3banentoernooi

• Stopwatch

Mijn complimenten aan eenieder die er een beter spektakel, nu al, van hebben weten te maken.

Naar dernykoersen hoef ik, gelukkig als zovelen, niet te kijken,. Dat is leuk voor heel even, maar niet als een vullend programma.

Ik ga ook naar Apeldoorn toe nu. Dit lijkt mij echt vele malen leuker.

Goed gedaan!

• Joske

123

• Stayerslijn

Oei Joske, 123 waarvan 100 renners nieuweling of ouder…. dat waren heeeeeeeeeeeeeeeel veeeeeeeeeeeeeeeeel dernykoersen geworden. (minimaal 17, maar waarschijnlijk meer)

Goed dat Martin aan de bel heeft getrokken en het programma gewijzigd is.

Gaat een mooi spektakel worden.

• Stayerslijn

125 waarvan er 7 niet meedoen in Apeldoorn.

Elite/Belofte/Amateur 20 (18 Apeldoorn)

Jeugd 3-5 10 (8 Apeldoorn)

Jeugd 6-7 17 (17 Apeldoorn)

Elite Vrouwen/Junior Vrouwen/Masters 15 (13 Apeldoorn)

Junior Mannen 24 (24 Apeldoorn)

Nieuweling Mannen 24 (24 Apeldoorn)

Nieuweling Meisjes 15 (14 Apeldoorn)

Theoretisch dus nog 4 plekken vrij bij de Elite/Belofte/Amateurs; 14 bij de jeugd 3-5; 7 bij de jeugd 6-7; 9 bij de (junior) vrouwen/Masters en 9 bij de nieuwelingen meisjes. Wat een weelde…..

Ik hoop dat ze dit ook bij de KNWU nu door hebben. Lijkt me toch een ongekend toernooi te gaan worden. En Joske heeft gelijk als hij zegt dat kwaliteit uit de kwantiteit komt. Ik neem aan dat er mensen van de KNWU komen kijken (hoewel natuurlijk zondag een deel in Manchester zit….)

Ps; Derny zou zijn geweest: 3 series elite-junior vrouwen/masters: 4 series Junior Mannen, 4 series nieuweling jongens, 3 series nieuwelingen meisjes en 3 series Elite/Belofte/Amateurs, Dus inderdaad 17 dernyseries…. Dat was een lange zit geworden als je ervan uit gaat dat een dernywedstrijd toch minsten 10 minuten duurt. (korter kan eigenlijk niet). 17 wedstrijden derny (170 minuten + alle tijd voor wisselen en tanken, dat was dus zeker 3,5 uur geworden) of 4 wedstrijden koppelkoers en 2 wedstrijden scratch of puntenkoers waarin de deelnemers gecombineerd worden die niet willen/kunnen koppelen (totaal dus 6 wedstrijden)…….. In de tijd van die dernywedstrijden kunnen alle renners dus 3 keer rijden. Dat geeft ook wel aan dat de andere onderdelen die voor die dernywedstrijden hadden gezeten ultra kort hadden geweest. Je had dan maar een uurtje gehad voor de pelotonswedstrijden en had dan al over gemoeten naar de derny. Had iedereen dus slechts 1 pelotonswedstrijd gereden van ongeveer 10 minuten en een dernywedstrijd van 10 minuten. Zo jaag je de renners weg. 5 uur wedstrijd en dan nauwelijks 20 minuten op de fiets zitten……

Ik hoop dat @Harrie nu begrijpt dat Martin inderdaad niet alleen voor “zijn jongens” pleitte, maar voor iedereen. Daar mag hij inderdaad een compliment voor krijgen. Dit was een drama geworden en misschien wel de doodsteek voor iedereen die wel van goede wil is om wedstrijden te rijden. Daar had niemand plezier van gehad.

Ps 2. Ook opvallend dat van de 24 junioren mannen er maar 1 renner is die 1 wedstrijd niet meedoet. Alleen in Alkmaar 23 man aan de start. De andere wedstrijden helemaal vol. Goed gedaan mannen!

• DeRosa

:)

• Martin

Ik hoop idd dat Harrie begrijpt dat ik niet voor de jongens en meiden nwl&jun van De Adelaar sprak, maar in het belang van alle renners. Ik hoop dan ook dat hij met mij tijdens de wedstrijd even contact opneemt om hier met mij van gedachten over te wisselen. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht en misschien heeft hij ook nog ideeën die de baansport in Nederland verder kunnen helpen. Hoe meer mensen er meedenken hoe beter

Tot zondag!

• Stopwatch

Vandaag in Apeldoorn. Leuke koersen, maar soms toch wel wat kort in gekozen afstanden. Zeker voor de nieuwelingen/junioren waren deze erg kort, te kort zelfs, om het verschil te maken. Dit zijn geen echte duur onderdelen meer zo.

Verder was het een leuke dag.

• Stayerslijn

Eens met Stopwatch. Als men de tijden van Martin had gevolgd, dan waren de wedstrijden langer geweest, en hadden de wedstrijden een uurtje langer geduurd. Nu een paar pauzes erin. leermomentje lijkt me, want verder goede wedstrijden, prima deelname. En geen gemor van de renners. Ik heb me vermaakt.

• Joske

Kijkend naar de dag zitten/zaten er ook andere kanten aan.

Omdat de derde wedstrijd - koppelkoers of vervangende wedstrijd, niet voor het klassement meetelde, haakten ook renners af.

Het blijft dus altijd zoeken naar wat het beste past.

