bij de koppelkoersen in het programma al eens aangegeven.
In onze opinie zijn er, met name in de jongere categorieën teveel renners die in het diepe worden gegooid.
Binnen het kader van leren op de baan fietsen past de Jeugddriedaagse die voor een belangrijk deel bestaat uit het aanleren van technieken die noodzakelijk zijn om op de baan veilig te kunnen rijden.
De ploegenachtervolgingstrainingen die vorig jaar zijn begonnen, zijn een tweede stap in het leren van.
Je kunt dat alleen maar doen als je een zekere vaardigheid hebt opgebouwd. Vandaar dat we een jaar na aanvang van de trainingen hebben aangedrongen om een anker erboven, waarnaar toe kan worden gewerkt.
We zijn in zijn algemeenheid genomen teveel met wedstrijden bezig en te weinig met het leren naar de wedstrijden toe te werken. Wel inhoud en snelheid, maar regelkennis en technieken blijven mss toch wat te vaak achterwege. In voorgaande mails hebben we al eens gewag gemaakt dat er veel opmerkingen waren van ouders/begeleiders,: ja, maar het is voor ons de eerste keer …
Bij de teamsprints bv. de vraag of de renners met het zwarte rugnummer als eerste moest starten, terwijl dat niets anders is dan het onderscheid mogelijk maken op naam voor de jury en microfonisten.
Wij hebben inmiddels al met mensen geëvalueerd over het Driebanentoernooi en daarbij zijn zeker ook de koppelkoersen (die we aanvankelijk niet hadden opgenomen) aan de orde gekomen.
Dat houdt in, dat in Apeldoorn in ieder geval volgend jaar De Dag van de Koppelkoers gaat komen.
Een dag, waarbij het niet zal gaan om een koers te rijden, maar wel te leren hoe het allemaal in zijn werk gaat.
Daarbij is het plan geroutineerde renners en trainers gezamenlijk vorm te laten geven aan deze dag.
Zie het maar als een vervolg op de dernymorgen bij de jeugddriedaagse en de ploegenachtervolgingstrainingen.
Gewoon een dag de tijd nemen om alles wat er bij komt kijken langs te lopen en ander de knie te krijgen, voordat je in het diepe gaat zwemmen.
De wedstrijden waren enorm leuk om aan deel te nemen. Voordeel waren de redelijk korte wedstrijden. Als renner hoefde je niet zo lang te wachten op je volgende wedstrijd, je reed ook gewoon meteen finale.
De wedstrijden waren vlot achter elkaar, en zonder lang te wachten, toch vele verschillende categorien.
Een enkele valpartij, ik denk 2 of 3, bij zo'n groot veld valt alles mee.
De koppelkoers van de vrouwen met 1 heer daarbij, was niet hectischer of gevaarlijker dan elke ander koppelkoers. Het ziet er vaker gevaarlijker uit dan het is. Er werd redelijk goed aan de regeltjes gehouden. Misschien dat de dames iets beter op hun volgorde letten voor ze afgelosd worden.
De uitslagen waren wel jammer, ik heb ze overigens nog steeds niet gezien. Maar volgens mij werkt Mylaps ook niet helemaal perfect. Dat was in Alkmaar ook zo, kwam de jury naar mij toe omdat mijn transponder niets doorgaf.
Pluim voor de organisatie!
Pluim voor de organisatie is denk ik overdreven. Afbranden hoeft ook niet. Maar kanttekeningen mogen best geplaatst worden. Gedoe rond de uitslagen is niet goed. Omroepen dat de renners verplicht een chip moeten hebben omdat ze anders uitgesloten zijn, en dan het hele systeem überhaupt niet gebruiken is gewoon niet goed.
Iedereen doet zijn best, ook de jury, maar van mij mogen er meer mensen langs de baan staan en te “jureren” dan met zijn allen bij de finishstreep zitten/staan en daar een onduidelijke functie hebben. Dat kan beter.
De organisatie heeft overigens volgens mij niet veel met de jury te maken. Maar het leek er in Amsterdam heel erg op dat de jury ook de organisatie van de wedstrijd deed…. en dat is niet goed. Hou die dingen gescheiden, en dan gaat het veel beter. Dat sluit ook aan op wat Martin schreef. Zijn schema kan door de organisatie aan de jury worden gegeven en de “organisatie” zorgt ervoor dat de renners op tijd klaar staan, weten wanneer ze moeten rijden etc.
Bij het 3banentoernooi in Apeldoorn deed Joske dat. Daar heeft de organisatie ook toegang tot het luidsprekersysteem en Joske riep opt tijd de ploegen op, en in Omnisport hebben ze ook mensen bij de uitgang van de baan om de renners uit de baan te halen en ze niet nodeloos (=tijd) door te laten rijden. Hij gaf ook aan in zijn postings dat hij van de wedstrijden niet veel mee had gekregen. Omdat hij druk was het programma in goede banen te leiden wat uitstekend ging.. En als je dan Apeldoorn vergelijkt met gisteren Sloten, dan heeft Apeldoorn het goed gedaan. Wellicht dat de organisatie in Sloten eens een kijkje gaat nemen in Apeldoorn hoe ze dat doen.
Ik las een stukje op de site van WTC de Amstel dat aangaf dat de verenigingen (ook de Amsterdamse) de aanpak in Apeldoorn weten te waarderen
Een leuk en goed initiatief van wielervereniging De Adelaar. Zoals iedereen gewend is, is de organisatie in Apeldoorn strak en veelal op tijd. ’s Morgens om 09.00 uur begonnen de wedstrijden al en ze gingen tot laat in de middag door.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?