Dagblad van het Noorden Zesdaagse

• ect

Oorspronkelijk stond maastricht nog op t programma. Die zou aansluitend zijn aan zuidlaren. Denk dat ze daar zouden gaan rijden en dus zuidlaren hebben afgezegd, zuidlaren heeft toen een deelnemersveld samengesteld en kon naar mijn mening t niet maken om de al gecontracteerde renners af te zeggen en dan sommige van maastricht overenemen. Risi/Marvulli zouden wel achter mekaar doorgegaan zijn, dus zuidlaren en maastricht.

• Stayer

En of dat de reden is ?

Vroeger reden de toppers maandenlang van de ene naar de andere 6-daagse wedstrijd, en dikwijls was er soms slechts 1 dag tussen een wedstrijd en jet vertrek van de volgende zesdaagse, en waarbij men op die dag nog een hele verplaatsing moest maken, van bv. Kopenhagen naar Antwerpen.

En als Risi en Marvulli dat aankunnen waarom dan geen andere toprenners met voldoende inhoud (met bijkomend argument een organisatie in eigen land) als Stam en Slippens.

En Mouris en Schep rijden deze winter bovendien ook geen 12 zesdaagsen zoals bv. Risi en Marvulli

• Javelin

In ieder geval rijden Stam en Slippens aanstaande zondag een ééndaagse wedstrijd in Kopenhagen.

Het is de finaledag in Zuid-Laren, maar ook ik betwijfel dat dit de enige reden is dat ze bij een zesdaagse in Nederland niet meedoen.

Het zal een combinatie van redenen zijn: te kort achter de WB-wedstrijden in het verre (zuid-) oosten, georganiseerd buiten het Union Internationale des Velodromes, wat er verder te bedenken is……………

Niets menselijks zal renners, ook andere gevestigde namen, vreemd zijn. De financiële vergoeding te laag ? De secundaire arbeidsvoorwaarden onvoldoende ?

Ook menselijk: Bruno Risi heeft al half om half zijn afscheid aangekondigd. Nog even eruit halen wat erin zit…………..

En vroeger, ja. Jammer voor sommigen, maar gelukkig (in ieder geval voor de renners) is er één en ander veranderd. Die renners van vroeger moesten wel alle zesdaagsen af, vaak gecombineerd met een vol wegseizoen. De schoorsteen moest roken, nietwaar ?

Ze reden geen zesdaagse zoals wij die nu kennen, maar eenvoudig 6 maal 24 uur, 144 uur per week. En als er renners waren die rust namen tussendoor werd dat ze soms door het publiek kwalijk genomen. Kom daar vandaag de dag nog maar eens om, scholieren protesteren tegen 1040 lesuren per jaar (=20 uur per week, gemiddeld). Waar vroeger een 52-urige werkweek normaal was (inclusief arbeid op zaterdag), is 36 uur momenteel de norm.

Er moeten nog veel meer zesdaagsen komen, zeker als je het mij vraagt, maar dan verwacht ik niet overal de topkoppels. En wie zegt dat je met mindere namen geen schitterende sport kunt zien ? Terecht wordt hier en daar gesteld dat er renners zijn die maar wat graag meer zesdaagsen zouden rijden, er is geen plaats voor hen omdat bijvoorbeeld de baanlengte het aantal deelnemers beperkt.

In Grenoble hebben ze er absoluut geen moeite mee om hun zesdaagse tegelijk te organiseren met een andere, Amsterdam of Dortmund. Toch staan ze al vele jaren op de kalender.

De zesdaagse van Zuid-Laren vind ik een prima initiatief en vanavond, woensdag, ga ik kijken. In een zesdaagse kan van alles gebeuren, maar mijn gevoel zegt dat ik het eigenlijk een beetje jammer vind, dat Bruno Risi en Franco Marvulli meedoen. :)

• Ottie

en Javelin, ben je in Zuid-Laren geweest of in Zuidlaren ? Anders stond je een mooi eind uit de buurt namelijk als je in Zuid-Laren was hahahaha.

@Stayer: Als je in Peking bent en op dinsdag of woensdag landt in Amsterdam, hoe wil je dan ooit 12 dagen achter elkaar gaan rijden? Succes, dus Slippens en Stam en Mouris en Schep zouden sowieso niet in Zuidlaren komen, maar wel in Maastricht zoals ik hier ergens lees. Erg logisch ook lijkt me.

• Javelin

O, was dat het ?

Dan was die fotoflits zeker ook niet van jou ? Wordt een gepeperde rekening dan.

:(

• Ottie

dan was je wel goed waarschijnlijk javelin ;-)