WK Baan te zien via UCI

• Frans Rutten

Qualificatie tijden zijn niet zaligmakend, maar geven vaak wel een indicatie hoe de vlag er bij staat. Ditmaal dus ook.

Ik heb niet de indruk (gevoel), dat de Nederlandse équipe in absolute topvorm verkeerde. Maar dit had ik in feite bij vele landen. Niet dat daardoor de verhoudingen meteen veranderden.

Kortom, dit WK is (voor mij) niet het hoogtepunt van het seizoen. Twee of zelfs 3 absolute pieken in nog geen 3 maanden is in de topsport kennelijk nog steeds niet goed mogelijk.

Nederland maakt in het geheel, zeker ook nog gelet op budget (deelname), een prima indruk.

De landen, die het voor het zeggen hebben, doen dit vaak ook nog eens door grootdelvers in plaats van presteren over de volle breedte.

• Baanwacht

Wat de jury niet zag …zagen de echte kenners thuis

Onmiddellijk na afloop van de madison ontvingen wij de nodige mailtjes en telefoontjes van baanliefhebbers die naar de live-stream van de UCI hadden gekeken. Zij deelden mede dat de Spanjaarden, de Tsjechen en de Zwitsers een ronde voorsprong hadden genomen…en dat was de jury ontgaan.

De Belgen Jasper De Buyst en Kenny De Ketele hebben zich een halfuurtje wereldkampioen madison gewaand. Tot de jury hen uit hun droom haalde. In een chaotisch slot bleken de Spanjaarden, de Zwitsers en de Tsjechen alsnog een ronde genomen te hebben en de Belgen niet. De verslagenheid bij De Buyst en De Ketele was enorm. In een chaotische slotfase werd het hele veld uiteengeranseld. De Spanjaarden en Zwitsers leken een ronde te pakken, België net niet. Niemand wist hoe de vork in de steel zat, niemand durfde te juichen. Na enkele minuten kwam de jury met het verdict: de Belgische vlag werd bovengehaald.

Maar na veel vijven en zessen (een half uur beraadslagen en beelden bekijken! Voor wat wij thuis al hadden opgemerkt!) moest de vreugde plaatsmaken voor verslagenheid. De jury bekeek de beelden nog wat beter en riep Spanje uit tot wereldkampioen. België haalt zelfs het podium niet. In de eindstand vinden we de Belgen pas terug op een vijfde plaats.

• DeRosa

Top kwalificatie betekent dat je de volgende ronde tegen een zwakkere tegenstander komt en dat is zeker wel zaligmakend voor een atleet in een sprint toernooi. Nee het is geen appeltje eitje met de snelste kwalificatie maar een slechte tijd is normaal gesproken wel een appeltje eitje dat je het heeeel moeilijk gaat krijgen. Komt dan ook uit tegen een top gekwalificeerde en dan zie je vaak dat ze via de herkansing een verdere ronde moeten afdwingen en dus een heat extra moeten rijden. Een goede kwalificatie is cruciaal, vraagt het de sprint(st)ers!

Ja….topvorm…ik weet het ook niet, jammer dat de WB en WK's dit seizoen op 1 na allemaal in zuid Amerika zijn verreden. Had graag erbij willen zijn….krijg dan een veel betere indruk hoe het met de renners is gesteld……lichaamstaal zegt alles!

Sommige kunnen wel pieken hoor….Pervis en Kristina Vogel en Miriam Welte en zo zijn er wel nog meer….Tim Veldt en Jeffrey Hoogland.

Jammer is de mislukte wissel van de teamsprint van de vrouwen.

We zijn niet (meer) de absolute wereldtop maar er zit progressie in met veel jonge mannen en vrouwen die nog kunnen groeien en dat ook gaan doen.

• DeRosa

Ik heb het niet bekeken afgelopen nacht.

