Yondi Schmidt laat Polen gaan

• DeRosa

Exact, zo is het.

Als coach Rene Wolff een keer niet kan dan kunnen we gelukkig beroep doen op @ex-sprinter want die weet het allemaal precies wat er aan de hand is. Alleen vergeet hij erbij te vermelden dat Yondi net als de andere selectie leden het trainings regieme van de coach heeft ondergaan en dus best druk bezig is geweest.

• Rotterdammer

Gelukkig zijn er ook nog mensen die alles relatieveren en op een discrete manier weergeven op dit forum. Ik doel dan op Kees Soutendijk en vooral DeRosa. ex-sprinter zal waarschijnlijk ooit geklopt zijn door Yondi of zoiets en ongetwijfeld in Noord-holland wonen, want daar zijn er meer die niets te doen hebben met renners uit deze streek.

Onderstaand stukje uit de krant zag ik op zijn site en dat zegt genoeg lijkt me. Overigens weet ik uit betrouwbare bron dat Yondi

binnenkort naar buiten komt met twee nieuwe sponsors. Naast Schmidt-zeevis die van hoofdsponsor naar sponsor is gegaan.

Schmidt zet EK snel uit zijn hoofd

woensdag 03 november 2010

APELDOORN - Een leermoment. Zo bestempelt Yondi Schmidt de verkeerd afgelopen krachttraining, medio vorige maand. De Apeldoornse baanwielrenner was iets te enthousiast met zijn herhalingen, met een rugblessure als resultaat.Het gevolg: een streep door het EK, eind deze week in het Poolse Pruszkow.

Yondi Schmidt (l.), hier met Teun Mulder en Roy van den Berg in gesprek met

coach René Wolff, mist het EK door een rugblessure. foto Archief

,,Ik heb me moeten afmelden vanwege een sluimerende blessure'', zegt de 23-jarige Schmidt. ,,In de week voor de Zesdaagse van Amsterdam ging het fout bij de krachttraining en sindsdien heb ik last van mijn rug. Eigenlijk had ik meteen rust moeten nemen, maar het is alleen maar erger geworden. Zeker na dat wegsprintkampioenschap hier in Apeldoorn.''

En nu heeft zijn rug alsnog rust nodig. ,,We hebben besloten op zeker te gaan, met het oog op de rest van het seizoen en het WK in maart in Apeldoorn. Het is nu een kwestie van snel fit worden en dan over twee weken naar Australië voor de eerste wereldbekerwedstrijd. Daar begint het seizoen voor de sprinters eigenlijk pas echt, daarna wil ik het hele seizoen goed rijden.''

Neemt niet weg dat Schmidt flink baalt van het mislopen van het EK. ,,Om het heel plat te zeggen: superkloten, ik baal er enorm van. Maar ik heb geprobeerd me meteen op Australië te focussen, te lang balen heeft ook geen zin. Bovendien was het EK pas laat in het programma bijgevoegd. Voor de sprinters is het zeker geen hoogtepunt dit seizoen, al zijn in Polen wel punten voor de Olympische kwalificatie te verdienen.''

Stiekem kijkt Schmidt al wat verder: richting WK, eind maart in Omnisport. Daar wil hij met Roy van de Berg en Teun Mulder de teamsprint rijden en vlammen op de kilometer. Daarnaast hoopt hij op een startbewijs voor de keirin. ,,Daar blijf ik een zwak voor houden, ik zou het erg vet vinden om die op het WK te mogen rijden.''

De sprinters Teun Mulder (Epe) en Willy Kanis (Apeldoorn) zijn wel actief op het EK, van vrijdag tot en met zondag in Pruszkow.

Bron: de Stentor

——————————————————————————–

• ecs-sprinter

als schmidt-zeevis verstandig is stoppen die het geld ergens anders in

• Amsterdammer

Wat een afgunst toch op dit forum././ Zielig

• DeRosa

idd helaas wel. Is wel vaker zo dat als het wat minder gaat met iemand dan staan er altijd een hoop klaar om na te trappen.

