Morgen Apeldoorns kampioenschap wegsprint

• Sprinter

Zie hier de tweet van van Hummel van vanochtend:

Kennyvanhummel Vandaag in Apeldoorn sprintwedstrijden rijden op de weg. Ter opening van een tunnel zijn deze wedstrijden georganiseerd. Nabij #omnisport

Hij doet dus wel mee volgert.

• Joske

1. Michiel Bekker

2. Yondi Schmidt

3. Jesse de Haan

4. Yorick Bos

5. Kenny van Hummel

6. Maarten Tjallingii

1. Willy Kanis

2. Yvonne Hijgenaar

3. Marie Louise Konkelaar

4. SDilke Kogelman

• DeRosa

Michiel Bekker knap hoor voor Yondi Schmidt, bij de dames geen surprises tijdens dit soort atracties.

• Frans Rutten

Kan iemand me eigenlijk vertellen hoe deze wedstrijd werd verreden?

Een echte wegsprint, waar alleen de finishlijn bekend is en de strijd dus vergelijkbaar is met het baannummer sprint?

Of een ca. 200m tunnelrit met staande start?

Dus goed vergelijkbaar met de opzienbarende Wetten Dass stunt van 200m in 18,22s van Daniel Markwalder, waarbij hij Jens Voigt versloeg?

• Joske

De wedstrijd ging over precies 250 meter gemeten met laserstraal.

Stilstaande start - 25 meter vlak- 100 meter 6% daling en 100 meter 6% stijging.

Snelste tijd van Bekker: 18,01 sec. dus ruim 49 km per uur.

Kwalificaties alleen verreden, daarna op grond van de tijden ingedeeld.

Tijdsduur: 1 uur.

Wegoppervalkte: asfalt - nieuw

Veel publiek aanwezig. Kort en snel dat spreekt wel aan.

Tunnel is een wat groot woord: onderdoorgang bij een dubbel spoor.

• Frans Rutten

Dat is nog eens informatie. Dit parkoers roept bij mij echter weer andere vragen op. Wat waren de beste doorgangstijden na 25m vlak, 125m vlak/afdaling, eindsnelheid bergop.:)

Om toch eens het verschil aan te geven in rijden 6% bergaf c.q. bergop:100m in 4,62s vs 8,26s.

Gemiddeld 1000 Watt (geen acceleratie) hier, betekent een verschil van 34,3km/h voor iemand als Michiel Bekker (77,9km/h vs 43,6km/h).

Het interessante van dit parkoers is natuurlijk, dat de bergop passage begonnen wordt met een vrij extreem hoge aanloopsnelheid. Wereldklasse team sprint starters hebben na 125m een topsnelheid van ongeveer 62-63km/h. Nu is Michiel Bekker op dit moment althans min of meer een 200m 11,5 sprinter (laatste resultaat een paar dagen geleden in Apeldoorn), maar desondanks zou zijn topsnelheid na precies 125m interessant zijn. Hoeveel levert hij vervolgens bergop in?

Ik vind wel, dat om het vergelijkbaar te maken met een 250m staande start binnen, je de tijd van 18,01s met 0,3s moet verhogen. Want ik kan er gerust van uitgaan, dat er geen startmachine gebruikt is.

• Joske

Spelen ook mee:

weersomstandigheden

handgeklokte tijden (3 vergelijkingen)

• apeldoorner

Leuke wedstrijdjes,beetje te koud voor dit werk veel stilstaan is niet echt bevoordelijk voor de spieren. Zag dat Yondi het niet echt naar z'n zin had Wedstrijd duidelijk gegunt aan bekker door Yondi Schmidt.

• jOSKE

Voor de dames en heren renners stond bij de start een tent waar ze konden schuilen tegen wind en regen.

We zijn toch wel renners, niet waar.

Het weer was fris, zeker, maar geen van de renners heb ik er over horen klagen, integendeel.

Zal ook komen omdat ze nu eindelijk ook eens beloond werden met een goede reiskostenvergoeding en 1000 euro aan prijzengeld.

Dat schiet er wel eens bij in, maar nu het kon, hebben ze ook echt wat gekregen.

En eerlijk: het is ze van harte gegund.

• Frans Rutten

Temperatuur van 12 gr C ? Betekent op het allerhoogste niveau zeker 0,5s verlies t.o.v. echt zomerse waarden.

Electronische timing betekent normaal 0,24s verlies, vooropgesteld. dat de timers het startgeluid direct op korte afstand konden horen. Op 250m afstand ben je 0,75s kwijt. De timing kan echter ook op basis van de rookpluim gebeuren. Hoe dan ook, t.o.v. electronische timing is welke voorm van handtiming voordelig!

Wind is in feite de grootste variabele bij de wegsprint, groter dan normaal temperatuur, luchtdruk en luchtvochtigheid. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen, dat dit in deze setting heeft gespeeld.

Het was uiteindelijk maar een sprintwedstrijd voor het “goede doel”. Michiel Bekker moet in het velodrome maar bewijzen, dat hij snel vooruitgaat (veel beter kan).

Een goede vergelijking tot op zekere hoogte is die met Willy Kanis. Op de 200m is Kanis in theorie nog sneller, maar op de 250m staande start, zal dat zeker niet meer opgaan.