WB#2 in Glasgow

• Baangast

Soigneur: Haak was wel aanwezig en reedt de teamsprint.

Wel opletten hè ;-)

• soigneur

Ik had het niet over de jonge sprintsters. Die krijgen nog kansen genoeg hoop ik.

Hijgenaar werd gewoon als vanouds naar huis gereden, zowel op de 500 meter en de keirin.

En als het beleid niet omgaat rijden we nog niet eens op het komende wk. Geen punten genoeg.

Over 4 jaar?? zover kun je niet voor uit kijken.

• DeRosa

Lees wat Baangast schrijft !

Heb je liggen slapen tijdens de spelen soms? Jij benadrukt alleen wat er niet gepresteerd wordt maar niet wat er wel wordt gedaan.

De ervaren generatie probeert ook de jongere op een hoger plan te trekken.

• DeRosa

Misschien is jouw mening al verdeeld maar denk nou niet dat je over ieder zijn mening kan beschikken.

De KNWU moet zeker eens uitspreken wat ze willen met deze mooie sport, zeker moeten er meer faciliteiten komen.

De coaches zijn hierdoor ook met handen en voeten gebonden.

Met name de sprintcoach doet alles wat binnen zijn macht ligt om voor nieuwe aanwas te zorgen.

Kort door de bocht meningen schieten we ook niets mee op.

• DeRosa

Helemaal mee eens !

• Baangast

Enkel Tim Veldt en Yvonne Hijgenaar waren de oudjes tijdens de afgelopen wereldbeker.

Nu ben ik niet op de hoogte van de huidige vorm van Tim en wat zijn mogelijkheden zijn maar dat er veranderingen bij de duurrenners gaan plaatsvinden met het jonge talent is een feit.

Alleen zolang de KNWU de weg het belangrijkst achten, zullen de sprinters altijd ondergeschoven worden.

Wat de dames betreft ben ik van mening dat Yvonne goed heeft gepresteerd op basis van haar trainingsopbouw. De toekomst zal het uitwijzen hoe zij zich verder zal ontwikkelen maar als ik het goed heb heeft zij zichzelf vorig jaar op elke afstand verbeterd. Als ik Shanne haar instelling een beetje kan inschatten zal ze vast en zeker niet tevreden zijn met haar prestaties afgelopen weekend. In de jeugdcategorien heeft zij al meerdere malen haar kwaliteiten getoond en verwacht ik dat zij nog flinke sprongen zal maken. Tijdens het afgelopen N.K. kwam zij pas kijken op de baan.

Soigneur nu kun je makkelijk de renners afkraken op zijn/haar prestaties maar dat is heel makkelijk. De renners zullen dat vast en zeker niet express doen. En dat het dan nu niet gaat zoals jij het graag zou willen dat is dan jammer.

Ik zou wel eens willen weten, wat jij denkt dat er dan veranderd moet worden. Wat gaat er fout in het Nederlandse baanwielrennen.

• Volger

Sanne rijdt al vanaf 2007/2008 op de baan. Nk junioren meegereden en etc.

Ook maakte ze toen al deel uit van het papendal project.

Wat is er in die jaren vanaf 2008 mee gedaan dat ze nu nogsteeds geen internationaal niveau heeft?

Was dit niet de bedoeling va het papendal project? Dat de jonge sporters eerder proffesioneel fulltime begeleid werden?

2008 zijn hier 3 man begeleiding op gezet.

En nu 5 jaar verder moet dit meisje nogsteeds leren/ proeven? Wat hebt ze dan in die 5 jaar gedaan?

Welke sporters zijn uit dit project gegroeid die de aansluiting continentaal hebben gemaakt?

Hoor ook wellis geruchten dat dat papendal 1 groot jeugd “gangbang” honk is. En de begeleiding eigenlijk nooit tezien zijn op de hal van deze jonge sporters. Dat de begeleiding naast het complex in een vila verblijven.

Ze zijn nu een bezem door de duurselectie aan het halen. Enige jongens die eruit worden gezet zijn de jongens die kritiek op de amateurristiche aanpak van de knwu hebben.

Als er relaties ontstaan op werktripjes tussen begeleiding en sporters ben je in mijn ogen een amateuristische organisatie.

We zijn verwend in de gouden jaren waar elk jaar nieuwe talenten plots opstonden en mondiaal de aansluiting vonden.

Maar er is niet veel bijgekomen en teren we nogsteeds voor 75% op het (volgens de knwu amateuristische ) scoutings werk van pieters.

Klopt het dat deze man nu ook lekker ze draai vindt bij onze zuiderburen? En vinden de jonge duurrenners wel mondiaal de aansluiting.

• Baangast

Zover ik weet heeft ze inderdaad destijds deel uitgemaakt van het “papendal project” vanwege haar prestaties op de weg. Na 1 of 2 jaar kreeg ze de ziekte van pfeiffer en is ze al snel weer thuis gaan wonen. Destijds kwam ze voornamelijk uit op de duuronderdelen toch?

