en 66/16, komt eerder overeen met 54/13, dan met een 12.
Thaddeus Robl
We kunnen dit nog toevoegen aan de Stuyfersantverhalen:
Robl was de zoon van een metselaar. Had als kind af te rekenen met een hersenvliesontsteking en kon zelfs toen hij ouder was, daardoor niet goed lopen.
Dat was de reden dat de dokter zijn moeder aanraadde hem een fiets te kopen, waardoor de kwetsbare Robl in de sport terecht kwam
Hij werd derde in zijn eerste grote wedstrijd: Triëst Wenen, een wedstrijd die ging over meer dan 500 km en toen was Robl nog maar 18 jaar oud. Hij fietste in die jaren nog met Maurice Garin (Tour de France, de schoorsteenveger) maar ook Marius Thé die vooral op latere leeftijd als gangmaker beroemd zou worden.
Als hij tenslotte tegen de wereldkampioen Huret kan en mag starten en Charles Miller blijkt dat hij nog lang niet die renner is die hij later zou worden.
Bekend is dat hij startte tijdens de wereldtentoonstelling in Parijs en rijdt onder andere tegen de Nederlander Piet Dickentman
Een fantastische prestatie blijft zijn 24 uurs record van 904 km en bijna 150 meter.
Het maakt hem, zoals uit het verhaal op BF-one blijkt ongelooflijk populair en hij buit dat ook uit door zich te laten zien bij paardenraces en bokswedstrijden.Zijn gangmaker is lange tijd Brettschneider geweest. Robl werd 5x Europees Kampioen en werd 3 x wereldkampioen.
Vreemd genoeg is hij als Duits Kampioen nauwelijks in de boeken terug te vinden, slechts eenmaal in 1908. Hij startte in de allereerste Zesdaagse van Berlijn.Die werd overigens verreden op een baan van 150 meter. Winnaars werden Mac Farland en Jim Moran - twee Amerikanen.
Tweede waren John Stol (de Nederlander) en de Fransman Berthet
Door de dood bij het vliegtuigongeluk is hij ongetwijfeld veel misgelopen op het gebied van de Zesdaagsen. Die begonnen immers in 1908-1909 op gang te komen.
Nu waren het vooral mannen als John Stol, Bobby Walthour, Charley Miller, Eddy Root en Joe Fogler die naam en faam verwierven.
Maar dat zijn weer andere verhalen, natuurlijk
HarrieH Schreef:
——————————————————-
> Hier is nog flink op af te dingen:
Als men er nog kan op afdingen des te beter maar deze fiets lijkt verder toch perfect in orde (en met schijfwiel)
Voor deze prijs heeft men tegenwoordig voor een racefiets op de weg enkel nog maar een paar mooie glimmende racewieltjes.
Wel opletten want dit frame lijkt mij niet groter dan 53 a 54 cm hoogte.
Ook niet vergeten dat op zo'n stayersfiets door het geringe gebruik maar weinig slijtage komt, enkel om de paar jaren eens een nieuw tandwiel of ketting.
Dat dat stayeren blijkbaar toch nog wel leeft bij sommige mensen (of is het gewoon nostalgie) mag blijken uit dit mailtje welke ik enkele dagen geleden nog ontving van een oude stayersfan uit Florida (USA)
Do you know by chance if the new track in Apeldoorn (the netherlands) has Stayering racing on their new track and perhaps the schedules?
best regards
XX
Miami,Fla,USA
Deze stayersfan bezocht vroeger nog (moet dan toch wel lang geleden zijn) stayerswedstrijden in het Olympisch stadion van Amsterdam en ook vele jaren de stayers zesdaagse in Dortmund.
Met veel gevoelens van nostalgie lees ik dit hier allemaal. Mijn roots liggen in Purmerend, mijn grootvader was een goede bekende in Alkmaar……….. Mijn oom struint daar nog rond, die weet vast waar veel van het materiaal is gebleven. Kwestie van naar Alkmaar rijden en vragen naar Cees……:-)
Zelf herinner ik mij het machtige gezicht van 7 of 8 renners achter de BSA-motoren in de baan. In de bochten soms 3-dik en dat rondenlang. Piet de Wit, Cees Stam, Martin Venix, Gaby Minneboo prachtig was het. Nu klagen we over het geluid van vuvuzela's. Wat te denken van 8 BSA-motoren op volle kracht!!!!! Blijf het hier volgen en ga met mijn kinderen vast een keer naar Alkmaar terug.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?