Toch is het raar dat zoiets kan gebeuren…..er zijn meerdere jury leden en in dit baan onderdeel is het niet zelden dat er een ronde voorsprong gepakt gaat worden. Moet een manier te vinden zijn om dit te kunnen gaan voorkomen.

Wat ik ook niet begrijp is dat de renners dit dan ook niet door hebben….zijn toch zeer ervaren madison rijders….wedstrijd lezen heet dat toch!!

• F.

Ik was vannacht ook verbijsterd (net als De Wilde) toen in eerste instantie de Belgen tot winnaars werden uitgeroepen. Er waren wel chaotische scènes in die ploegkoers, maar juist in de ultieme finale werd de situatie duidelijk: o.a. de Spanjaarden hadden een ronde gepakt en de Belgen slaagden er niet in om terug te keren bij het gevormde peloton.

Wat was dit een pijnlijke afgang voor de juryleden die blijkbaar niet goed hebben opgelet en vervolgens mogelijk de druk hebben gevoeld snel een uitslag te geven.

Ik heb er echt wel begrip voor dat de ploegkoers een moeilijk onderdeel is voor juryleden, maar de uitslag die in eerste instantie werd gegeven was zo absurdistisch fout (de eerste 8 koppels werden allemaal in dezelfde ronde gegeven! alsof er buiten de sprints niets gebeurd was!) dat ik me begon af te vragen of de aanwezige juryleden überhaupt wel enige elementaire kennis of ervaring hadden op het gebied van de ploegkoers….

• Frans Rutten

Mijn opmerking over qualificatie tijden was algemeen bedoeld. Het effect van het rijden tegen veel zwakkere tegenstanders is voornamelijk voor de allerbesten vastgelegd. Concreet: Pervis 0,439s, Botticher 0,377s, Förstemann 0,309s, Dimitriev 0,264s, …Hoogland 0,136s sneller dan hun respectievelijke tegenstanders. In geval van Hoogland tegen de allerzwakste (0,252s) Kuczynski dus niet eens zoveel minder.

De rijders in de finale verschilden in hun qualificatie slechts 0,048s van elkaar. Daar was in hun finale toch echt niks meer van te merken.

Ook rekening houdend met de omstandigheden waren de absolute prestaties van zowel Vogel als Pervis minder dan in Aguascalientes. Daarvoor waren de voorwaarden (meer dan alleen de atmosferische omstandigheden) in Aguascalientes ook veel te uniek.

• Joske

Ik heb het begin en een stuk van de laatste ronden nog gezien, toen werden de Belgen op het scorebord nog als leiders gegeven met een niet overbrugbare voorsprong in punten.

Dat zal ongetwijfeld de koers beïnvloed hebben. Je gaat toch anders rijden, als je dat ziet staan. Ik kan me niet voorstellen, dat de Belgen het zelf niet hebben gezien. Ze, en de jury, leken er vast van overtuigd en dan ga je ervan uit, dat het goed is. Zeker toen ze de vlag al pakten en een interview als WK gaven….Dan moet toch vanuit het jurykorps een mededeling zijn gedaan wss door de aankomstrechter.Pijnlijk, pijnlijk, pijnlijk toen de Spanjaarden met hun protest kwamen.

Toen Peter Pieters wat lauw reageerde, dacht ik wel even: het zit voor de Belgen toch niet goed, want Pieters is niet de man om lauw te reageren als hij denkt gelijk te hebben.

Hij leek in ieder geval niet zeker van zijn zaak om zijn koppel te verdedigen.

Wel een absoluut drama voor de Belgen en de jury die na een half uur beraad na het protest van de Spanjaarden overstag moesten, want de uitslag moet de uitslag zijn en zeker op een WK kun je je geen foute huldigingen veroorloven.

Feit is, dat er zeker minder ervaren juryleden waren opgesteld, maar ik zag er ook ervaren mensen tussenlopen.

