Weinig Vrouwenkampioenschappen dit jaar bij NK?

• Tom Gakes

Ik ben het ermee eens dat de KNWU na het sluiten van de inschrijfdatum geen koppels meer toelaat, en dat je juist met het oog op opvoeding al op jonge leeftijd moet beginnen met het handhaven van regels. Dat de inschijving op 15 december sloot was volgens mij duidelijk aangegeven. Maar als je dan zo streng met de regels om wilt gaan, dan moet je ook zo hard zijn om voor categorien waar niet het minimale aantal deelnemers wordt gehaald geen trui uit te reiken. Maar daar zit volgens mij ook niemand op te wachten, en het is de afgelopen jaren vaker gebeurd dat er na het sluiten van de inschijving nog renners aan de startlijst van een NK werden toegevoegd. Vanuit de KNWU is dat dus ok niet erg consequent. Verder ben ik van mening dat we de poging van Martin om jonge renners te motiveren om aan een NK mee te doen, ook al komt deze te laat, moeten waarderen en niet de grond in moeten trappen.

Wat betreft de wedstrijden in de voorbereiding, als je echt wilt kan je elke week wel ergens rijden. In Alkmaar zijn er elke dinsdagavond koppelomniums (hier rijden ook vrouwen, nieuwelingen en junioren goed mee) en ook in Apeldoorn worden regelmatig wedstrijden georganiseerd. Verder hebben we o.a. het driebanentoernooi gehad waar het niveau zodanig was dat ook renners waarvoor het NK misschienn nog te hoog gegrepen is in elk geval mee konden komen. Een gebrek aan wedstrijden lijkt me dus niet het probleem. En zoals Joske laatst ook al aangaf is het niet gratis om wedstrijden te organiseren, en gezien het huidige financiele klimaat is het begrijpelijk dat het budget om wedstrijden te organiseren een keer op is. Daar komt bij dat er vaak vrijwilligers nodig zijn, en met maar 3 banen ben je dan ook telkens afhankelijk van de zelfde mensen die misschien ook nog andere hobbies hebben.

• carolien

Zo zit het bij de vrouwen:

Beste deelnemer,

Via deze weg willen we je graag informeren over de gevormde combinaties tijdens het NK Baan en het vervallen van een aantal kampioenschappen.

Onderstaand de deelnemersaantallen per categorie en onderdeel.

Sprint vrouwen 7

Sprint junior-vrouwen 3

Deze categorieën worden gecombineerd en iedereen rijdt voor de trui en medailles van het ‘’NK Sprint Vrouwen’’

Individuele achtervolging vrouwen 4

Individuele achtervolging junior-vrouwen 4

Deze wedstrijden worden verreden, maar er wordt in beide categorieën niet voor een kampioenschap verreden.

Puntenkoers Vrouwen 13

Puntenkoers Junior-vrouwen 8

Deze categorieën worden gecombineerd en iedereen rijdt voor de trui en medailles van het ‘’NK Puntenkoers vrouwen’’

Scratch Vrouwen 14

Scratch Junior-vrouwen 8

Deze categorieën worden gecombineerd en iedereen rijdt voor de trui en medailles van het ‘’NK Scratch vrouwen’’

• Joske

“en het is de afgelopen jaren vaker gebeurd dat er na het sluiten van de inschijving nog renners aan de startlijst van een NK werden toegevoegd. Vanuit de KNWU is dat dus ok niet erg consequent. Verder ben ik van mening dat we de poging van Martin om jonge renners te motiveren om aan een NK mee te doen, ook al komt deze te laat, moeten waarderen en niet de grond in moeten trappen.”

Beste Tom:

Onjuist: de laatste jaren zijn er juist geen renners meer aan toegevoegd aan de startlijst.

Dat is het hem nu juist: je denkt dat misschien, maar het is niet zo. Zelfs renners van “statuur”, als je dat zo mag zeggen, werden niet meer op de startlijst geplaatst.

Die suggestie van je is dus onjuist.

Wij “trappen niets de grond in” wij zijn ervoor, dat je op tijd inschrijft meer niet. Dat lijkt me geen vreemde stelling.

Dan de truien kwestie. Dat speelt zich vooral bij de damescategorieën.

Het is motiverender voor een trui te rijden dan niet.

Dat men die regel aanpast is in het voordeel van de deelneemsters die er wel zijn, al vind ik het wel jammer, dat niet meer (tijdig) hebben ingeschreven.

We hebben dat vorig jaar gezien, toen de nieuwelingen om niet aan het programma konden deelnemen. Veel afzeggingen en zelfs deelname van drie renners uit eenzelfde vereniging.

