Verzet baan (meest gebruikte)

• een baanrenner

beste pino je bent nogal overtuigd van jezelf. maar dan moet je me toch eens uitleggen waarom iedereen op de baan altijd loopt te zoeken naar hetlekkerste verzet, terwijl iedereen gewoon dezelfe versnelling moet rijden als grootx groot of kleinx klein niks uitmaakt.

misschien kan iemand anders reageren dan op de vraag waarom bijvoorbeeld

iemand geen 53x16 gaat rijden maar meestal kiest voor 50x15(ongeveer vergelijkbaar qua aafstand per omwenteling) en dit zie je dan vooral bij de sprinters die zouden dan net zo goed voor 53x 16 kiezen

• Baanrenner 2

Ik kies altijd voor 53/16 omdat dat dat ANDER (lichter) verzet is dan 50/15, en ik graag met een groter blad rijdt.

Maar dat heeft niets te maken met de hefboom of het sneller kunnen accelereren, puur met mijn persoonlijke voorkeur.

48/16 of 54/18 voor snel kunnen accelereren maakt het niets uit.

En de reden waarom de stayers groot groot rijden is deze: Vroeger, toen er nog op de open Banen gereden werd met snelheden tot over de 100km/h en het kleinste achtertandwiel een 14 was, moest je wel naar een enorm voorblad om een zwaar genoeg verzet te komen. 68 of zelfs 70/14 op Amsterdam was geen uitzondering. In de loop der jaren zijn de banen kleiner geworden en gingen de snelhedenomlaag maar de grote bladen zijn gebleven. 64 16 of 56 14 maakt helemaal niks uit.

• Henk

klein op klein krijg je sneller op gang, en groot op groot draait beter. Dit weet iedere ervaren baanrenner, en sommige dingen zijn nou eenmaal zoals ze zijn.

• Guidi

Ja, maar zoals Pino al vermeld heeft, als je eerst je banden leeg laat lopen en 3 keer om de eik loopt rijd je ook harder, dat weet iedere ervaren renner, is ook nu eenmaal zo en toch doet bijna niemand het…

HarrieH, waar zit dat damclubje van je? Ik wil me graag aansluiten…

• Henk

Ach ja in Groningen kunnen ze ook niet baanwielrennen! Ik zou zeggen probeer het eens.. en je zult het merken, echt een significant verschil.

• baanrenner

heel goed henk tenminste nog een ervaringsdeskundige

• ton

waarom proberen wielrenners altijd het wiel opnieuw uit te vinden?

ga gewoon fietsen met het verzet wat het beste past bij je voorkeur.

ga je er harder mee, fijn toch?