Beste mensen
Ik heb per mail n.a.v. de info die hier staat een mail aan de KNWU gestuurd. (Jansen & Beusekom).
Ik heb nog geen antwoord. Zodra ik iets weet zal ik het delen.
Groet, Martin
Ik heb zojuist contact gehad met Ingo Jansen van de KNWU. Hij bevestigd dat alle renners die een mail gehad hebben ook daadwerkelijk zullen starten tijdens deze wedstrijd. Er zullen geen kwalificatiewedstijden plaats vinden.
Oplossing:
1. Men verwacht (hoopt) op afmeldingen van renners ivm ziekte e.d.
2. Renners die op achterstand komen worden direct uit de wedstrijd gehaald.
Er komt dus niet zoals hier verondersteld werd een kwalificatiepuntenkoers. Het programma wordt gewoon afgewerkt.
We gaan wel zien wat het wordt. Ik hoop dat het mooie wedstrijden worden
is dit echt serieus geantwoord? KNWU gaat hier echt wel te ver. Bij nwl staan er 36 op de ljjst waarvan ook nog renners met amper baanervaring.
Dit is vragen om problemen!!
Hiermee wordt een NK omnium toch gedevalueerd.
Wat mij verder opvalt is dat technische gids wel snel van de KNWU site is gehaald, zal er toch nog een verassing komen dan?
Ja. Was serieus. Ik heb hem gesproken. Er is overleg geweest. Ik heb alleen naar de junioren gevraagd . Ik neem toch aan dat ze geen 36 renners de baan insturen. Dat zou werkelijk onverantwoord zijn. Ze hebben bij de junioren getwijfeld en in overleg is hiertoe besloten.
Hij vertelde ook dat de technische gids ivm de diverse aanpassingen vanmiddag weer opnieuw wordt geplaatst.
Ook zullen alle renners per mail over een aantal zaken (o.a. chipregistratie) info krijgen.
Niet ideaal, maar om vrijdag voor een kwalificatie te komen, daar zit volgens mij ook niemand op te wachten
Vrijwaringsclausule
Wielerstadion Alkmaar bv, de KNWU, alsmede andere bij de organisatie betrokkenen, kunnen niet aansprakelijk worden gesteld voor enige schade, vermissing van goederen en/of ongevallen, opgelopen dan wel veroorzaakt door deelname aan -en/of bijwonen van- de Nederlandse Baankampioenschappen in het Wielerstadion Alkmaar op (8) 9 en 10 November 2013.
En dan wel als organisatie meer renners de baan in sturen dan zelfs internationaal is toegestaan (de KNWU regel is een 1 op 1 kopie van de UCI regel)
Maar als het fout gaat kun je niet bij hun terecht.Ik denk dat als het echt fout gaat (grote valpartij, veel schade) het nog wel eens gedaan kan zijn met deze “vrijwaringsclausule”.
Er worden dus bewust meer renners de baan ingestuurd door de organisatie dan reglementair toegestaan. Geen rechter die dan vrijwaring accepteert. Dan ben je als organisatie willens en wetens bezig en vervalt volgens mij de vrijwaring.
Zorgplicht
Evenementen roepen doorgaans een ‘gevaarzettende’ situatie in het leven en brengen dus veiligheids- en/of gezondheidsrisico’s met zich mee. Juridisch geldt een bijzondere zorgvuldigheidsplicht in zulke gevaarzettende situaties. De vraag is echter hoe ver deze zorgplicht gaat. Hermus: ‘In het zogenaamde Kelderluik-arrest heeft de Hoge Raad aangegeven hoe bepaald kan worden welke mate van zorg in gevaarzettende situaties is vereist. Hieruit volgt onder meer dat naarmate het optreden van schade als gevolg van het evenement voor de organisator meer te voorzien is, van hem een grotere mate van zorg wordt verwacht. Ook wordt een hogere mate van zorg verwacht als de deelnemers in de desbetreffende situatie onvoorzichtig of minder alert zijn.’
Ik heb de volgende vragen aan de KNWU gesteld:
1. Hoe zit het zit met de formele verantwoordelijkheid in geval van een valpartij. Wie vergoed dan de schade. Is dat verantwoordelijkheid voor de renners (volgens mij in “normale” wedstrijden wel, als er 24 renners in de baan zijn) Of ligt die door de overtreding van de reglementen nu bij de organisatie (KNWU)?
2. Ben ik als begeleider van De Adelaar ook aansprakelijk in geval van een ongeluk omdat ik de renners toch liet fietsen terwijl ik wist dat dit volgens de regels niet mocht?
3. Wat is de argumentatie om hoewel de reglementen toch vrij duidelijk zijn hier van af te wijken? Zeker nadat ik in 2012 de verzekering had gekregen dat een kampioenschap nooit meer met meer dan de officiële aantallen zou worden gereden. (Toen reden 27 nieuwelingen in de baan en dat gaf een aantal keren een vrij penibele situatie zoals sommigen zich nog wel kunnen herinneren).
De vragen zullen door meerdere personen binnne de KNWU worden bekeken en ik krijg nog antwoord.
En die is? (of mogen we dat niet weten?)
Overigens heeft Martin gelijk wat betreft dat het in 2012 ook al gebeurde. Ik heb nog even teruggekeken op het prikbord en kwam dit bericht tegen op 30 januari 2012:
En dan liet de jury ook nog grotere peletons starten dan het reglementair toegestane aantal van 24 op een 250 baan.
De jury kan dan de renners voor de start toespreken maar dat is niet de oplossing.
Van tevoren was te zien dat door het aantal inschrijvingen de kritische grens zou worden bereikt en had er mijns inziens in series gereden te worden bij de daarvoor in aanmerking komende onderdelen(scratch en punten koers) met daarna een finale rit van bv 16 renners die dan de punten zouden verdelen. De overigen hadden dan 17 punten toegekend kunnen krijgen voor dat onderdeel.
Maar ja het verzet meten voor de tijdrit onderdelen is makkelijker.
Kortom welke regels pas je toe bij een kampioenschap en welke niet.
Deze gang van zaken bij baanwedstrijden is helaas niet nieuw. Dit was voor mij enige jaren geleden aanleiding om geen jurylicentie meer aan te vragen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?