Selectiewedstrijden NK Jeugd

• Hans

De vraag zou hier best thuis kunnen horen….. het is een openbaar forum. Of je er (een zinnig) antwoord op krijgt is een tweede.

Joske, trek het je niet te veel aan. Het is geen kritiek op jou persoonlijk (neem ik aan, Coach?)

• Coach

Nee, natuurlijk is dit geen kritiek op de banen. Juist leuk als er extra baanwedstrijden zijn, maar de vraag is waarom selectie?

Ik zal het ook zeker neerleggen bij de Unie, maar dat zal het verwacht ik niet anders maken.De renners zijn er immers nu almee bezig.

Ik ben wel benieuwd of ik de enige ben die dit niet zo handig vindt.

• Toeschouwer

Ik vind het best een goed idee om selectie wedstrijden te houden. Op deze manier krijg je veel meer wedstrijden die betekenis hebben. Waardoor er ook een echt baanseizoen ontstaat. Elk baan is nu wedstrijden aan het plannen voor de jongens en de meisjes. Tja, rust is zeker heel belangrijk voor de renners. Maar als je van plan bent om een compleet baan seizoen te gaan rijden dan kan je ook besluiten om eerder op de weg te stoppen het is een kwestie van prioriteiten stellen. En effe het NK baan er bij doen met de kerst vind ik ook geen goed ding.

Kijk ook naar de crossers zij starten toch ook direct na het weg seizoen. De goede crossers (gij die serieus met de sport bezig ziin) zullen ook wel eerder in het weg seizoen stoppen om te rusten en zich voor te bereiden op het cross seizoen.

• wielrenster

Heel goed dat er meer wedstrijden zijn. Maar wel graag in het weekend.

In Alkmaar maken ze er een Noordollands onderonsje van door de selectiewedstrijden op dinsdagavond te doen.

Je heb wel te maken met jeugdrenners die de volgende ochtend weer naar school moeten.

Woon je verder kan je dus niet mee doen.

Geef iedereen gelijke kansen en organiseer aub wedstrijden in het weekend.

En nogmaals hoe meer wedstrijden op de baan hoe leuker het winterseizoen is,zie ook bij Toeschouwer

• Splinter

Tja, Het was een gezellige drukte vorig jaar in Apeldoorn tijdens het Jeugd NK. Daar schrikt men denk ik van bij de KNWU, dat zijn er teveel (denk maar aan die lege banen in de afgelopen jaren tijdens het NK. Toen was men blij dat de wedstrijd enigzins gevuld was). Nu is het eens een jaar drukker, en direct een aanpassing. Zo'n drukke dag is volgens mij ook leuk voor de organisatie, zoveel mensen. Die consumeren tenminste iets op zo'n lange dag.

Maar dat is te veel, dat is niet goed, we gaan terug naar 24 deelnemers aan het Jeugd NK. Kortom…. De KNWU is bezig om de lol die jeugdrenners hebben (DE wedstrijd van het jaar op de baan) terug te brengen naar een select groepje. En dan onduidelijke selectiecriteria (duidelijk in de zin van: baan, bepaal het maar zelf). Inderdaad, dan krijg je een noord hollands onderonsje op een doordeweekse dag, en iedereen kan in het eerste weekend van november in Amsterdam en Apeldoorn meedoen. Rare jongens die KNWU-ers zou Obelix zeggen.

Ik ben benieuwd wat de argumentatie is om dit zo te doen. Dat heb ik eigenlijk nergens nog vernomen. Zal wel iets te maken hebben met het niet over de kling jagen van onze jeugdige talenten. Dat doe je dus inderdaad door een belangrijke competitie op te zetten (Alkmaar, meer wedstrijden) of ervoor te zorgen dat de stressfactor op 7 en 8 november in Amsterdam en Apeldoorn hoog is. Ik ben benieuwd wat de uitkomst zal zijn.

• Joske

Afgezien van onze persoonlijke mening over de te houden selectiewedstrijden, is het volgende van belang om in de gaten te houden:

De jeugd kan aan alle selectiewedstrijden meedoen, maar wel bestemd voor haar of zijn categorie.

Dus als je mee wil doen aan het NK Jeugd Omnium in dec.dan moet je ook nog tot de jeugd behoren in die maand en kun je aan alle selectiewedstrijden voor de JEUGD meedoen.

Doe je in dec. mee aan de selectiewedstrijden nieuwelingen, omdat je in december onder die categorie valt, dan kun je aan alle nieuwelingenselectiewedstrijden meedoen in Alkmaar, Amsterdam, Sloten.

Nieuwelingen starten dus niet in selectiewedstrijden voor de jeugd

Jeugd kan dus niet starten in selectiewedstrijden die voor de nieuwelingen in december bedoeld zijn.

Omdat helder te houden:

8 november jeugdselectiewedstrijden in Apeldoorn

14 november nieuwelingen en nieuwelinge-meisjes selectiewedstrijden in Apeldoorn.

