zesdaagse van apeldoorn

• koen

Het lijkt mij wel van belang voor het doorgaan van de 6daagse aangezien er toch wel belangstelling voor moet zijn, denk dat ik misschien voor de vorm één avond na de zesdaagse ga en vaker na het NK.

Het moet uiteindelijk wel wat opbrengen allemaal daar het midden plein ook niet overliep van de mensen afgelopen jaar.

• koen

En Joske, nog nieuws van de organisatie ?

• Joske

Jazeker, wel.

Er is op dit moment nog geen reden om aan te nemen dat het niet doorgaat.

Er spelen wel factoren mee die alsnog reden zouden kunnen zijn om dat wel te beslissen.

Belangrijkste factor is geld, maar dat zal niemand verbazen.

Libema heeft veel geld gestoken in de Zesdaagse van vorig jaar en heeft een matig financieel resultaat gezien en dat is zwak uitgedrukt. Ze hebben een verlies voor hun rekening genomen dat voor veel organisaties direct het einde zou betekenen.

Dat einde wil men toch proberen te voorkomen bij een volgende editie (daarvoor is men toch wielerliefhebber genoeg getuige het binnenhalen van de Giro en het WK), waarbij zeker een rol speelt dat het WK eraan komt.

Zoals iemand al opmerkte: de markt is klein om sponsoren, maar ook subsidies aan te vragen voor grote sportevenementen.

Daar is al veel aan gedaan door het Rijk, de Provincie en de Gemeente.

Het wielrennen heeft al 75% van het totale budget van de provincie opgeslokt.

De gemeente laat 500 kinderen kosteloos fietsen op de baan in de periode tot aan het wk.

Dat zijn wel gelden die ook meetellen en het is aan de gemeente om de afwegingen te maken wat men wil.

Men is terughoudend vanwege de aangekondigde bezuinigingen die ook de sport zullen treffen.

Eind volgende week moet de kogel door de kerk zijn.

• sprinter

Tja…. klinkt als een voorbode voor de volgende zesdaagse die het loodje legt.

• Kees Soutendijk

Het is een logische afweging die Libema en Apeldoorn neemt. Alles in het leven draait immers om geld. Maar met het oog alvast gericht op het WK 2011, zal Apeldoorn en Libema er vast voor kiezen om deze 6 daagse door te laten gaan. Dit onder de noemer de mensen in deze regio alvast opwarmen. (geld, geld en nog eens geld. Ik weet het …….. maar hoop doet leven). Heb begrepen dat er vorig jaar geen sprint activiteiten waren tijdens deze 6 daagse. Wanneer dit nu wel het geval is kom ik (en vele anderen denk ik) zeker enkele keren kijken. En bedenk Apeldoorn en Libema dat de leden van de Nationale sprintselectie bijna allemaal uit deze regio komen. Dat zal zeker ook extra publiek trekken.

• Joopie

Waarom altijd sprintactiviteiten? Die sprinters kosten ook veel geld. Volgens mij kan dat geld echt beter uitgespaard blijven. Wellicht dat er op een creatieve manier een voordeliger bijprogramma gevormd kan worden

Het grote nadeel van Apeldoorn is natuurlijk dat ze vlak voor de Zesdaagse van Rotterdam zitten. €25-30,-, de prijs in rotterdam, is behoorlijk veel geld voor een kaartje en de keus is dan vaak niet zo moeilijk.

Gezien de reputatie die rotterdam heeft en de ongelooflijke sfeer die daar hangt, kies ik persoonlijk voor rotterdam.

Inmiddels denk ik dat er in Nederland een overkill is aan zesdaagses. Met Maastricht, Apeldoorn en Tilburg staan er nog drie zesdaagses op de kalender. Deze zijn naast de gerenommeerde Zesdaagses van Amsterdam en Rotterdam gewoon (te) veel.

Ik denk dat het voor Apeldoorn beter is om zich volledig terug te trekken en voor komend seizoen te richten op het WK. Dit wordt vast een geweldig spektakel, want de ingedienten zijn er wel voor.

Is het geen idee om misschien weer eens een Amateur zesdaagse te organiseren? Hier is vast ook best wat animo voor en is relatief heel goedkoop. Bovendien is dit vernieuwend en vaak niet eens minder leuk. De tijd van Amateurzesdaagse ligt inmiddels toch alweer wat jaren achter ons

• Kees Soutendijk

Waarom sprintactiviteiten? Wel Joop, omdat ik graag naar de profs van het baanwielrennen wil kijken en in het bijzonder naar de sprinters. Ik zit niet te wachten om naar de amateurs te gaan kijken met alle respect. Er zit natuurlijk kwaliteit verschil tussen de profs die 1 á 2x per dag trainen en de amateurs. Nogmaals met alle respect. Voor de profs is het hun werk en hun hobby. Voor de amateurs is het alleen hun hobby. Voor mij maakt dat verschil uit.

Iedereen heeft het er over dat er een overdaad aan 6 daagse wedstrijden zijn. Dan moet je dus denken aan andere formules. Een andere formule kan zijn door het om te draaien. Een 6 daagse voor sprinters en dat opvullen met amateurs. En waarom niet 3x een ouderwetse 6 daagse met opvulling van de sprinters en 3x een sprint 6 daagse met opvulling van de amateurs.

• Joske

De gedachte van een alternatieve zesdaagse is zeker bij ons een optie.

We willen daar echter geen concrete vorm aangeven vooredat Libema zegt wat ze gaan doen.

Het is een kwestie van elkaar eerst de ruimte gunnen om dat te doen wat nodig is om de Zesdaagse te houden.

Mocht onverhoopt blijken dat dat niet meer gaat, dan pas zullen wij actie ondernemen en zeker niet eerder.

Zo hebben we dat ook gedaan met het NCKploegenachtervolging op de baan.

Pas toen Amsterdam liet weten dit definitief niet meer te willen organiseren zijn we aan de slag gegaan met ploegenachtervolgingsdagen en wedstrijden plannen.

Daar komen met een nieuw gehanteerde formule al weer renners op af.

Geen clubgebonden ploegen, één scheidslijn: tot en met 19 jaar en vanaf 20 jaar. Verder alle ploegen toegstaan.

Hoe dat straks vertaald kan gaan worden in een NK is nog even afwachten, maar de discipline komt weer meer in beeld.

Zie de amateurkampioenschappen duur en sprint.

Pas toen blek dat zij geen onderdeel meer uitmaakten van het grote NK hebben we dit opgepakt.

Zoland men von dat het daar thnuis hoorde hebben we niet voorgesteld ze eruit te halen, omdat ze wel meededen, maar niet gek veel kansen hadden.

Valt dan een besluit, dan is het tijd om actie te ondernemen en hen een podium te bieden.

We moetn natuurlijk wel elkaar in de ogen kunnen blijven kijken.

• Joopie

Het Amateur NK is zeker een prima alternatief voor amateurs. Er zijn verder niet zo gek veel wedstrijden, dus dan is iedere wedstrijd mooi meegenomen.

Overigens hoorde ik de geruchten dat er misschien een nk koppelkoers voor amateurs komt, zo best een mooi initiatief zijn!

• Joske

Dat is geen gerucht, dat is een feit dat we daar over praten.

Er wordt nu gekeken of het kan, wanneer en wie dat gaat doen.

Meerdere partijen moeten het daarover eens zijn.