• nuancering

ex-sprinter en ecs-sprinter brengen het inderdaad zeer knullig. Een kern van waarheid zit er echter wel in. Yondi is relatief vaak geblesseerd. Je kunt je afvragen wat zijn belastbaarheid is. Als zijn belastbaarheid niet groter wordt, dan zal hij nooit de trainingsarbeid kunnen realiseren die nodig is om echt beter te worden. Dat zie je ook. Zijn niveau blijft hangen.

In alkmaar heeft hij vriend en vijand verbaasd door zijn uitstekende ´bike-off´. Op dit moment is hij de derde man in de teamsprint. Echter afgezet tegen de progressie van met name Haak het afgelopen jaar kun je je afvragen hoelang dat zo zal blijven.

Dit heeft allemaal niets te maken met sponors of wat dan ook. Ik hoop van harte dat Yondi de ondersteuning vindt, hij werkt er hard genoeg voor.

ps. met de ex-sprinters blijf ik het wonderlijk vinden dat als het vóór de zesdaagse al fout gaat tijdens de krachttraining. Je vervolgens wél een zesdaagse gaat rijden en die wegsprints en dan gaat afzeggen voor het EK. Haak was al aangemeld als reserve. Yondi had het makkelijk nog een aantal dagen kunnen aankijken en kijken hoe de blessure zich zou ontwikkelen.

• DeRosa

Het is moeilijk te zeggen hoe het een en andere gegaan is en voor ons als volgers is dat koffiedik kijken en daarom voorzichtig om springen met gevoelens als waarheden te gaan verkopen zoals sommigen. Dat je vragen steld over wat er nu aan de hand is terecht.

Misschien deed de blessure zich wel anders voor en heeft zich pas later laten gelden, weet niet wat de beweegredenen zijn geweest om de 6-daagse en het buitensprint wedstrijdje te rijden ondanks de beginnende last. Niet bij iedere pijntje meteen in de lappemand en vaak door training lost zich vanzelf veel op….hier dus niet en dat is waar.

Misschien was maandag al wel duidelijk geen verdere risico's te nemen voor de komende WB wedstrijden en daarom afmelden voor het EK.

Over zijn kunnen en talent laat ik liever over aan de coach Wolff die al in het begin liet weten dat niemand zich kan beroepen op zijn status maar alleen deelname kan afdwingen door prestaties en het overtuigen van het coaching team.

• soigneur

er zit een hele grote grond van waarheid in. sinds 2007 is Yondi maar weinig vooruit gegaan en een trainingsbeest is het nooit geweest.

een sprinter moet als het kan zo veel mogelijk wedstrijden rijden, maar de meeste wedstrijden passen niet in zijn programma, zegd hij.

ook het nk laat hij dikwijls lopen met “een blessure ”.

ik noem dit faal angst.

het zal nooit een topper worden

• DeRosa

Zou kunnen ja.

Dan is het de taak van de coach om die faal angst weg te werken, talent heeft Yondi zeer zeker en daarom zit hij in de selectie.

• Papendal

Als een collega renner wil ik ook mijn steentje bijdragen aan deze discussie over Yondi. Het N.K. heeft Yondi maar een keer laten schieten door een hardnekkige bovenbeenblessure die bij nader onderzoek bleek voort te komen uit een klein verschil in beenlengte en nieuwe schoenen. En een sleutelbeenbreuk en lichte vorm van astma ( heeft daar medicijnen voor) hebben niets te maken met faalangst. Na uitgebreidt overleg met Wolff hebben beide besloten dat het beter is dat Yondi straks fit afreist naar Australie om daar de teamsprint als derde man te doen. Op dit moment is er geen enkele sprinter in Nederland die betere tijden rijdt dan Yondi als derde renner.!! En Haak is inderdaad sterk in opkomst maar zal evenals Yondi, Yorick en Patrick Bos ervaren dat juist in een verder stadium het moeilijk is om verdere vooruitgang te boeken. Van Junior naar belofte wordt nog veel bereikt met souplesse maar daarna komt het op kracht aan en een tandje zwaarder achter en komen de problemen pas. Waarom kiest Teun ervoor om Yondi als derde man te hebben, juist omdat hij daar op dit moment de meeste inhoud voor heeft. Ik denk dat Yondi op het N.K. weer sterk voor de dag komt op de kilometer en zeker zijn 103.408 scherper gaat stellen.