http://www.youtube.com/watch?v=AjSQGDT0wp4
mooie beelden
misschien mooi om maar eens even hier een nabeschouwing te starten van het NK.
Ik vond het een prachtig evenement, waar ik van heb genoten. Ik ben alle drie dagen geweest en een aantal zaken wil ik wel de revue laten passeren.
1. De organisatie van De Adelaar was top. Ik neem aan dat het merendeel van het werk door De Adelaar gedaan is. We kennen ondertussen Libema. Die zullen wel niet zoveel gedaan hebben, zeker niet als je de organisatie ziet. Ze hebben immers niet veel mensen paraat in Omnisport. Overal zag je de mensen van De Adelaar. Vanaf de Accreditatie tot en met het repareren van de baan als dat nodig was. (twee keer gezien). Libema blonk uit door afwezigheid. Ik vind het geweldig dat De Adelaar dit voor elkaar kan krijgen. Het is immers voor een vereniging niet altijd even gemakkelijk om voor dergelijke evenementen zoveel mensen ter beschikking te krijgen. Zeker in deze tijd van het jaar.
2. De horeca-faciliteiten in Omnisport zijn dramatisch. Als je er een hele dag bent, van 11 uur tot 22 uur, bestaat niet de mogelijkheid om iets fatsoenlijks te eten. Nu weet ik wel dat dit niet primair de doelstelling is van de sporthal, maar toch… een gebouw met een dergelijke uitstraling en dan alleen een broodje unox of een patatje…. schande. Bovendien bleek dat het niet mogelijk was om meegebracht eten (pasta voor de renners die er toch zo'n 10 uur aanwezig zijn en iets zullen moeten eten) op te laten warmen. Er waren zelfs renners die wel wilden betalen voor het opwarmen, maar helaas…. dat ging niet. Schande!
3. De publieke belangstelling vond ik prima. Natuurlijk overdag was het wat rustiger, maar vergeet niet dat er nog veel mensen wel werken, en er dan dus niet bij kunnen zijn. 's Avonds zag je het wel drukker worden, met als hoogtepunt donderdagavond. Ik hoorde dat er 1250-1500 mensen waren. Dat lijkt in de immense hal natuurlijk niet veel, maar in Alkmaar had de hut mudvol gezeten…. En wanneer is dat nu daar voor het laatst geweest? Mooi dat er toch weer beleving is. En het publiek leefde ook met de renners mee, zoals bleek tijdens de puntenkoers Elite op donderdagavond. Mooi om te zien, en een mooie voorbode voor het komende WK!
En nu even over de sport:
4. De kwaliteit (en kwantiteit) bij de vrouwen is erg “dunnetjes”. In de breedte is er niet veel, en komt er ook vrijwel niets aan. Ik vond de deelname van de junior-vrouwen bedroevend. Daar moet echt eens naar gekeken gaan worden, want dat gaat helemaal de verkeerde kant op. Hier zal de KNWU een kritische analyse op los moeten laten. Wat zijn de oorzaken hiervan… en wat kunnen we er aan doen?
5. De sprinters lieten mooie dingen zien. Roy van de Berg is een topper in de dop. Dat is nu wel duidelijk. Hugo Haak liet een ijzersterke kilometer zien. Ook een “coming man”. Hylke van Grieken was de sprintrevelatie. Die klopt op de deur. Prima werk van de sprintschool in Sloten om hem zo planklaar af te leveren aan de bond. Die mogen wat mij betreft met het fijnslijpen beginnen. Yondi Schmidt heeft een probleem. Die heeft te maken met een stokkende groei. Zijn Keirin was niet goed, zijn sprint onder de maat. Daar moet nog het nodige gebeuren, maar dat weet hij zelf natuurlijk als de beste.
6. Bij de duurrenners valt wederom Tim Veldt op. Prima de luxe kilometer (verbetering baanrecord Teun Mulder) en mooi werk in scratch. En dat terwijl hij tijdens de kerstdagen ziek was. Hij heeft de toon gezet en is een kandidaat bij het Omnium. Peter Schep natuurlijk goed tijdens de Scratch, maar bij dit nummer kan “iedereen” winnen. De breedte in Nederland is daar erg goed. De puntenkoers was “ouderwets” Wellicht niet zo heel spannend in de strijd om de eerste plaats, maar de strijd om brons was erg mooi tussen Van Bon en Markus. Van Bon liet zien dat hij nog steeds goed kan fietsen, en Markus is ook een van de komende mannen. Daar kunnen we nog veel plezier van hebben. Hij fietst niet voor niets bij Rabo.