Ze heeft in die tussentijd ook een aantal jaar niet op de baan gereden volgens mij, dus het is niet realistisch/eerlijk om te zeggen dat ze na 5 jaar niks heeft geleerd.

Zoals we op de baansites hebben kunnen lezen maakt ze pas sinds vorige zomer deel uit van de sprint selectie van Rene Wolff.

Als je het dan vanaf deze kant bekijkt kan je stellen dat ze een behoorlijke groei maakt.

Peter Pieters is inderdaad de bondscoach van Belgie en inderdaad een aantal van zijn renners heeft al wel de aansluiting met de top gemaakt. Maar ook enkel alleen bij de duuronderdelen. Bij de sprint komen ook de belgen te kort.

• Stayerslijn

tja, Papendal en villa's. Een mooie combinatie, maar kijk nou gewoon eens op google earth…. Er staat geen enkele villa op Papendal. Blijkbaar ben je er nog nooit geweest. En de jongens en meiden zijn daar best serieus bezig. Voorlopig ging het daar alleen om sprinters en begrijp ik dat de KNWU toch bezig is om ook voor de junioren een duurgroep op te gaan zetten in Papendal. Volgens mij een goed initiatief.

En kijk eens wat er gebeurd tijdens de locale wedstrijdjes overal…. Steeds meer deelnemers. Zondag in Sloten 70 stuk begrijp ik op het Forum. En vanavond in Omnisport op een door de weekse avond ook weer meer dan 30 tijdens de Superpopulaires…. Die nu ook volgens het poulesysteem worden gefietst. Dus met flinke uitdaging voor eenieder.

Ik ben niet pessimistisch….. We hebben niet de miljoenen die de UK heeft, maar we hebben wel wat anders, namelijk het enthousiasme van de verenigingen. In Alkmaar schijnen de twee verenigingen elkaar eindelijk gevonden hebben…., in Apeldoorn draait de Adelaar als een tierelier. Het kan niet anders dan dat die initiatieven op den duur renners gaan afleveren die boven het maaiveld uitsteken. Ik kijk met veel plezier op dit moment naar de junioren die rondfietsten. Over een paar weken is er kwalificatie voor het NK. Dan kunnen we zien wie zich aandient.

• DeRosa

Peter Pieters heeft goed werk gedaan in Nederland in zijn tijd als bondscoach mede ook omdat er talenten bij de vleet waren.

Iedereen weet dat z'n succes generatie niet voor altijd maar kan doorgroeien en vernieuwen…..ook de top landen van nu gaan vroeg of laat eens in de wachtkamer belanden, is altijd al zo geweest.

Er moet eindelijk eens wat gaan gebeuren op bestuurlijk niveau van de KNWU en dat is ook de grootste reden geweest van het vertrek van Pieters geweest, helaas is hij niet kunnen behouden voor het Nederlandse baanwielrennen en ook nog steeds geen daadwerkelijke veranderingen bij de KNWU.

De huidige en vaak bekritiseerde sprint coach Rene Wolff doet zover ik dat kan beoordelen heel veel en heel goed werk, dat wat ook een succes coach als Pieters niet aan de sprinters heeft kunnen geven omdat de groep renners (duur en sprint) te groot geworden was.

Is het een gek idee dat ik als goeie combi zie Wolff en Pieters, de een voor de sprint en de ander voor de duur?

In Belgie komt de sprint er wel maar nu is het er duidelijk nog niet, voor de sprint ploeg is Belgie (nog) niet echt een voorbeeld maar de KNWU zou wel eens bij zuiderburen mogen gaan kijken wat organisatie betreft en wat ook alweer de functie is van wielerbond.

Het slagen of niet slagen van een project zoals dat van papendal hangt niet alleen van de begeleiding af maar ook van de sporters en het geluk wat hun moet meezitten, ziekte kan zeker roet in het eten gooien wat ook vaak voorkomt.

Het project Papendal heeft wisselende successen.

“oudgediende” renners en rensters die niet meer meekunnen komen naar de maatstaven die de coaches stellen gaan echt niet het hand boven het hoofd gehouden worden hoor…..ze moeten er hard voor blijven trainen en rijden. Zeker bij de sprint bestaat bijna de gehele ploeg uit jongeren en de ervaren rijder en rijdster die daar in mee rijdt heeft zoveel meerwaarde voor de rest.

Yvonne Hijgenaar heeft op de teamsprint afgelopen vrijdag beter gereden dan dat iedereen die er kennis en weet van heeft gehoopt had, nu zal ze meer op de snelheid gaan trainen na haar duurblok en zal de snelheid weer terug komen.

Samen met Willy Kanis hebben ze op de spelen laten zien dat ze een flinke stap hadden gemaakt in de teamsprint in een seizoen dat niet makkelijk is geweest door verschillende oorzaken.

Wat er moet gaan gebeuren daar weten velen wat nodig is maar wat absoluut niet nodig is, is alles categorisch af blijven kraken…..daar is de sport en zijn de sporters helemaal niet mee geholpen.