Javanti's naar Apeldoorn

• Joske

Beste stayer

Dat heb ik ook al gevraagd aan de KNWU, nb de eigenaar.

Nooit een reactie op gehad.

• fan

Het is toch schandalig dat je geen antwoord krijgt van de KNWU. Zou inderdaad zijn dat walrave 1 van de weinige is die precies weet waar welke motoren zijn.

• Fan

In nog een aantal andere wielerbanen rijd men achter stayersmotoren welke 50 of 70 jaar oud zijn en nog in perfecte staat zijn, omdat deze met veel liefde worden onderhouden door echte liefhebbers.

Op welke banen is dat dan het geval?

Ik zou eerder zoeken naar een set motoren in Duitsland. Weet iemand wat de motoren hebben gekost die nu in Alkmaar gebruikt worden?

• Stayer

Fan Schreef:

——————————————————-

> In nog een aantal andere wielerbanen rijd men achter stayersmotoren welke 50 of 70 jaar oud en nog in perfecte staat zijn, omdat deze met veel liefde worden onderhouden door echte liefhebbers.

>

>

> Op welke banen is dat dan het geval?

De stayersmotoren “Moto's Gillet” in Dortmund, daarvan zijn de frames gebouwd rond 1925.

Verder zullen daar zeker wel niet veel orginele onderdelen meer opstaan, is bijna zeker alles al vervangen.

Men heeft hiervoor nog wisselstukken van identieke (dezelfde) moto's Gillet welke vroeger nog dienst deden in de Deutschlandhalle in Berlijn en op deze van het Sportpaleis in Antwerpen.

De 400cc Simson stayersmotoren welke nu op de wielerbaan in Heidenau staan werden gebouwd rond 1960 en hebben in het vroegere Oost Duitsland alsook op de toenmalige Werner-Seelenbinder indoor wielerbaan in Oost Berlijn.

• Fan

De stayersmotoren “Moto's Gillet” in Dortmund, daarvan zijn de frames gebouwd rond 1925.

Verder zullen daar zeker wel niet veel orginele onderdelen meer opstaan, is bijna zeker alles al vervangen.

Men heeft hiervoor nog wisselstukken van identieke (dezelfde) moto's Gillet welke vroeger nog dienst deden in de Deutschlandhalle in Berlijn en op deze van het Sportpaleis in Antwerpen.

Ja het is dat Manfred Schmadtke daar het onderhoud van doet. Want die weet als 1 van de weinig precies wat er met welke motor gedaan moet worden. Ook is het niet zo makkelijk op deze te rijden, temeer omdat elke motor zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft. Deze motoren zijn trouwens in heel 2009 niet gebruikt, door het geen doorgang vinden van de kerstprijs en de 6daagse van Dortmund.

• Stayer

Fan Schreef:

——————————————————-

> De stayersmotoren “Moto's Gillet” in Dortmund daarvan zijn de frames gebouwd rond 1925.

> Verder zullen daar zeker wel niet veel orginele onderdelen meer opstaan, is bijna zeker alles al vervangen.

> Ja het is dat Manfred Schmadtke daar het onderhoud van doet. Want die weet als 1 van de weinige precies wat er met welke motor gedaan moet worden.

> Ook is het niet zo makkelijk op deze te rijden, temeer omdat elke motor zijn eigen gebruiksaanwijzing heeft.

> Deze motoren zijn trouwens in heel 2009 niet gebruikt, door het geen doorgang vinden van de kerstprijs en de 6daagse van Dortmund.

Fan, jij bent duidelijk een ingewijde, of zelf stayer of gangmaker.

Inderdaad, oud gangmaker Manfred Schmadtke uit Dortmund (hier op één van die motoren) onderhoud deze motoren met veel zorg, ik dacht dat hij zelfs eigenaar van deze motoren is.

Ik weet niet of het moeilijk is om met deze motoren te rijden (er staat zelfs geen km teller op) maar Dortmund blijkt ook een moelijke baan om te stayeren.

De baan heeft slechts een lengte van 200m terwijl de snelheid toch dikwijls tegen de 70 km/Hr liggen, en in de finale dikwijls iet daarboven a 71 a 72 km/hr. De rol achter de motoren staat er ook maar op 70cm van het achterwiel van de motor.

Deze motoren (waarvan er honderden werden gebouwd, iedere grote indoor baan van toen had er wel een set van 10 a 15 ) zijn alleen geschikt voor indoor banen omdat er op deze motoren ook geen vering staat.

Het is een stalen frame en de enige demping is op de druk in de banden en vandaarook niet geschikt voor meer hobbelige buitenbanen.

