Ik ben het ermee eens dat de KNWU na het sluiten van de inschrijfdatum geen koppels meer toelaat, en dat je juist met het oog op opvoeding al op jonge leeftijd moet beginnen met het handhaven van regels. Dat de inschijving op 15 december sloot was volgens mij duidelijk aangegeven. Maar als je dan zo streng met de regels om wilt gaan, dan moet je ook zo hard zijn om voor categorien waar niet het minimale aantal deelnemers wordt gehaald geen trui uit te reiken. Maar daar zit volgens mij ook niemand op te wachten, en het is de afgelopen jaren vaker gebeurd dat er na het sluiten van de inschijving nog renners aan de startlijst van een NK werden toegevoegd. Vanuit de KNWU is dat dus ok niet erg consequent. Verder ben ik van mening dat we de poging van Martin om jonge renners te motiveren om aan een NK mee te doen, ook al komt deze te laat, moeten waarderen en niet de grond in moeten trappen.
Wat betreft de wedstrijden in de voorbereiding, als je echt wilt kan je elke week wel ergens rijden. In Alkmaar zijn er elke dinsdagavond koppelomniums (hier rijden ook vrouwen, nieuwelingen en junioren goed mee) en ook in Apeldoorn worden regelmatig wedstrijden georganiseerd. Verder hebben we o.a. het driebanentoernooi gehad waar het niveau zodanig was dat ook renners waarvoor het NK misschienn nog te hoog gegrepen is in elk geval mee konden komen. Een gebrek aan wedstrijden lijkt me dus niet het probleem. En zoals Joske laatst ook al aangaf is het niet gratis om wedstrijden te organiseren, en gezien het huidige financiele klimaat is het begrijpelijk dat het budget om wedstrijden te organiseren een keer op is. Daar komt bij dat er vaak vrijwilligers nodig zijn, en met maar 3 banen ben je dan ook telkens afhankelijk van de zelfde mensen die misschien ook nog andere hobbies hebben.