Verzet baan (meest gebruikte)

• een baanrenner

met draait sneller bedoel ik dat je een kleiner voorblad sneller op gang krijgt, en dus makkelijker kan accereleren. en als het niet uit zou maken, waarom rijden ze dan achter de derny met grote voorbladen en sprinters met relatief kleine voorbladen.

• DeRosa

Wel als je last hebt van een of beide knie gewrichten.

Het vergt wel een lange tijd gewenning, in mijn geval een paar maanden.

• een baanrenner

waar heb je moeite mee om aan te wennen?

• DeRosa

Had problemen met het gevoel en de druk op de knie gewrichten die met een ovaal voorblad wel beter zijn voor mijn beschadigde gewrichten maar toch omdat het gevoel gewoon anders was dan ik jaren gewend ben geweest nam het wat tijd in beslag eer ik eraan gewend was geworden. Vooral in het begin had ik het eigenwijze gevoel alsof het frame ergens kapot en dus slap geworden was. Bij het op de pedalen staan en kont van het zadel had ik een zeer onzeker gevoel in het begin en ook dat duurde enige maanden en kilometers voor ik het vertrouwde.

Nu is het weer zo dat als ik ff op een “gewone” fiets ga fietsen ik weer het gevoel kwijt ben en dus weer snel op mijn eigen ovale fiets stap.

• een renner

ik heb zelf geen ervaring met een ovaal blad, maar over het verzet voor in de koersen zijn we het dus eens 49x15 lijkt me dan ideaal of je moet genoeg ploegmaats hebben die het tempo zo hoog leggen dat je makkelijk een grote versnelling kan blijven draaien en je nie steeds hoeft aan te gaan, omdat er dan toch niemand aanvalt

• Carolien

een ovaalblad kan volgens mij niet werken op een baanfiets ivm de kettingspanning.

Als je blad al een beetje niet perfect rond is heb je al problemen met het afstellen van kettingspanning.

Dus dat ovale blad kan kwa verzet op de baan uit de discussie blijven zou ik denken.

• Guidi

Waar baseer je dat dan op?

Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die dit (al dan niet wetenschappelijk) goed kon onderbouwen, behalve met vage uitspraken als “draait sneller”, “is sneller op gang” (ik wist niet dat het traagheidsmoment van een klein blad zoveel kleiner was dan van een enkele tanden groter en daarmee soms iets zwaarder blad…) en “daar rijden ze immers allemaal mee”.

Ben het dus bijna helemaal eens met HarrieH, zelfde verzet betekent geen verschil. Als het verschil er wel is, dan is groter voor en achter in het voordeel, omdat dit minder wrijving in de ketting geeft.

Ik zie mijn ongelijk graag bewezen, maar dan wel met iets betere onderbouwing dan tot nu toe voorgeschoteld.

En Carolien raakt de spijker idd goed: Als je een iets zwaarder verzet ook nog eens sneller rondtrapt omdat het tussen de oren zit, dan heb je dubbel voordeel te pakken en moet je dat zeker doen!

• DeRosa

Ik rij al lang met ovale voor bladen op mijn wegfiets (versnellingen) maar in theorie zou het ook op een baan fiets kunnen want ook op mijn fiets blijft de spanning van de ketting constant tijdens de rondgang. De spanning veranderd als de totale raakvlak van het kettingblad of sprocket niet constant is. Bij een gebalanceerde ovale voor blad is dit niet het geval, door het design wordt de spanning verandering opgeheven. Ben het wel met je eens dat deze bladen niet gebruikt worden op baanfietsen dus inderdaad voor deze topic ietwat overbodig, mijn excusses daarvoor, maar je eerste veronderstelling was ook voorbarig en onjuist.

Een voorblad dat door een productie fout of andere oorzaken ietwat ovaal is geworden kan inderdaad kettingspanning problemen opleveren maar gezien het prijskaartje van mijn ovale bladen denk ik toch te menen dat het geen productie fout is geweest.

• Pino

Biopace kan prima op een baanfiets.

Eén van de absolute waarheden van Sheldon Brown.

• Guidi

AASHTA dussss….;-)

Op een baanfiets is trouwens mooi te merken (aan de wisselende kettingspanning) dat (vrijwel) alle ronde bladen ook een beetje ovaal zijn.

Vraag me wel af of anders monteren in de praktijk dan ook enig meetbaar voor- of nadeel op kan leveren…