Moet me van het hart, dat het mylapssysteem voor de baan vaak niet bruikbaar is.
Dat kan allemaal wel, als je een scratch rijdt, maar daarna wordt het lastiger.
Afvalkoers
Niet altijd valt de laatste renner af: bij onderdoorkomen moet die renner eruit, ook als hij niet de laatste is: “mylaps” niet bruikbaar
Puntenkoers/koppelkoers
Niet altijd de voorste 4 renners krijgen de punten: bij niet correcte sprints worden ze uit de sprintuitslag gehaald “mylaps” niet bruikbaar
Bij de koppelkoers komt daar nog bij, dat bij een valpartij één renner doorgaat van de zelfde ploeg, ze geen ronde achterstand oplopen als ,men tijdig terug is in de koers, behalve als de andere renner even gaat kijken hoe het met zijn maatje is (gebeurde zondag) en dan weer in de koers komt: mylaps niet bruikbaar.
Daardoor ontstond ook het misverstand van de ronde achterstand.
Vallen beide renners door bv. een verkeerde aflossing, dan wordt het nog complexer voor het systeem om te registreren of ze tijdig in de wedstrijd terugkeren en op welke plaats ze dan rijden.
Zover ik weet zijn de achtervolgingslijnen niet standaard in Alkmaar/Amsterdam/aangebracht met mylaps,
Zover ik weet is de 100 meter en de 200 meter lijn niet standaard aangebracht met mylaps
Ze worden wel gebruikt, maar met een ander systeem. Of de 100 meter in Amsterdam en/of Alkmaar wordt gebruikt weet ik niet, maar het zou bij de sprintkwalificatie wel moeten.
In Apeldoorn zijn ook nog niet alle lussen bruikbaar voor alle onderdelen. Het is een coaching systeem en nog geen jurysysteem.
Timetronci heeft in Apeldoorn wel alle lijnen ingebruik voor de tijdwaarneming, maar is niet geschikt voor de Transponders van mylaps.
Toen dat tijdwaarnemingssysteem werd aangeschaft, was mylaps nog niet in beeld, afgezien van het feit, of men voor Timetronic had moeten kiezen of niet.
Of uitslagen correct zijn: met name sprintaankomsten, dienen beelden te worden gemaakt van de wedstrijd en met name de laatste ronde.
Die beelden moeten teruggedraaid kunnen worden ( a la minute bij koppelkoers, puntenritten) en er moeten beslissingen worden genomen in korte tijd.
Met een videocamara waarvan de beelden kunnen worden teruggespoeld, ga je dat niet altijd redden. Soms moeten beelden meerdere keren worden bekeken, voor een uitslag van een sprint
kan worden opgemaakt ( ook bij keirin, scratch van belang)
Zover ik weet beschikt alleen Apeldoorn over een replayapparaat waarvan alle beelden gemarkeerd kunnen worden en direct door de Judge referee en de aankomstrechter of president van de jury kunnen worden beoordeeld.
Bij het EK werd Förstemann op grond van deze beelden geen Europess Kampioen.
Wat wil daar mee gezegd:
Jureren is niet alleen maar een kwestie van apparatuur.
Jureren is ook de wedstrijd volgen, direct schrijven, erbij blijven.
Maar ook: reglementen kunnen toepassen zonder aarzeling en zonder dat men zich laat beïnvloeden door mensen die de regels niet kennen, onvoldoende kennen, of eigen regels toepassen of toegepast willen zien.
De vele wijzigingen, met name in het baanwielrennen, worden door veel mensen niet gekend.
Het gebruik van de 100 meter is verplicht bij de sprint. Hoeveel kunnen direct zeggen, wat de 100 meter regel bij de sprint betekent?
Dat ligt ook aan de UCI die de reglementen niet meer opstuurt, maar ervan uitgaat, dat men de regels regelmatig doorleest en bijhoudt.
De gele vlag bij de afvalkoers, wie direct weet wat het betekent….. twee jaar terug moest bij het WK die regel worden uitgevonden en daarna officieel geworden.
Jureren, het blijft een mooi vakgebied.
Daarnaast dus de beperking zoals hierboven omschreven.