NK Omnium

• Martin

@ongeloof

Belangrijk om te weten dat de eerste verantwoordelijkheid bij de organisatie (=Alcmaria Victrix) ligt, maar ook bij Knwu (zij leveren de jury) en ook bij de begeleiders van de verenigingen. Er ligt juist geen verantwoordelijkheid bij de renners. Zij mogen een veilige wedstrijd verwachten die aan alle voorwaarden (=reglementen) voldoet. Zij worden daarom ook gevrijwaard.

Ik denk zelf dat ze bij Alcmaria Victrix niet op de hoogte zijn van de risico's die zij lopen. Ik weet dat bv. in Apeldoorn nooit boven het gereglenteerde aantal wordt gereden. De vereniging wil niet het risico lopen aansprakelijk te worden gesteld. Het is nl. maar de vraag of je aansprakelijkheidsverzekering dan nog geldig is als je niet conform de (national en internationale) regels werkt. In geval van een ernstig incident ( denk maar eens aan blijvend letsel na een val) zul je dat dan niet via je verzekering kunnen betalen, maar moet je dat als club dus zelf gaan ophoesten.

Ik wacht af wat er komt van de Knwu/Alcmaria Victrix

• Stayerslijn

Wat zegt de polis van mijn (particuliere) aansprakelijkheidsverzekering:

opzettelijk veroorzaakte schade wordt niet gedekt.

Is de schade bij een valpartij in een wedstrijd met het meer dan toegestane aantal renners opzettelijk veroorzaakt door de renners? Dat lijkt onaannemelijk. Die zullen zich niet zelf in gevaar willen brengen.

Is de schade bij een valpartij in een wedstrijd met het meer dan toegestane aantal renners opzettelijk veroorzaakt door de organisatie? Dat wordt volgens mij ook een moeilijke zaak. In het nadeel van de organisatie werkt het niet naleven van het reglement. Die 24 renners in de baan is natuurlijk een regel die ontstaan is uit veiligheidsoogpunt. Dus gesteld kan denk ik worden dat de organisatie in elk geval bewust “gesjoemeld” heeft met de veiligheid. Hoe een rechter hierin beslist zou ik niet durven zeggen, maar ik zou als vereniging niet het risico willen lopen.

Hopelijk wordt het probleem opgelost tot tevredenheid van iedereen, renners, begeleiders, verenigingen organisaties.

• StevenK

In diezelfde polis staat ook wel ergens een uitsluiting over wedstrijden enzo. Zie bijvoorbeeld deze polis: http://www.polisvoorwaardenonline.nl/docs/polisvoorwaarden/zlm/schade_particulier/varia/voorwaarden+aansprakelijkheidsverzekering+particulieren_3.pdf waar schade aan medesporters uitgesloten is.

• urbanus

Jee, met verbazing lees ik deze berichten. De categorien waar er veel inschrijvingen zijn rijden gewoon in series. Sommige andere categorien staan er een paar renners extra op de lijst. Terwijl de kans groot is dat er zon 10% niet komt opdagen door uiteen lopende redenen. En wat dan nog als er 2 of 3 renners meer mee doen? Het is sowieso geen voetbalwedstrijd, niet te vergelijken, als er bij voetbal geen 22 spelers opgesteld kunnen worden gaat de wedstrijd niet door.

In Engeland reed ik wedstrijden met ruim 80 man in de baan!

De KNWU wedstrijden zijn verzekerd via KNWU.

• Stayerslijn

Beste Urbanus,

Het gaat er denk ik bij Martin om dat hij niet voor de schade aansprakelijk wil worden gesteld. De regel is dat er 24 man in de baan mogen. En niet meer. Is dat het geval en ontstaat er een ongeval met bijvoorbeeld een dwarslaesie tot gevolg, dan kunnen de kosten die dat met zich meebrengt vanuit de aansprakelijkheidsverzekering van de organisator worden bekostigd.

Gaat die organisator meer renners in de baan doen, dan lijkt het zo als je de polisvoorwaarden bekijkt dat er dus opzet van de organisator in het spel is en kan het zijn (ik probeer het zo voorzichtig mogelijk op te schrijven want ik ben geen expert) dat de verzekering zegt dat zij de kosten niet dekt. En dan is de organisatie dus hoofdelijk aansprakelijk volgens mij. Lijkt me een ongezonde situatie. Als ik Alcmaria Victrix was zou ik dus niet in zo'n situatie willen belanden.

