In Melbourne

• Frans Rutten

Hoe je het ook wendt of keert: qua prestatieniveau zijn Meares en McCullouch werelden van verschil en alleen in dit opzicht vermag ik te spreken van onevenwichtig (0,32s op de 200m). En met deze vaststelling doe ik niemand of zelfs de sport tekort.

• Frans Rutten

Het verschil was al 0,001s in de teamsprint, Joske. Om te winnen was nog wel noodzakelijk, dat de beoogde winnende ploeg zichzelf uitschakelde. Rode lijn of zoiets. :) Al geef ik grif toe, dat hier niet om te lachen valt.

Overeind blijft, dat de huidige baansport op het allerhoogste niveau behoorlijk gestandaardiseerd is (baan, ondanks de verschillen, temperatuur constant tegen het tropische aan), terwijl de sport ook zelf vrij standaard van opzet is. Verrassingen zijn nog steeds mogelijk, maar ze zijn beperkt. Er zijn heel veel sporten, waar verschillen in prestatieniveau niet altijd tot overwinningen leiden.

• DeRosa

Bij de team sprint zijn gelijke renners/rensters net niet een plus, de een start en de andere moet de hoge snelheid nog 250 meter verder doortrekken. Het ideale team is niet te bepalen met de tijden op de 200 meter vliegend. Maar niet alles is te bepalen in getallen….het moet ook klikken en het aussie dames team past zeer wel goed samen, oke gisteren een steekje laten vallen.

Desalniettemin…een mooi WK met mooie wedstrijden en goede sfeer en blij dat de Nederlandse dames naar Londen gaan/mogen.

• Frans Rutten

Uiteraard wordt de teamsprint niet a.d.h.v. de 200m tijden samengesteld. De vergelijking tussen Meares en McCullouch was alleen bedoeld om het grote verschil tussenn hen beiden duidelijk te maken. Anna Meares kan ook de 2e ronde rijden (gewezen wereldrecordhoudster), maar met Mc Cullouch als startster zou Meares bij wijze van spreken in de remmen moeten knijpen. Ik vind overigens niet, dat de Aussies een steek hebben laten vallen. De Duitsen bleken twee keer als team de beteren. In de finale was de wedstrijd voor mij, ondanks de comfortabele voorsprong van de Aussies, daarom ook al halverwege beslist Dat bracht me ook op de gedachte, dat perfecte teamsprintteams best zeldzaam zijn.

• DeRosa

Ik vind zelf net de laatste 2 jaar erg veel beleving rond het baanwielrennen met nieuwe talenten die doorkomen en in de rij staan wereldwijd.

Je ziet ook dat zeker in de teamsprint de tijden snel vooruit zijn gegaan, zit dus duidelijk beweging in.

• DeRosa

Daar heb je dan wel weer gelijk in, dat de perfecte teamsprint team zeldzaam is.

Mears was niet geheel tevreden over hun en haar eigen optreden, kan ook zijn omdat de Duitse sprintsters ff wat beter waren.

Winnen en verliezen op dat niveau is maar een heel kleine nuance verschil.

• c van der steen

Hoe kom je er bij om te zeggen dat de dames sprint er op vooruit gegaan zijn.

Kijk is naar de verschillen met de top.

Het is alleen maar meer geworden.

Ze moeten blij zijn dat de Australiers dezelfde fout maakten als de Nederlanders daarom is het protest goed gekeurd en de weg naar Londen open.

Niet dat ze daar iets te zoeken hebben. Vandaag weer gebleken met het rijden van Hijgenaar.

De complete sprintploeg is op dit moment bekwaam om mee te doen voor een top prestatie.

• DeRosa

Als ze hun snelste tijd ooit rijden dan zijn ze erop vooruit gegaan, zo moeilijk is dat niet. Dat het gat met de top 4 heel erg groot is dat is duidelijk.

Als een teamsprint team zich kwalificeert voor de spelen wie zijn wij (jij) om te stellen dat ze er niets te zoeken hebben.

Voor Yvonne Hijgenaar gaat het vooral om de teamsprint.

• Frans Rutten

Volledig mee eens. Bovendien is de deelname aan de OS nu erg speciaal, omdat het aantal deelnemers in vergelijking tot dit WK fors beperkt is.

Op de 100m hardlopen wordt een zgn. basic lijst gehanteerd. D.w.z. de tijden worden gecorrigeerd voor hoogte en windsterkte. Dit geeft behalve in directe confrontaties een beter zicht op de ware krachtsverhoudingen.

Een dergelijke benadering is voor de wielersprint veel problematischer, dus troch maar niet.

Niettemin zijn de omstandigheden in Melbourne nagenoeg ideaal, dus verbetering van persoonlijke toptijden zijn niet automatisch een indicatie, dat iemand ook reëel beter is geworden. Roy van den Berrg rijdt met 10,203s weliswaar geen persoonlijke toptijd, maar is er toch redelijk dichtbij. Toch is hij daarmee met respect maar een middenmoter, want 29. op de 200m qualificatie. Een echt instituut als Sir Chris Hoy wordt nog regelmatig “gepiepeld” of dreigt dat te worden. Hieruit valt niets anders af te leiden, dan dat het baanwielrennen een buitengewoon gecompliceerde tak van sport is geworden. Vanochtend dacht Mitchell nog even een “Förstemannetje” te doen, door de strijd heel vroeg aan te gaan.

Gisteren kopte een gerenommeerde krant: “Theo Bos nadert de wereldtop”. Dat deed mijn hart een paar slagen sneller slaan.

• DeRosa

:)-D