Mijn hoop, dat met de nieuwelingenmeisjes die er nu aan gaat komen het vanaf volgend jaar beter zal zijn.

Ik ben het met Martin in dat opzicht eens:

Je kunt op zo'n toernooi ook veel leren. Een toernooi rijden is wat anders dan een enkelvoudige wedstrijd. Een etappekoers rijden is wat anders dan een eendaagse klassieker.

Dat soort dingen kun je m.i. alleen maar leren door deel te nemen, er te zijn, ook al weet je, dat je vermoedelijk niet zal winnen.

Er is op ander terrein dan wel winst voor je boeken.

Zo hebben wij dat vroeger ook gedaan: erbij zijn, opzuigen wat er gebeurt, kijken, voelen, ruiken, horen en proeven: je leert overal van, ook als de smaak niet helemaal de jouwe is.

• Tom Gakes

Joske, om een voorbeeld te noemen waar dit is gebeurd is het NK 50 km van vorig jaar. Hier zijn na het sluiten van de inschrijving nog 3 renners toegevoegd aan de startlijst. Een van hen was Pim Ligthart, wie de andere 2 waren weet ik niet meer. Dit heeft niemand proberen te verbergen (Pim bedankte zelfs openlijk via twitter de KNWU om hem toch nog aan de deelnemerslijst toe te voegen) en er heeft ook nooit iemand een probleem van gemaakt. Hoeft van mij ook niet. Andere voorbeelden weet ik zo niet uit mijn hoofd, maar het is vaker gebeurd. En zoals ik al zei denk ik dat niemand erop zit te wachten dat er voor bepaalde onderdelen/categorien geen kampioenschap wordt verreden. Dat hier uitzonderingen worden gemaakt op de regels vind ik dus ook alleen maar goed. Maar ik ben wel van mening dat de KNWU consequent moet zijn. Als je uitzonderingen maakt, waarom dan niet in het geval van het koppel dat Martin nog wilde aandragen? Het argument dat er regels zijn die moeten worden nageleefd, en dat de inschrijving is gesloten, dat is natuurlijk terecht. En dat het de verantwoordelijkheid is van de renners om op tijd in te schrijven ben ik het ook helemaal mee eens. Maar pas de regels dan consequent toe voor iedereen en bij elk toernooi. Als je wel uitzonderingen maakt, doe dat dan ook overal het zelfde.

• Joske

We zijn allemaal gelijk, maar niemand is hetzelfde….

Het zijn allemaal NK's, maar geen NK is hetzelfde…..

• Tom Gakes

Dat is waar Joske. Ik weet ook niet in hoeverre het nog verschil maakt dat het NK 50 km waar ik aan refereerde in Amsterdam werd verreden, en het NK waar dit topic over gaat in Apeldoorn wordt georganiseerd? Is het zo dat dit een andere organisatie is die beslist over al dan niet toestaan dat later nog renners worden toegevoegd, of gaat de KNWU hierover? Hier weet jij waarschijnlijk wel meer over.

• Erikjan

De KNWU is organisator daar schrijf je je ook in de wielerbanen /vereniging is uitvoerende

• Joske

Wij zijn geen beleidsmakers, wij, de vereniging(en) zijn uitvoerders.

Wel erbij gezegd, dat steeds meer overleg wordt gevoerd over beleid en te maken afspraken.

Mijn ervaring met de KNWU zijn in dat opzicht positief.

Er worden zeker dingen opgepakt en beleidsmatig kan er meegedacht worden om alles verder te optimaliseren.

In de 35 jaar dat ik nu meeloop in de baanwereld is het duidelijk, dat je nooit 100% beleid kunt voeren.

De KNWU is zeker goed op weg, maar ik kan me de overwegingen om soms af te wijken van het uitgeschreven beleidslijnen, wel begrijpen, al ben ik het er zelf niet altijd mee eens.

Goede organisaties zijn ook flexibele organisaties, zijn olie in de machine.

Als je star bent, gooi je een zandkorreltje, dat meer schade kan veroorzaken op langere termijn dan het op dat moment lijkt.

De discussie zal er over doorgaan en dat is goed. Het houdt ons allemaal scherp. Nogmaals 100% beleid is toch een zandkorreltje op zijn tijd, waar we beter olie kunnen zijn.

• erikjan

Opvallend dat Huizenga en Veldt niet op de deelnemerslijst staan op de ind achtervolging bij de elite mannen en wél bij andere onderdelen.

• Joske

Huizenga rijdt de achtervolging

Rijdt de km niet en ook geen puntenkoers