Waarschijnlijk in de tijd dat jij met 80 man wedstrijden reed was deze regel nog niet van kracht. En was er (verzekeringstechnisch) ook geen probleem. Ik denk dat dit nu anders ligt. En speculeren op een mindere opkomst….. tja.

Het lijkt erop dat de wedstrijden zijn verzekerd als ook de reglementen door de KNWU gevolgd worden. Dat doen ze in dit geval niet. Vraag is dan of die wedstrijd wel verzekerd is. Lijkt mij meer een vraag voor StevenK die advocaat is. Wij amateurs zitten hier alleen maar te speculeren en kunnen er wel eens helemaal naast zitten.

Voor mij is wel duidelijk dat de KNWU haar eigen reglement niet volgt. En wat dat precies (verzekeringstechnisch) tot gevolg heeft dat weet ik niet precies. Maar mijn gezond verstand (ik neem aan dat ik dat nog heb) zegt dat er dan problemen zijn.

• StevenK

Ik ken de polisvoorwaarden van de KNWU niet en ik zie ook dat die niet beschikbaar zijn op de site.

Maar ook in vermoed dat er een beperking is dat de veiligheidsregels gevolgd moeten worden.

• Stayerslijn

Aansprakelijkheid

Deze verzekering dekt de aansprakelijkheid van de verenigingen, stichtingen of een wielerbaan. Daarbij gaat het om wielerwedstrijden (alle disciplines), zaaltrainingen, cursussen, opleidingen en soortgelijke activiteiten.

Risico’s van verenigingen

Als vereniging bent u verantwoordelijk voor de veiligheid van eigen leden, deelnemers aan wedstrijden en trainingen. Als de veiligheid in gevaar komt tijdens een wedstrijd kan een vereniging daarop aangesproken worden. Dat kan zijn voor schade aan personen maar ook schade aan zaken. Deze verzekering biedt een primaire dekking.

( http://www.knwu.nl/verzekeringen/verenigingen/waar-ben-ik-voor-verzekerd )

Dit staat op de site Steven. Ik heb even snel in vet twee zinnen gehighlight:

De eerste begrijp ik. “Als de veiligheid in gevaar komt kan een vereniging daarop aangesproken worden.”

Maar wat betekent de zin “Deze verzekering biedt een primaire dekking?”

• Stayerslijn

maar eens even gegoogled, en dan vind je o.a. dit….

Aansprakelijkheid van exploitanten van sportaccommodaties deel 1: http://www.sportknowhowxl.nl/alleen-op-de-wereld/5203

Aansprakelijkheid van exploitanten van sportaccommodaties deel 2: http://www.sportknowhowxl.nl/alleen-op-de-wereld/5227

Vooral de in artikel 1 voorkomende zin

“Ook als een medewerker van de sportaccommodatie niet ingrijpt wanneer de gegeven instructies niet worden nageleefd, kan dit leiden tot aansprakelijkheid.”

Ik vertaal dat even naar “onze” situatie:

“Ook als de sportbond niet ingrijpt wanneer de bestaande reglementen niet worden nageleefd, kan dit leiden tot aansprakelijkheid”

• StevenK

Geen flauw idee. Dit kun je niet beantwoorden zonder de onderliggende polisvoorwaarden te kennen. In de regel bevatten polisvoorwaarden vooral een beschrijving van wat er allemaal niet gedekt wordt.

• Erikjan

De jury (voorzitter) van de wedstrijd is verantwoordelijk voor het wedstrijd technische gedeelte. Dit houdt in dat hij/zij zich moet conformeren aan de regelement (dus niet meer dan het toegestane aantal renners in de baan). Hij/zij kan beslissen dat er series worden gereden zoniet is hij aansprakelijk en kan ie persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor schade als aantoonbaar is dat de schade is ontstaan doordat er teveel renners in de baan waren of was de schade ook kunnen ontstaan als er een max aantal renners in de baan was geweest. Als ik Vz zou zijn zou ik deze verantwoording niet op me willen nemen en zou kwalificaties laten rijden.