Ik heb de stream vlot afgezet. Ik kreeg van mijn brein nl. te horen, dat ie dit achterlijke gemanipuleer niet wenste te accepteren.
Ik was niet duidelijk genoeg. Normaal wordt door de camera de actie over de hele baan vanuit verschillende posities gevolgd. Dat geeft een evenwichtig beeld. Nu zie je echter renners steeds dezelfde kant oprijden. . Zo snel zijn ze nu ook weer niet. Dus ze draaien het beeld. Je ziet dan ook voorafgaand een flikkering in het beeld. Ik denk overigens niet, dat de zesdaagse pure topsport genoemd mag worden.
Natuurlijk is het zesdaagsegebeuren topsport.
Op fysiek vlak is een jacht van één uur even belastend als een bergrit met 3 cols van eerste categorie
in de Ronde van Frankrijk bv.
En als je dan de tijden die ze rijden nu eens bekijkt in de tijdritten bv
Alle renners willen ook zo sterk mogelijk voor de dag komen, willen ze in de toekomst nog meer
contracten versieren.
Nog een punt : het is altijd de beste ploeg die aan het langste eind trekt
Hoe verklaar je anders dat Patrick Sercu zoveel Zesdaagsen heeft gewonnen en andere toch ook
degelijke pistiers het in hun hele carrière moesten stellen met enige ereplaatsen …
Met sportieve groeten
jpv
JP Vanden Abeele Schreef:
——————————————————-
> Natuurlijk is het zesdaagsegebeuren topsport.
> Op fysiek vlak is een jacht van één uur even
> belastend als een bergrit met 3 cols van eerste
> categorie
> in de Ronde van Frankrijk bv.
> En als je dan de tijden die ze rijden nu eens
> bekijkt in de tijdritten bv
> Alle renners willen ook zo sterk mogelijk voor de
> dag komen, willen ze in de toekomst nog meer
> contracten versieren.
> Nog een punt : het is altijd de beste ploeg die
> aan het langste eind trekt
> Hoe verklaar je anders dat Patrick Sercu zoveel
> Zesdaagsen heeft gewonnen en andere toch ook
> degelijke pistiers het in hun hele carrière
> moesten stellen met enige ereplaatsen …
> Met sportieve groeten
> jpv
Ik geef toe, dat ik me als een purist wilde opstellen. Dan blijf ik bij deze stelling. Natuurlijk bedrijven individuele renners topsport in de betekenis, dat ook alle renners in de ProTour topsport bedrijven.
Maar om de zesdaagsen als spektakel en sportgebeurtenis nu het etiket van pure topsport op te plakken gaat mij toch te ver. Dat doet echter niks af aan het respect, dat je voor alle renners kunt hebben. En dan nog dit: de jacht van één uur met 2 renners qua inspanning vergelijken met een bergrit met 3 cols van 1e categorie is van den gekke. Karakteristieken van een koppelkoers bijvoorbeeld zijn: incidenteel hoog vermogen/hoge snelheid/aanzet, maar ook veelal de meeste tijd doorbrengen in de laagste vermogenszone, namelijk 0-50W. Dat doen renners bij afdalingen uiteraard ook, maar 3 beklimmingen van een 1e categorie hakken er eerst in. Dat een koppelkoers uiteraard hele specifieke vaardigheden vraagt is natuurlijk weer iets anders.
Ik vind het echt leuk dat wij via een site als deze van gedachten kunnen wisselen over
louter sportieve kwesties.
Ik reed zelf een paar koppelritten in de jaren 80 en dat soort wedstrijden gunt je weinig
tijd om te recupereren en ook in de wielen moet je vaak voluit gaan.
Daar komt dan nog bij dat je de hele tijd 100% geconcentreerd moet blijven;
Of er nu 5000 toeschouwers zijn of 100 … dat maakt geen enkel verschil uit; je ziet niets meer,
hoort niets meer : dit heeft natuurlijk ook te maken met de schrik om te vallen of uit de wielen
te worden gereden.
Wat dit betreft, voelde ik me trouwens meer op mijn gemak in Antwerpen waar de baan 250 meter lang was
dan in Gent.
Met mijn sportieve groeten JPV
En … is dat nu geen topsport?
Ze hadden allemaal deze zesdaagse willen winnen; alleen waren Bartko-Bengsch gewoon de beste formatie;
en dat viel ook op ; en vooral in de tijdritten - de “épreuves de vérité” - waren
ze oppermachtig.
Toch ook zeker een dikke proficiat aan alle andere ploegen die eveneens heel sterk reden.
Met vriendelijke groet
JP VdAbeele
Hallo,
Ik zit natuurlijk niet in Bartko z'n hoofd … alleen denk ik dat in Rotterdam Stam en Van Bon gewoon
de sterksten waren; met Ligthart - die toch ook sterk en veelbelovend reed - aan zijn zijde moest Robert Bartko
waarschijnlijk noodgedwongen een ronde prijsgeven …
Ter vergelijking : ik vind het persoonlijk ook raar dat Tom Boonen Cancellara in de Muur van Geraardsbergen
laat gaan … ik bedoel : op alle toestanden kan er iets gevonden worden …
Nog een prettige avond
JP VdAbeele
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?