7. Ook van de junioren heb ik weer genoten. Het mag dan een tweestrijd zijn bij de duurrenners tussen Sinnige en DJR, maar het levert wel spektakel. Mooi om groei bij die jongens te zien. Bij de sprinters is het weer iets dunner, maar Looij en Harbers steken er wel bovenuit en hebben de potentie om door te ontwikkelen.
Kortom…. Mooie kampioenschappen, mooie omgeving, mooie publieke belangstelling en potentie genoeg. Alleen oppassen bij de dames… daar zit te weinig!
Libema is er natuurlijk niet voor de sporter, maar enkel voor eigen gewin. Dat zie je ook tijdens populaire-avonden als geen enkele renner vóór het hele uur de baan op mag om in te rijden.
Ik vind het inderdaad jammer dat er niets fatsoenlijks te eten te krijgen is. helemaal droevig omdat je weet dat er ook wegrenners in de zaal zitten die fatsoenlijk willen eten.
Ik hoop dat de belangstelling de komende tijd niet zal afnemen. De mensen van de adelaar hebben hard hun best gedaan om het toernooi goed te laten verlopen en dat is ze prima gelukt. petje af.
Het niveau van het nederlandse vrouwenwielrennen is (te) laag. Het is niet voor niets dat iemand als Marianne Vos amper op de baan rijdt, maar toch de voornaamste kandidaat is voor de WK en de OS.
De sprint is helemaal slecht. Kanis doet leuk mee op internationaal niveau, de rest stelt niets voor. Hijgenaar is vaak niet meer dan veldvulling op de individuele onderdelen. Alles wat daaronder komt hoef je niet eens op internationale toernooien te laten rijden.
De junior dames is eigenlijk geen volwaardige categorie meer, met soms 5 deelnemers aan het vertrek. Dan is het de enige juiste beslissing om er geen kampioenschap voor te organiseren.
Op de sprint geldt bij de mannen in principe hetzelfde als bij de vrouwen. Teun Mulder is onze topper en staat buiten kijf. Vd Berg doet leuk mee op internationaal niveau, maar kan de top misschien nog wel halen. Hugo Haak is een talent die nog een of twee jaartjes nodig heeft, maar misschien kan hij de top dan ook halen. Yondi zal het nooit redden, die is al jaren bezig op dit niveau en boekt geen progressie meer. Ook Van Grieken zal de top nooit gaan halen. Als je 22 of 23 bent en je rijdt nog maar 10.9 dan zal je nooit bij de wereldtop horen, wat dat betreft denk ik dat Buchli iets meer potentie heeft. Wel denk ik dat Van Grieken beter kan worden (of misschien al is) dan Yondi.
Wat betreft de selectie, mogen ze hem van mij er best bijhalen. Een vierde of vijfde sprinter is toch niet zo gek..
Op de duuronderdelen komt het best goed met Nederland. Markus heeft zich goed laten zien en ook Kreder heeft laten zien dat hij een enorm talent is. Daarnaast was het ontbreken van vingerling jammer, want die hoort tussen de toptalenten thuis en hij had best mooie dingen kunnen laten zien. Wellicht dat Nederland in de toekomst nog een paar echte wereldtoppers krijgt, want het talent is er echt wel voor.
Ik vond Stroetinga een beetje tegenvallen. Ik weet, hij pakte een medaille op de scratch, maar hij is niet de stroetinga van voor zijn milram-periode. Deze jongen moet zich heel snel terug gaan richten op de baan, want anders zou hij dat niveau misschien nooit meer kunnen halen.
Ik vind wel dat het niveau van de junioren iets tegenvallen. Hoewel ik mooie races heb gezien, zie ik geen junioren die het niveau hadden die die jongens vorig jaar wel hadden. Slik is niet van het niveau didier caspers/dylan van baarle en de sprinters zijn niet van het niveau buchli/haak. In de breedte was het prima bij de junioren. Veel renners die met elkaar streden om de medailles.
Volgend jaar opnieuw in apeldoorn?
wat mij betreft mag het nk koppelkoers dan ook weer gewoon tijdens het nk georganiseerd worden. Wel zo leuk voor de toeschouwers
Duidelijke uiteenzetting en ook bijna helemaal mee eens.
Bij de dames zeker de quantiteit is een groot probleem en daarmee natuurlijk in de breedte ook de kwaliteit maar de absolute kwaliteit van Willy Kanis mag toch niet vergeten worden om te vermelden want zij kan zorgen voor meer populariteit bij de meiden. Samen met Teun Mulder en Roy Van Den Berg toch de atleten voor op de individuele sprintnummers. Yvonne Hijgenaar samen met Willy Kanis in de teamsprint ook een internationaal kansrijk sprint team.
Zekers, een mooi tournooi gezien want laten we dat niet vergeten
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?