Sensationele slotdag. Prachtig slot van het omnium. Slechts twee punten scheidden Hammer en Trott van elkaar vóór het slotnummer. Op een vroorspelbaar nummer als de 500m is het altijd belangrijk welke sprintsters zich tussen de favoriten nestelen.
De Francaise Sanchez had van meetaf aan die rol, want ze is een pure sprintster en feitelijk geen echte omnium rijdster. Uiteindelijk was het verschil op dit nummer tussen Trott en Hammer 3 punten. Krek het punt dus van Sanchez.
Trott had echter 2 overwinningen tegen Hammer 1.
De sprintfinale tussen Pendleton en Meares was een anti-climax. Pendleton zat er fysiek en mentaal geheel doorheen en had geen schijn van kans.
Chris Hoy soeverein, maar niet met de overmacht van weleer. Teun Mulder als het duveltje uit het doosje en tot op de duizendste seconde gelijk met van Velthooven. Ik dacht van Velthooven met banddikte te hebben zien winnen, maar vond het uiteraard vreemd, dat zowel Mulder als van Velthooven steeds in beeld werden gehouden. Uiteindelijk met reden.
Eindconclusie: GB ligt qua wetenschappelijke begeleiding en zo goed als zeker ook op het gebied van materiaal (zie de beschuldigende vinger door de Fransen betreffende wielen) nog ver voor op de rest van de wereld.
Ik heb in feite maar één ploeg gezien, die duidelijk progressie heeft geboekt in de slechts 3 maanden, die zijn verlopen sinds het WK in Melbourne.
Het meest opvallende voor mij is toch de relatief enorme winst op de sprint en dit bezien over de hele ploeg.
Maar net zoals de boost in Beijing 2008 onverklaarbaar bleef, zal dit ook ditmaal zo blijven.