Schmidt wil besmet blazoen snel oppoetsen
donderdag 10 maart 2011 | 11:12
Tekstgrootte
Yondi Schmidt (l.) met de overige teamsprinters. foto Archief
APELDOORN - De pijn is na vier dagen wel iets minder geworden, maar zeker niet verdwenen. Dat Yondi Schmidt later deze maand niet aan de start staat op het WK baanwielrennen is een zeer bittere pil voor de Apeldoorner. En die valt moeilijk weg te slikken.
Na een moeizame periode, vooral privé, werd de 20-jarige Schmidt afgelopen zaterdag voor het blok gezet. Onder toeziend oog van bondscoach René Wolff moest hij tijdens het NK omnium in z’n uppie twee onderdelen afwerken om te bewijzen dat hij een plek op het WK verdiende.
Schmidt reed een 200 meter met vliegende start (10,832) en een kilometer tijdrit (1.04,20). Geen supertijden, maar volgens de renner zelf waren er genoeg verzachtende omstandigheden. ,,Het was 13, 14 graden in de hal, hoge luchtdruk en nog vroeg in de ochtend ook’’, vertelt hij. ,,Bovendien was ik de enige die moest rijden dus er was ook geen vergelijkingsmateriaal.’’
Afspraak was dat Schmidt zijn persoonlijke records moest verbeteren, maar daar bleef hij ééntiende en vijftiende van verwijderd. Voor de bondscoach reden genoeg om Schmidt niet te selecteren voor het WK en de jonge en onervaren Matthijs Buchli aan te wijzen als reserve voor de teamsprint. ‘Yondi heeft de afgelopen twee jaren te weinig progressie gemaakt’, liet Wolff nadien optekenen. ‘Al zat er de afgelopen weken wel een stijgende lijn in, het was niet voldoende voor het WK’.
Die kritiek was tegen het zere been van Schmidt. ,,Het gaf een zure nasmaak. Ik weet dat dit soort tegenslagen bij topsport horen, maar dit is wel een verschrikkelijke teleurstelling. Ik heb de afgelopen periode gigantisch hard getraind en nu mag ik dus toch niet naar het WK. Nota bene in de stad waar ik woon. Ja, dan loop je wel een klein deukje op.’’
Schmidt had juist na ‘een lastig half jaar’ gehoopt op een beloning voor zijn harde werk. ,,Ik heb een goede trainingsperiode gehad, maar blijkbaar niet goed genoeg’’, verzucht de Apeldoorner. ,,En nu mag er dus een jonge jongen mee als reserve. Iemand die net komt kijken en totaal geen ervaring heeft. Dat lijkt mij niet echt handig, dat steekt.’’
Er rest hem niets anders dan het hoofd leeg te maken en opnieuw te beginnen. ,,Ik ga nu goed nadenken wat er moet gebeuren en daarna weer hard aan de slag. Hoe verder, dat is de vraag. Of er een gesprek moet komen met de bondscoach? Ja, dat lijkt me wel. Maar Londen was nog steeds hoor. Het kan niet zo zijn dat ik er volgend jaar niet bij ben op de Olympische Spelen. Dat gaat niet gebeueren.’’
En wat betreft dat WK, de kans is klein dat hij straks op de tribune te vinden is. ,,Ik twijfel nog of ik er heen ga, maar ik denk het niet. Het lijkt me wel heel erg moeilijk om te moeten toekijken. Weet je, ik zie dit als een smetje op een hopelijk heel lange carrière. Wielrennen is zo mooi, daar ga ik zeker mee door