Verzet baan (meest gebruikte)

• werktuigbouwkundige

Harrie, zolang dit zelfs bij KNWU clinics wordt verteld als zijnde de waarheid ga je het echt niet veranderen.

Ik ben ooit de discussie aangegaan, en dan krijg je de bekende argumenten van ja iedereen doet het dus het zal wel zo zijn.

1 simpel voorbeeld voor Paul Versluis (wielertrainer…), stel je blad is groter dan je crank. Heb je volgens jou theorie geen hefboom meer, wel raar dat je dan toch nog vooruit komt.

Ik denk persoonlijk dat de grote bladen de kettingdruk en de bocht die de ketting moet maken dermate verminderen dat het een (letwel minimaal) voordeel op zou leveren.

Maar dat is puur een gevoel.

• Koots

de verhouding van radius tussen voorblad en achterkettingwiel veranderen niet 1 op 1 bij zelfde overbrenging klein op klein of groot op groot. Radius voorblad neemt sneller af in mm dan het achterkransje (1 tand achter is 3-4 tanden voor verschil). Hierdoor is aan te tonen dat de het moment dat op het achterwiel uiteindelijk te meten zal zijn groter is in geval met klein op klein rijdt dan wanneer men groot op groot rijdt.

Groot op groot draait echter beter doordat kettinghoeken kleiner zijn, OK is minimaal maar toch een verschil.

Verder is alles in de praktijk geprobeerd de afgelopen 100 jaar en die praktijk wijst uit dat sprinters veelal neigen naar klein op klein vanwege de het groter moment en dus sneller vanuit nul zouden kunnen wegkomen en duurrijders groot op groot omdat het beter loopt. Kijk maar eens naar de verzetten van de stayers die rijden echt groot op groot. De sprintwedstrijden zijn echter na 1992 zodanig veranderd dat het echt vanuit stilstand demareren steeds minde voorkomt en er derhalve ook voor groot op groot gekozen kan worden.

Kettingen breken ook alleen maar bij MTB-ers omdat die bij klein op heel klein gewoon extreme kettingkrachten kunnen opwekken waaar de kettingen neit voor bedoeld zijn.

Mooie discussie onderwerp trouwens maar jammer dat e.e.a. vaak als waarheid wordt verkocht zonder er echt en rekensommetje aan te besteden. Doe dat maar eens met een tekeningetje tussen 48x14 en b.v. 54x16

• HarrieH

Ik ga dammen, ik trek het niet meer…

• Pino

Vergeet niet eerst je banden leeg te laten lopen en drie keer rechtsom de eik te lopen.

• Guidi

Koots schreef:

> Hierdoor is aan te tonen dat de het moment dat op

> het achterwiel uiteindelijk te meten zal zijn groter is in

> geval met klein op klein rijdt dan wanneer men groot op groot

> rijdt.

Hiermee is volgens mij alleen maar aangetoond dat de “wet van behoud van energie” altijd en overal opgaat, behalve in de wielrennerij…

Er is sprake van een zelfde overbrenging (qua omwentelingssnelheid van krans tov kettingwiel) en extra moment bij het achterwiel????

Jippiieeeeeeeeee!!!!!!!!!!!! Meer vermogen aan de achterkant dus!!!!!! Zo'n fiets wil ik ook!!!!!!!!!

Sheldon Brown zou zich omdraaien in z'n graf als hij dit zou lezen…

• Pino

Niet alleen Sheldon Brown, maar Piet Vroon ook.

• een baanrenner

hoe is het dan mogelijk dat met met een bijna dezelfde afstand per omwenteling, bij dezelfde snelheid toch verschil zit in het beenritme wat men moet rijden.

• Pino

meetfout

• een baanrenner

hey pino kan je misschien op mijn vraag ook een nuttig antwoord geven en niet een stom antwoord als meetfout, en wat is er volgens jou dan verkeerd gemeten?

• Pino

Jij bent degene die onzin verkondigt.

Zelfde verzet ( tandjes voor / tandjes achter x wielomtrek) levert bij eenzelfde trapfrequentie altijd eenzelfde snelheid op.