3banentoernooi

• Stayerslijn

nee joh, 17 dernywedstrijden achterelkaar van gemiddeld 15 minuten, ruim 3,5 uur…. dat kan je niet menen dat je die door wil laten gaan. Ga jij er naar zitten kijken? En belangrijker, laat je de renners (zij die de laatste wedstrijd moeten rijden) 3,5 uur wachten in een stinkende hal?…. dat gaat geen succes worden.

Hulde Martin…. en prima werk van Libema om flexibel met kritiek om te gaan.

• Martin

Beste Divorge

Naast ouder ben ik ook (baan)trainer. En zoals je al hebt kunnen lezen in een eerdere post (als je goed hebt gelezen) zijn ook de baantrainers die in Omnisport training geven niet enthousiast over het programma. Dernywedstrijden voegen namelijk niet veel toe (behalve snelheidswerk) aan de renner. En dat snelheidswerk kan die renner ook op dinsdagavond opdoen tijdens de dernytrainingen.

Koppelkoersen daarentegen kun je in een training niet echt simuleren. Daarvoor heb je een goed deelnemersveld nodig. En tijdens die koersen leren de renners meer. Sowieso leren ze in pelotonswedstrijden meer dan achter de derny, waar ze toch grotendeels afhankelijk zijn van de gangmaker, en zelf bijna geen invloed op de wedstrijd hebben.

Daarom hebben we als trainers ook gepleit voor deze wijziging. En is het dus geen “kleine groep ouders” maar volgens mij een belangrijke groep stakeholders die ook kijkt naar de ontwikkeling van de renner.

En Stayerslijn heeft natuurlijk gelijk. Wie gaat er nu 3,5 uur naar derny wedstrijden kijken. Zelfs al zou deze 3,5 uur gereduceerd worden tot 1,5 uur, dan is dat ook voor het publiek nog te lang. Daar moet de organisatie ook aan denken.

Als ze kiezen voor het door ons opgezette programma rijden de junioren en eliterenners in totaal 35 km ipv. zoals het er nu in staat 6.5 km voor de scratch en 5.25 km voor de puntenkoers. Hoeveel ze in de dernykoers zouden hebben gereden was dan weer onbekend (staat niet in het gepubliceerde programma), maar dat zal niet meer dan 10 km zijn geweest. Dan hadden ze dus 21 km op de teller gehad. Beetje weinig.

Prima advies om deel te nemen aan de organisatie, maar wij zijn niet gevraagd. We bieden ons graag aan. We hebben kennis, expertise, weten wat we van de renners kunnen verwachten en wat we van ze kunnen verlangen.

Martin.

• Joske

Er zijn momenten, dat je even moet stilstaan in een storm, om alles weer even op afstand te bekijken en te relativeren.

Soms betekent dat, dat je alles aan je voorbij moet laten waaien, soms betekent, dat dat je je koers wat moet verleggen.

Organisatie hoeven dus zeker niet hun oren altijd te laten hangen naar individuele wensen, maar een luisterend oor is nooit weg.

De keuze is nu terug op het oorspronkelijke:

Wie wil koppelen, koppelt, wie dat niet wil, krijgt een dernykoers voor de wielen.

Het principe om dat in overleg te doen, hebben we ook altijd gehanteerd bij de Internationale Juniorenkoers.

De coaches moesten daar aan wennen, maar het werd wel een programma waarmee ze hun doelen ook konden bereiken, zonder het publiek tekort te doen.

Nee, Martin is niet gevraagd. Hij kan zijn ideeën altijd kwijt bij onze trainerscoördinator, via die weg loopt het bij ons altijd.

De coördinator heeft gereageerd en daarop is actie ondernomen.

Hij die denkt dat hij gelijk heeft, heeft al ongelijk: nl. dat hij denkt, dat hij gelijk heeft.

• Stayerslijn

Wijze woorden, en prima om het luisterend oor ook te gebruiken.

Het gaan mooie wedstrijden worden, want daar gaat het uiteindelijk om, om de renners.

• Harrie

Zie tekst van Martin

Je hebt 5 uur de tijd voor het programma.(in de agenda staat van 10-15 uur). Uitgaande van een kwartier per wedstrijd kun je dus 20 wedstrijden organiseren. Je hebt 6 categorieen ( jeugd even samen genomen, maar die kunnen 5 resp 10 minuten per wedstrijd fietsen en tellen dan als 1 categorie). Theoretisch kun je dus 3 wedstrijden per categorie organiseren. en moet je tijd overhouden

Oftewel schuif de jeugd maar weer op een hoop en aan de kant.

Ik weet dat Martin niet veel met de jeugdcat op heeft en meer in eigen belang denkt

Maar ik hoop dat deze cat ook de aandacht en de wedstrijden krijgen die ze verdienen. Zij hebben de toekomst.

De ouders rijden net zo'n grote afstanden voor de wedstrijden als de rest, en hebben ook recht op volwaardige wedstrijden.

Joske, ik denk dat dat bij jou wel in goede handen is.

Harrie

• Martin

Sorry Harrie,

Even goed kijken naar het oorspronkelijke programma en dan naar wat ze nu rijden. In mijn voorstel rijdt ook de jeugd (veel) meer dan in het oorspronkelijke plan.

Categorie 3-5 rijdt in totaal zo'n 6-7 km. Oorspronkelijk stond er voor deze categorie een scratch over 2 km, dan een afvalkoers (met enige pech rij je dan dus 500 mtr) en een wedstrijd over een onbekende afstand, afhankelijk van de tijd die nodig was voor de rest. Bij het oorspronkelijke programma met de dernywedstrijden was dat dus een korte wedstrijd geworden. (4-a 5 rondjes, net een kilometer dus)

Categorie 6-7 rijdt minstens 14 km. Dat is veel meer dan oorspronkelijk gepland (scratch van slechts 2,5 km, een afvalkoers en een onbekende afstand)

Daarnaast rijdt het merendeel van de renners ook al op zaterdag diverse wedstrijden in Omnisport. Dus eerst even nadenken voordat je iets roept. De jeugd wordt zeker niet op een hoop gegooid Harrie. Ook zij verdienen een mooie plek in het programma. Die hebben ze op deze manier gekregen.

Joske gaf het al aan. Je moet soms stil staan en relativeren. Lijkt me een verstandig advies.

• DeRosa

Hulde aan ieder die probeert het baanwielrennen voor de renners en met name de jonge renners weer wat meer inhoud te geven en dat weerspiegeld zich altijd weer in het publiek en de aantallen daarvan op ten duur.

Het is soms moeilijk maar ouders moeten niet alleen kijken naar hun eigen gemak en ongemak maar denken en kijken wat goed is voor de sport van zoon en/of dochter

• Stayerslijn

Zie net het programma op de site. Het is niet aangepast zoals Martin aangeeft, maar de koppelkoersen (incl nieuwelingen) staan erin. Hulde!

@Harrie, de jeugd rijdt dus nu minder dan in het voorstel van Martin. Dat is allemaal hetzelfde gebleven.

• Stayerslijn

116 deelnemers op de startlijst nu, categorieën junioren jongens en nieuwelingenjongens helemaal vol (24 renners). Het is lang geleden dat ik me een “populaire” (want daarmee moet je het toch vergelijken) kan herinneren met zoveel deelnemers.

Prima initiatief. Ik ga kijken…..

• DeRosa

(tu)