Het is gemakkelijk om te zeggen: een uurtje langer rijden, maar een uur om de boel aan de kant te krijgen is nodig en daarna was al weer een clinic ingepland.

Bij de huldiging ontbraken al diverse renners, ondanks dat men op de hoogte was en een aantal huldigingen al naar voren werd gehaald om het wachten daarop in te perken.

De pauzes zijn ook om wedstrijden die in hoog tempo worden afgehandeld, met soms tussenklassementen ook nog erin, administratief wel op orde moet kunnen gehouden.

Wij vinden het volstrekt logisch, dat de verantwoordelijke jury aangeeft, dat alles op een gegeven moment eerst moet worden bijgewerkt, voordat er verder gegaan kan worden.

Bovendien is een pauze, waarbij gegeten kan worden geen overbodige luxe voor deze mensen die de hele dag, vanaf 8.30 uur tot 15.00 uur vol geconcentreerd moeten werken.

Dat betekent, in onze opinie en zo hebben we het ook neergelegd bij de juryevaluatie, dat met deze omvang tenminste 2 administratieve juryleden aanwezig zouden moeten zijn.

Ik geef het je te doen, om alle uitslagen en tussenstanden te moeten publiceren en dan ook nog op de dag zelf alle koppels moet invoeren met koppels die vaak pas in de loop van de dag zich pas kwamen melden. Vandaar dat werd aangegeven, dat tot 12 uur dat mogelijk was. Tijdens het invoeren van die koppelkoersen hebben we idd een wat langere pauze gehouden om de controle over de wedstrijden vast te kunnen houden.

In dat opzicht is het mss wel eens goed om ook daar achter de schermen eens te kijken wat er gebeurt.

• Martin

Dat renners afhaakten omdat de derde wedstrijd een koppelkoers was is vreemd. In het programma heeft immers afgelopen woensdag gestaan dat er een koppelkoers gereden zou worden. En de meeste renners hadden zich op dat moment al ingeschreven. Pas woensdag 30 oktober zijn de dernywedstrijden verschenen in het programma. En dezelfde dag is het programma weer “terug” gewijzigd naar koppelkoersen. Dat kan dus voor het “afhaken” van renners geen excuus zijn.

Maar belangrijker… hoe was het toernooi zelf. Ik vond het geslaagd. Dat de wedstrijd te kort zijn “om het verschil te maken” is ook weer overdreven. Korte krachtige wedstrijden zijn juist goed om snelheid op te doen. Je rijdt dan korte intervallen, hard, iets minder hard. Wellicht had de scratch idd iets langer gekund (25 ronden) maar dat is een detail. De “logistiek” rond wedstrijden had nog iets beter gekund. Tweede opgang open en de renners iets sneller laten opstellen. Als dat per wedstrijd 1,5 minuten sneller gaat is dat bij 20 wedstrijden al snel een half uur tijdwinst. Die kun je dus gebruiken om de wedstrijden iets langer te maken en de jury dus meer tijd voor de verwerking van de uitslagen te geven. Maar zie het als een leermoment. Hoe lang is het geleden dat een toernooi van dergelijke omvang is gehouden? Ik heb zelf maar weinig (eigenlijk geen) gemor van renners gehoord. Ze waren allemaal (met name de junioren en nieuwelingen) blij met dit toernooi waar toch een groot deel van de sterkste renners van Nederland aanwezig was. Prima meetpunt om te kijken waar je staat.

En inderdaad, de koppelkoersen vanaf de nieuwelingen waren interessant. De nieuwelingen begonnen erg rustig (wennen… ze rijden immers bij nooit dit type wedstrijden), maar na een paar keer koppelen ging het tempo omhoog en ontstond een mooie wedstrijd. Natuurlijk met “schoonheidsfoutjes” maar al met al vond ik dat er behoorlijk gereden werd. Compliment voor die mannen. Ook de race bij de junioren was een prima race. Opvallend dat juist het meest ervaren koppel (Arentsen/Cornelisse, winnaar zesdaagse A'dam en vorig NK podium) beiden onderuitgaan tijdens een aflossing (gelukkig zonder erg). Een mooie snelle race. Beloofd wat voor de volgende wedstrijden. En ook de dames gingen niet onaardig. Opvallend goed het eerste jaars nieuwelingenkoppel Cent/Krol dat zich goed staande hield tussen de elite en juniorendames.

Kortom…. een geslaagd toernooi. En dat er verbeterpunten zijn, dat zal zo zijn. Van elke wedstrijd kun je leren. Als renner en als organisator. Maar volgens mij is er niemand boos, kwaad of teleurgesteld weg gegaan. Enig puntje waarvoor ik mijn wenkbrauwen moest fronsen was het feit dat de renners die aangesloten zijn bij het RTC Amsterdam in KNWU Oranje kleding (Nationale Ploeg) reden. Volgens mij kan dat niet. Je hoort wedstrijden in de kleding van de club die op je licentie staat te rijden en alleen als je namens Nederland rijdt mag je in wedstrijden in het Oranje. Ik neem aan dat de jury hier iets van gezegd heeft, en dat dit niet meer voor komt bij de volgende wedstrijden. Een keertje “per ongeluk” kan, maar dit mag niet meer voorkomen. Is ook een belediging naar de andere renners die wel in clubkleding rijden. Anders is het hek van de dam en gaat iedereen rijden in kleding die men zelf wil.

Op naar Sloten op 17 november….. (maar eerst nog NK Omnium in Alkmaar). Een mooie wedstrijdserie op weg naar het NK.