Javanti's naar Apeldoorn

• Stayer

Joske Schreef:

——————————————————-

> Het gaat ons er niet direct om heel veel wedstrijden te rijden, wel om de discipline weer onder de aandacht te brengen.

> Daarnaast speelt het behouden van deze unieke serie LSM's een belangrijke rol voor ons.

> Beter dan alleen maar staan te staan.

Als opwarmer hier al een foto uit 1971 van een stayerswedstrijd op de oude wielerbaan in Apeldoon.

Bovenaan rijd gangmaker Bruno Walrave met de Brit Norman Hill

Onderaan gangmaker Noppie Koch met de Belgische kampioen Theo Verschueren

Zo te zien reden ze daar toen ook met lichtere stayermotortjes van 125 of 250cc, want de echt zware stayersmotoren zullen ongeschikt zijn geweest voor deze smalle wielerbaan.

• Stayer

Hier gangmaker Jan Jonker welke deze LSM stayer brommertje heeft (om)gebouwd.

• Stayer

fan Schreef:

——————————————————-

> Er staan vast wel ergens in Duitsland op een baan stayermotoren die niet meer gebruikt worden.

Het is niet aan de orde nu dacht ik maar :

1. Ook n Nederland staan ergens nog de 7 rode Honda 360cc stayersmotoren (met de koperen benzinetank) welke o.a. in Alkmaar tussen 1998 en 2003 werden gebruikt. (Deze waren eigendom van oud-gangmaker Levien Machielsen

2. Ook Fred Rompelberg heeft nog een setl 125cc stayersmotors welke vroeger o.a. werden gebruikt (beginjaren 80) voor de stayers zesdaagse van Maastricht. (zie een fotovan deze motoren hier bijgevoegd)

Voor de LSM (Javanti) stayer brommertjes in gebruik werden genomen in Amsterdam - Sloten was er enige tijd sprake dat die lichte 125cc stayermotoren van Rompelberg mogelijk zouden worden gebruikt in Amsterdan-Sloten.

3. En als die set van 10 BSA 650cc stayersmotoren (met Vredestein publi op de benzinetank) door de KNWU blijkbaar toch niet is verkocht, maar gewoon aan de één of andere maar in bruikleen is gegeven, kan men nog steeds proberen een stuk Nederlandse wielersport geschiedenis te herstellen door die 10 BSA's terug te verzamelen en van die 10 stuks er 7 of 8 in goede staat en gebruiksklaar te maken , de overige 2 kunnen nog dienen als wisselstukken.

Als je weet hoeveel Nederlandse renners achhter deze motoren hebben gezweet en wereldkampioen zijn geworden zou het zonde zijn als deze verloren zouden zijn gegaan.

Het argument dat deze motoren (van 1971) te oud zijn ?

In nog een aantal andere wielerbanen rijd men achter stayersmotoren welke 50 of 70 jaar oud zijn en nog in perfecte staat zijn, omdat deze met veel liefde worden onderhouden dorr echte liefhebbers.

• henk v H

de eerste set motoren, is “verdwenen” de honda's waarover je spreekt. De set BSA's is incompleet en voor een deel meegenomen naar Zuid-Afrika en voor een deel in het “bezit” van gangmakers.

De set van rompelberg zouden alleen de motoren nog over zijn en gegeven zijn door hem aan Jan Jonker.

• Joske

De javanties gaan nagekeken worden en zullen zeker weer worden gebruikt wat ons betreft.

De BSA's zijn versnipperd geraakt. Er staat een aantal in Zuid-Afrika en een aantal bij gangmakers thuis.

Op ons verzoek aan de KNWU om daar iets mee te doen is niet gereageerd.

Intussen hebben we 1 BSA op de kop getikt, en laten nazien.

Motorexperts hebben aangegeven dat deze niet echt meer reparabel is. Hij blijft in Apeldoorn staan en zal als publiekstrekker fungeren (showmodel) op momenten waarop dat kan.

Hoe en of die andere BSA's terug zouden moeten komen is mij niet duidelijk.

Als er ergens lichte hondamotoren te koop zijn incl. rol, dan horen we dat graag.

Wij hebben in Apeldoorn daarvoor wel belangste;;ing, maar weten niet waar ze zijn.

• sjefke

Sabotage op Alkmaarse wielerbaan

Het Alkmaarse stayerswereldje is in rep en roer. Vlak voor de presentatie van zeven opgeknapte baanmotoren, ontdekte eigenaar Levien Mechielsen dat er met zijn paradepaardjes was geknoeid. Het filter voor de carburateur zat vol, de hele benzinekraan was verrot.

Sabotage met een of ander zuur, vermoedelijk accuzuur, wist de trotse eigenaar. Inmiddels staan de zeven Honda's veilig achter slot en grendel en wil Mechielsen er liever niet meer over praten.