De madison moet van tevoren goed zijn doorgesproken wat de taken betreft binnen het jurykorps. Iedereen schrijft mee, maar duidelijk moet zijn wat je opdracht is binnen het meeschrijven.

Transponders zijn onbruikbaar, omdat steeds een renner buiten de wedstrijd is,maar de beelden van de judgereferee bleken doorslaggevend.

Al met al een eneverend nslot, waarbij veel mensen de huldiging niet hebben afgewacht en al naar huis waren.

• Javelin

Niet alleen het scorebord gaf waarschijnlijk verkeerde informatie.

Het jurylid bij de finish gaf meer dan 10 ronden voor het einde al aan dat de Belgen niet meer de “kop van de wedstrijd” waren, maar de Spanjaarden of het koppel uit Hongkong. Dat kan alleen kloppen als de winstronde aan de Belgen (en de Duitsers) zou zijn toegekend.

Bij het ingaan van de laatste ronde, die dat ook eigenlijk nog niet was, wees hij naar Andreas Müller en werd er ook op dat moment gebeld. De rondeteller van de Livestream stond daarentegen nog wel op 2, maar versprong na het passeren van een paar renners naar “Final Lap”.

Als een deel van deze fouten er de oorzaak van is dat Kenny en Jasper nu niet de truien mochten ontvangen, is dat op zijn zachtst gezegd betreurenswaardig.

De regie van de camerabeelden was van een bedroevend niveau en ook de commentator liet iets te duidelijk blijken er weinig kaas van te hebben gegeten. Het laatste geldt overigens ook voor de commentator van de Belgische TV, hoewel co-commentator Etienne de Wilde toch vrij duidelijk maakte waar het om draaide. Ook Iljo Keisse meldde meteen na de finish, wat later bewaarheid werd.

• Joske

Net de beelden nog maar eens terug gekeken.

Had toch de indruk van alles wat er te zien was, dat de starter het koppel van de spanjaarden en de zwitsers aanduidt als het koppel dat aan de leiding ging. Dan moeten de Belgen toch zijn aangesloten. Heel kort te zien lijkt dat ook zo. Wellicht zijn de daarna weer “los” gereden.

Zover ik het zie worden de belgen wellicht los gereden, maar een ronde verliezen……dat zie ik eerlijk gezegd niet.

De spanjaarden feliciteren de belgen ook nog, voordat ze de baan uitgaan.

Voer voor een jurycurus, dat is zeker. De beelden geven verder weinig overzicht van de laatste 10 ronden om echt te kunnen oordelen.

De beelden die de judgereferee ter beschikking had, zullen wellicht meer bieden en zijn vanuit een andere hoek genomen.

Wat mij bij blijft is het gedrag van Pieters die geen beelden terugvraagt en zich dan neerlegt bij de beslissing. Zo ken ik hem in ieder geval niet.

Maar dat hier over gediscussieerd gaat worden lijkt me duidelijk.

• Javelin

Of de Belgen ooit zijn aangesloten is volgens mij voor ons niet te zien. Nog minder kunnen we echter oordelen dat ze NOOIT aangesloten zijn geweest, daarvoor is de regie van de beelden eenvoudig te knullig.

Met heel veel fantasie is het nog te verdedigen dat de starter op een goed moment de Spanjaarden en de Zwitsers aanduidt als leiders, dat zou zo zijn als de winstronde op dat moment nog niet aan hen was toegekend. Maar bij 8 ronden te gaan wijst hij naar de renner uit Hongkong. Dat zou alleen kunnen als alle daarvoor ontsnapte koppels de winstronde toegekend hebben gekregen.

Peter Pieters (eigenlijk de Belgische ploeg) is tegen een boete van in totaal Chf 700,00 aangelopen wegens het aanmoedigen van zijn renners om geen gevolg te geven aan opdrachten van de jury. Dat hij zich er hier zo ogenschijnlijk gemakkelijk bij neerlegt, is inderdaad opvallend en wellicht veelzeggend.