Voor de andere banen: zie de KNWU-site of de site van het Velodrome of Sportpaleis Alkmaar.

Apeldoorn:

www.baanwielrennen-adelaar.org

• wielrenster

Joske wat heeft december er mee te maken.

Voor de baan geld dezelfde regel als in het veld.

Per 1 Oktober ga je over naar de categorie waar je per 1 Januari in gaat rijden.

Feit blijft dat Alkmaar het raar bedacht heeft door de populaires van dinsdag te gebruiken als selectiewedstrijd.

Vraag aan de KNWU waarom dit zo gedaan is, krijg je als antwoord dat de banen vrij zijn in hoe ze het organiseren.

In Alkmaar kunnen ze een voorbeeld nemen aan Apeldoorn en Sloten.

• eppo

Begrijpen doe ik het ook niet, waarom nu mensen buitensluiten van een in het verleden mager

bezet NK. Wees blij dat er misschien 30 of 35 renners aan de start willen komen.

Verder heb ik nog wat andere vragen, maar zal hier wel nooit geen antwoord op krijgen.

Waarom krijgt de jeugd onder categorie 6 geen NK, ik heb wel eens als gehoord dat er een minimaal aantal deelnemers zou

moeten zijn voor een officieel NK.

Dan mag men menig Nieuwelingen Dames en Junior Dames NK ook gaan schrappen.

Dit kan dus geen reden zijn. Misschien teveel werk??

Waarom moeten categorie 6 en 7 samen een NK rijden (voldoende deelnemers per categorie).

Waarom wordt er bij de Nieuwelingen niet per onderdeel gestreden om een titel, net als andere Europesche landen

doen. (Belgie, Frankrijk, Duitsland, Engeland). Misschien ook teveel werk, of zijn de truitjes te duur??

Waarom wordt er op de ene baan een dagkwalificatie georganiseerd terwijl, zoals terecht in mijn ogen door wielrenster wordt

geschreven, in Alkmaar een klassement wordt gehanteerd (met nota bene een wedstrijd die meetelt - 20 October - terwijl de meeste Nieuwelingen in

de 6 daagse van Amsterdam rijden) ????? Inderdaad lijkt het hier op een Noord Hollands onderonsje waar men zeker de Noord Hollandse renners

kan laten plaatsen (sorry maar anders kan ik het niet zien, wedstrijden op een doordeweekse dag zijn voor een normaal werkend mens

uit Brabant niet te behappen (als je een normale baan hebt).

• Splinter

Helemaal gelijk eppo, op alle punten.

Je raakt denk ik nu de kern van de problematiek door je “waarom” vragen. Er is m.i. geen echt jeugdbeleid bij de KNWU.

Natuurlijk weten we allemaal dat de jeugd “spielerei” is, en dat er helemaal niets te zeggen is over de werkelijke kwaliteiten van de jongens en meisjes. Dat komt pas als ze 2e jaar nieuweling/junior zijn. Maar is dat een reden om ze niet serieus te nemen?

Ik ben bang dat een forumdiscussie als deze ook niet door enig iemand van de KNWU gevolgd wordt, en ik denk dat ik de argumentatie nu al weet waarom….. Er zijn maar weinig deelnemers aan deze discussie (9 verschillende namen). Maar dat is volgens mij nog altijd meer dan helemaal niets. Ik zou zeggen…. KNWU wees blij met deze 9 mensen die wel op een of andere manier zich bij de jeugd betrokken voelen.

Bij de jeugd begint (meestal) het wielrennen. Er zijn er maar een paar die later nog instappen. Tijd dus om eens wat serieuzer naar deze groep (landelijk zijn er meer dan 1500 jeugdlicenties) te kijken, die in de zomer week in week uit veel plezier beleeft aan het wegwielrennen, atb-en (ook het vergeven daar van het NK Jeugd is een farce heb ik begrepen) en bmx-en. (ps. daar kent men zelfs een WK voor de jeugd dit jaar in Australie met o.a. ook nederlandse deelname!!). Tijd om in de toekomst eens kritischer naar het jeugdbeleid van onze overkoepelende organisatie te gaan kijken. (En ook actief iets mee te gaan doen, want ook daar ligt bij de verenigingen een taak!)

• Splinter

Splinter Schreef:

——————————————————-

> > (landelijk zijn er meer dan 1500 jeugdlicenties)

>

Dat was een kleine vergissing. Kijkend op de KNWU site zie je de stand aan licenties per 14 september:

Jeugd Jongen A: 1422 licentiehouders

Jeugd Jongen B: 164 licentiehouders

Jeugd Jongen C: 933 Licentiehouders

Jeugd Meisje A: 454 Licentiehouders

Jeugd Meisje B: 43 Licentiehouders

Jeugd Meisje C: 101 Licentiehouders

Bij elkaar zijn dat dus 3117 jeugdlicentiehouders in alle klassen (weg, baan, atb, bmx). Reden genoeg om een fatsoenlijk beleid op te zetten!!