Hopelijk word het nog terug iets in Dortmund, want naar die Kerstprijs (op 2de Kerstdag) kwamen jaarlijks toch nog steeds een 12000 toeschouwers langs de kassa.

• Stayer

Hier op deze foto uit 1975 zien wij achter de Derny onderaan renner Nico Been en bovenaan Roy Schuiten.

Deze foto moet van sportpaleis Ahoy zijn te zien aan de Javanti Derny's welke een Kreidler motor hadden.

Wie kent deze gangmakers ?

De bovenste gangmaker is volgens mij Dick Verdoorn (wat moeilijk te zien door de helm) en de onderste gangmaker denk ik Jan Van Tilborgh, welke ook de bouwer was van deze Javanti Derny's.

• Stayer

Stayer Schreef:

——————————————————-

> Hier op deze foto uit 1975 zien wij achter de Derny onderaan renner Nico Been en bovenaan Roy Schuiten.

> Deze foto moet van sportpaleis Ahoy zijn te zien aan de Javanti Derny's welke een Kreidler motor hadden.

> Wie kent deze gangmakers ?

> De bovenste gangmaker is volgens mij Dick Verdoorn (wat moeilijk te zien door de helm) en de onderste gangmaker denk ik Jan Van Tilborgh, welke ook de

> bouwer was van deze Javanti Derny's.

Deze foto is volgens Nico Been van een wedstrijd uit 1975 (35 jaar geleden dus) op de toenmalige open houten wielerbaan van Sloten (Amsterdam), momenteel overdekt en gekend als velodrome Amsterdam.

De bovenste gangmaker (van Roy Schuiten) zou inderdaad Dick Verdoorn zijn, de onderste gangmaker (van Nico Been) noemt van Ossenbruggen, heeft iemand daar ook een voornaam van ?

• Stayer

Stayer Schreef:

——————————————————-

>> Wie kent deze gangmakers ?

> De bovenste gangmaker is volgens mij Dick Verdoorn (wat moeilijk te zien door de helm) en de onderste gangmaker denk ik Jan Van Tilborgh welke ook de bouwer was van deze Javanti Derny's.

>

Ik heb het gevraagd aan Bertus Raats (uit Amsterdam), welke vroeger zelf Amateur stayer en gangmaker is geweest.

De bovenste gangmaker is Jaap Steketee en de gangmaker onderaan is John van Ossenbruggen

• Stayer

Joske Schreef:

——————————————————-

> De javanti´s )dernymotoren) waarachter je met stayersfietsen kunt rijden zijn aangekocht door de AR en TV De Adelaar.

Dankzij de bereidwillige medewerking van Harry Mater en Jan Jonker, kon het besluit genomen worden deze, uit de jaren 70 stammende motoren, naar Apeldoorn te laten verhuizen.

> Tegen een alleszins acceptabele prijs zijn 7 van de 8 motoren vanaf volgende week in het Omnisport in Apeldoorn ondergebracht.

> Daar zullen ze eerst een opknapbeurt krijgen, volledig worden nagezien en vervolgens is de bedoeling daar een aantal wedstrijden per jaar mee te gaan rijden. Daarmee wil de AR en TV De Adelaar ook het stayersgebeuren een gezicht gaan geven en zullen wegen gezocht worden ook deze discipline van de grond te krijgen.

> Èén motor is achtergebleven in Amsterdam om hem daar nog als trainingsmotor te kunnen gebruiken, maar op termijn zal ook deze Javanti naar Apeldoorn verhuizen.

> De gangmakers uit Apeldoorn, zijn allen bevoegd op deze motoren als gangmaker te fungeren. Hun licentie voldoet aan de eisen die aan het rijden van deze motoren is gekoppeld.

Het is maar verdacht stil rondom de plannen om ook in Apeldoorn het stayeren terug van de grond te krijgen, en zo ook nieuwe inpulsen+ recrutering van nieuwe renners te kunnen geven welke deze mooie sportak ook dringend nodig heeft, zodat het kleine wereldje van het stayeren ook verse aanvoer krijgt vanuit andere windstreken.

De LSM (lichte stayer motoren) welke werden overgenomen van Amsterdam zouden nu op 11 maanden tijd toch wel een nazicht moeten hebben gekregen, en zou er ook al voldoende tijd zijn geweest om nog afgedankt stayersmateriaal bij elkaar te krijgen.

En van de groep gangmakers van Apeldoorn hebben er al 3 wedstrijdervaring met de LSM opgedaan (Gerrit Mohlmann, Peter Steijn, Jerry Arrendsen), de laatste 2 ook met de grote stayersmotor.

Maar verder word er weinig vernomen (het winter baanseizoen is al bijna halfweg) van deze plannen ivm het stayeren in Apeldoorn ?