Wielerbaan Apeldoorn toe aan renovatie?

  • Baanwacht

    Wielerbaan Apeldoorn voorlopig afgekeurd

    De wielerbaan van Apeldoorn kan voorlopig niet gebruikt worden voor trainingen of wedstrijden.

    De gemeente Apeldoorn onderzoekt de kwaliteit van de baan nadat de KNWU mee deelde trainen op de piste in Omnisport onverantwoord te vinden omdat sprinters ongebruikelijk grote splinters in hun lijf hebben gekregen bij valpartijen.

    De baan was in augustus 2013 nog goed gekeurd door de UCI en op dat moment had men tot augustus 2015 toestemming gekregen om ook internationale wedstrijden te houden. Die goedkeuring is nu in getrokken tot de gemeente Apeldoorn als eigenaar de situatie naar tevredenheid heeft hersteld. In 2010 werd de piste in Apeldoorn ook al voorlopig afgekeurd vanwege te grote kieren tussen de uit glazen schotten bestaande boarding aan de binnenkant van de baan.

  • Stayerslijn

    Alkmaar met zorgen voor de toekomst, Apeldoorn met slecht hout, Huizinga met de ziekte van Pfeifer…… Slecht nieuws vandaag.

  • dirk

    Op het moment dat de knwu weer terug verhuist naar alkmaar zijn daar de financiele problemen gelijk weer op gelost.

  • Tom Gakes

    De sprinters van de nationale selectie hebben de afgelopen weken inderdaad in Alkmaar getraind in voorbereiding op het WK. Ik weet niet in hoeverre dit met de ‘onverantwoorde’ situatie in Apeldoorn te maken heeft, of dat dit eerder een besluit is van de KNWU om het in nood verkerende Sportpaleis Alkmaar te steunen. Als de nationale selecties inderdaad terug naar Alkmaar verhuizen kan dit inderdaad wel het probleem van exploitatie tekort oplossen, waardoor er financieel ook weer meer ruimte komt. Maar laten we in elk geval hopen dat we volgend jaar, en de jaren daarna, van beide banen gebruik kunnen maken.

  • Joske

    De baan in Apeldoorn is al 5 jaar niet te gebruiken vanaf eind januari tot begin maart.

    De atletiek maakt het niet mogelijk om te fietsen, want de halve veiligheidszone ligt eruit.

    Dat is niet nieuw.

  • sjaak

    Alkmaar is veel fiets vriendelijker als Apeldoorn waar je met al je materiaal eerst het hele gebouw door moet voor je op de baan bent terwijl het ook via 2 deuren kan en niet via 10 deuren en trappen.

  • Stayerslijn

    Wat is de status nu van Omnisport? Mag er niet meer gefietst worden? Of fietst alleen de KNWU er niet? De altijd zo informatieve site van De Adelaar zwijgt ook in alle talen. Of weet die club het ook niet?

    Joske, insider, help ons uit de droom. De kalender van de Adelaar is voor maart goed gevuld. Blijft dat zo of worden alle activiteiten opgeschort?

    Dat Alkmaar veel fietsvriendelijker is omdat je maar 2 deuren door moet is natuurlijk een dooddoener. Ik kan nog wel wat nadelen opnoemen van Alkmaar.

    Lekkage op de baan, Lampen die het niet doen waardoor je in de schemer rijdt, steenkoud als het buiten ook koud is (hebben we deze winter gelukkig minder last van).

    Maar laten we eerlijk zijn, zonder in (plaatselijke) sentimenten te vervallen…… Het is natuurlijk verschrikkelijk dat het paradepaard van het baanwielrennen in Nederland nu zo in de problemen zit, net als het verschrikkelijk is dat de baan in Alkmaar ook moeite heeft om te overleven. Als beiden wegvallen, is het einde van het baanwielrennen in Nederland nabij.

    Klinkt rampzalig, maar dat is het ook. Laten we hopen dat zowel in Alkmaar als in Apeldoorn een goede oplossing wordt gevonden.

  • stayerslijn2

    Steenkoud is het bij jou thuis ook als je de rekeningen niet kan betalen en kapote lampen is het overal als je geen geld meer hebt.

    Geld maakt een hoop goed.

    In apeldoorn is het ook niet altijd even goed fietsen met airco aan en wind kracht 10 tegen op de baan.

  • Joske

    Helaas zijn persoonlijke omstandigheden van een dusdanige ernstige aard geweest (ewn nog steeds), dat ik me nauwelijks druk heb kunnen maken over dit onderwerp

    Er is informatie binnengekomen en alles wat ik in het kort kan samenvatten is, dat de vereniging geen enkele beperking is opgelegd door de KNWU over het gebruik van de baan voor trainingen en clinics.

    De kalender blijft van kracht.

    Wanneer ik meer tijd en gelegenheid heb, zal ik e.e.a. nader beschrijven

  • DeRosa

    Als het grote ego geruzie in Alkmaar niet voor eens en voor altijd beslecht is dan helpt een zak met geld ook niet om het er weer een debacle van te laten worden.

    Het is zeker jammer dat een mooie baan zoals in Apeldoorn niet meer gebruikt kan worden door de nationale selectie….hoop dat het snel weer voor elkaar komt.

    Als jullie dan toch een vergelijk willen tussen de wielerbanen dan verkies ik de in de toekomst te bouwen overdekte wielerbaan in het zuiden des lands :-)

    Over de trappen en deuren heb ik nog nooit iemand horen klagen en als een renner niet in staat is om zijn lichtgewicht baanfiets enkele trappen en deuren door te dragen mijn dunkt dan schort er wat aan zijn atletische vermogen. De baan in Apeldoorn is de baan waar WK en eventueel ooit WB's gereden zouden kunnen worden en dat is Alkmaar naar mijn info niet!

    Hou op met dat streek gekissebis…..we zijn geen voetbal publiek toch? Laten we proberen zoveel wielerbanen als mogelijk en haalbaar te krijgen en behouden in Nederland.