Ik heb het begin en een stuk van de laatste ronden nog gezien, toen werden de Belgen op het scorebord nog als leiders gegeven met een niet overbrugbare voorsprong in punten.
Dat zal ongetwijfeld de koers beïnvloed hebben. Je gaat toch anders rijden, als je dat ziet staan. Ik kan me niet voorstellen, dat de Belgen het zelf niet hebben gezien. Ze, en de jury, leken er vast van overtuigd en dan ga je ervan uit, dat het goed is. Zeker toen ze de vlag al pakten en een interview als WK gaven….Dan moet toch vanuit het jurykorps een mededeling zijn gedaan wss door de aankomstrechter.Pijnlijk, pijnlijk, pijnlijk toen de Spanjaarden met hun protest kwamen.
Toen Peter Pieters wat lauw reageerde, dacht ik wel even: het zit voor de Belgen toch niet goed, want Pieters is niet de man om lauw te reageren als hij denkt gelijk te hebben.
Hij leek in ieder geval niet zeker van zijn zaak om zijn koppel te verdedigen.
Wel een absoluut drama voor de Belgen en de jury die na een half uur beraad na het protest van de Spanjaarden overstag moesten, want de uitslag moet de uitslag zijn en zeker op een WK kun je je geen foute huldigingen veroorloven.
Feit is, dat er zeker minder ervaren juryleden waren opgesteld, maar ik zag er ook ervaren mensen tussenlopen.
De madison moet van tevoren goed zijn doorgesproken wat de taken betreft binnen het jurykorps. Iedereen schrijft mee, maar duidelijk moet zijn wat je opdracht is binnen het meeschrijven.
Transponders zijn onbruikbaar, omdat steeds een renner buiten de wedstrijd is,maar de beelden van de judgereferee bleken doorslaggevend.
Al met al een eneverend nslot, waarbij veel mensen de huldiging niet hebben afgewacht en al naar huis waren.