Na enig aandringen: “Het verhaal klopt. Het liefst zeg ik er niets over. Het stayerswereldje is klein en ik moet ook verder. Nu zit er een ander slot op de deur en ben ik de enige die nog de sleutel heeft. Ik wil deze zaak zo snel mogelijk vergeten en heb daarom, na overleg met bondscoach Piet de Wit, geen aangifte bij de politie gedaan.”

door Bert Schaap

ALKMAAR - Het motief? Opnieuw stilte en dan opeens: “Dat is een heel apart verhaal. Vijftien jaar geleden heb ik de Honda's gebouwd. De Alkmaarse wielerbaan is 250 meter en dus te klein voor de grote BSA's van de bond. De vereniging Vrienden van de Stayers VVS heeft besloten om deze tak van de baansport nieuw leven in te blazen. Een Honda'tje met zo'n klein motortje van 360 cc is niet voor alle gangmakers even handig. Zij rijden liever op de BSA van 650 cc, die meer abri (zuigkracht, red.) heeft. Mijn motoren hebben een jaar of vijf stil gestaan, ze zagen er niet uit. De afgelopen winter heb ik ze opgeknapt. Daar ben ik maanden mee bezig geweest.”

Mechielsen vervolgt: “Helaas was niet iedereen enthousiast. Ik weet dat er tegenstanders van mijn Honda's zijn. Maar omdat ik niet gezien heb wie het heeft gedaan, wil ik dit het liefst vergeten. Ik was er gelukkig op tijd bij en heb ze in twee dagen schoongemaakt. Als het zuur in het blok was gekomen, was de hele motor in de soep gedraaid. Afgelopen zondag werden ze alle zeven op het middenterrein van de wielerbaan gepresenteerd. Piet de Wit en gangmaker Bruno Walrave hebben mij gefeliciteerd. De tanks zijn nog van koper, ze stonden te glimmen in de zon. Het was de mooiste dag van mijn leven.”

• fan

http://

Heb Levien toevallig gesproken en die heeft ze niet meer. Waar ze wel zijn zou ik ook wel willen weten zou perfect zijn voor apeldoorn.

En wil ook wel eens weten wat zoiets nou kost. 8 a 10 motoren. Moeten er genoeg ergens gestald staan waar niks mee gedaan wordt.

• Stayer

fan Schreef:

——————————————————-

> http://http://photos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc

> 3/hs194.snc3/20131_1330451830262_1499979650_308795

> 10_6930736_n.jpg

>

> Heb Levien toevallig gesproken en die heeft ze niet meer. Waar ze wel zijn zou ik ook wel willen weten zou perfect zijn voor Apeldoorn.

Toch raar, als de eigenaar (Levien Machielsen) van de Honda 360cc stayersmotoren nu zelf niet meer weet waar zijn motoren zijn gebleven of dan wel staan ??

Het laatst wat ik ervan weet (in 2005 - 2006) is dat deze nog steeds in de kelders van het Sportpaleis in Alkmaar stonden, en mogelijk staan zij daar nog steeds.

Kan toch perfect worden nagevraagd aan één van de gangmakers of contacten in Apeldoorn.

Als de eigenaar er toch zelf niet meer bezorgd om is moeten deze toch voor een peulschil moeten kunnen worden overgenomen.

• fan

Beste Stayer, als jeje email adres geeft zal ik je de contact gegevens van Levien sturen. Dan kun je nagaan waar die motoren zijn. Zou perfect zijn voor een baan als Apeldoorn mochten ze nog bruikbaar en te vinden zijn.

Trouwens leuk ald ie foto's waar heb je die vandaan?

• Stayer

fan Schreef:

——————————————————-

> Beste Stayer, als jeje email adres geeft zal ik je de contact gegevens van Levien sturen. Dan kun je nagaan waar die motoren zijn.

Zou perfect zijn voor een baan als Apeldoorn mochten ze nog bruikbaar en te vinden zijn.

>

Denk dat indien nodig de gangmakers verantwoordelijke van Apeldoorn Peter Steijn wel eens zal informeren bij Levien Machielsen of één van de gangmakers in Alkmaar waar deze motoren momenteel te vinden zijn.

En anders even contact nemen met Bruno Walrave, deze weet perfect waar in Europa en op welke wielerbaan of bij wie er nog gebruikte of ongebruikte stayersmotoren te vinden zijn.

PS : Wat staan die 5 BSA stayersmotoren welke Hartman naar Zuid-Afrika heeft meegenomen (gekocht of even geleend ?) daar nog te doen als er daar toch geen echte plannen mee zijn, en waarom komen deze dan niet terug ?