Architect herstelt wielerbaan Apeldoorn tegen kostprijs

Den Haag - Sander Douma gaat de wielerbaan in sportcentrum Omnisport nog voor het seizoen rijklaar maken. De architect-aannemer accepteert echter niet de verantwoordelijkheid voor het splinteren van de baan. “De baan is niet goed onderhouden. De afgelopen twee winters is de binnenlucht te droog geweest.”

De inmiddels zes jaar geleden opgeleverde wielerbaan in Apeldoorn splintert zodanig dat wielrenners er last van hebben en de KNWU zelfs niet meer met zijn selectie op de baan willen rijden. Een kleine maand geleden verscheen het bericht dat de gemeente Apeldoorn de wereldwijd bekende architect-aannemer van wielerbanen Sander Douma daarvoor verantwoordelijk hield. Deze geeft te kennen dat de verantwoordelijkheid zeker niet alleen bij hem ligt. “De keuze voor lariks was destijds een heel bewuste”, zegt Douma, “Ook in Alkmaar ligt ook lariks en daar zijn geen problemen mee. Sterker nog: de selectie die niet meer in Apeldoorn wil rijden, traint nu op mijn baan in Alkmaar.”

Volgens Douma is in Apeldoorn niet goed voor de baan gezorgd. Deze heeft met name geleden onder de lage luchtvochtigheid in de winter. “De baan heeft het tot nu toe goed gedaan, terwijl hij intensief werd gebruikt. Er is een EK en een WK op gereden. Als hij het dan nu niet meer goed doet, dan ligt dat niet aan mij. We hebben niet voor niets minimale luchtvochtigheid percentages voorgeschreven in het onderhoudsadvies.” Volgens Douma hebben ook renners en atleten vanaf het begin geklaagd over een droge atmosfeer.

Douma koos indertijd voor lariks, omdat de olympische baan Moskou daarvan is gemaakt en die staat als heel snel te boek. Zijn eerste lariks baan was die in Alkmaar, tien à twaalf jaar terug. Die baan doet het goed. Het werelduurrecord achter de derny werd er zelfs op verbeterd, zodat voor Apeldoorn dezelfde houtsoort werd gekozen.

Wielerbaan van dennenhout in Omsk

Sindsdien heeft hij echter niet meer met lariks gewerkt. “Kortgeleden heb ik een wielerbaan aangelegd in Omsk (Rusland) en daarvoor heb ik toch dennen gebruikt. Dat is de meest gebruikelijke houtsoort om een wielerbaan van te maken. Dat hout groeit erg langzaam, waardoor het fijne jaarringen krijgt en erg stabiel is.” De baan in Omsk krijgt morgen zijn internationale erkenning.

Op de vraag waarom hij geen houtsoorten gebruikt als beuken (splintert niet; wordt daarom ook gebruikt voor speelgoed en keukenspullen) of essen (zeer sterk en buigzaam vanwege zijn lange vezels, en wordt daarom ook gebruikt in turntoestellen en bezemstelen), antwoordt Douma dat de demontabele baan voor de Rotterdamse zesdaagse van essen multiplex is gemaakt. Over beuken zegt hij “Dat zou best een realistische keuze zijn, ware het niet dat dit in de noodzakelijke afmetingen onbetaalbaar is”.

De aanleg van de accoya baan in China

Voor buitenbanen gebruikt de architect accoya. Hij heeft vanwege het specialisme een aantal zzp'ers om zich heen verzameld die de wielerbanen met lokale timmerlieden in elkaar zet; “en dan ben je een beetje aannemer”. Vorige maand leverde hij een internationale buitenbaan op in het Chinese Yichun, een plaats van 800.000 zielen boven Korea. Hier vinden over twee weken de plaatselijke ‘Olympische kampioenschappen’ plaats. “Compleet met ringen enzovoort.” Douma maakte eerder al een buitenbaan van accoya in Tbilisi (Georgië) die het zes jaar na oplevering nog prima doet. Reden dat ook Assen zo’n baan heeft besteld. De aanleg daarvan gaat in april van start.

Betonnen baan in Iran

“Ik heb ook drie buitenbanen aangelegd van beton met een speciale 8 millimeter epoxy toplaag, in Iran, maar dat is toch moeilijker om mooi vlak te maken dan hout. Bovendien is een houten baan eigenlijk nog steeds het snelst. Hoewel, we hebben in 2003 voor Leontien van Moorsel de oud Olympische betonnen wielerbaan in Mexico opgeknapt, en toen brak ze meteen het werelduurrecord. Dus het kan wel.”

Douma is bereid de Apeldoornse baan tegen kostprijs te herstellen, omdat zijn naam nou eenmaal aan het project is verbonden. Maar hij weigert om voor niets een nieuw dek neer te leggen. “Ik ben in gesprek met de gemeente Apeldoorn en hoop dat we er uit komen.”

Het wielerseizoen begint 1 oktober, dus Douma moet nog haast maken om de reparatieklus op tijd te klaren. “Dan is de baan niet helemaal perfect, maar wel goed genoeg om op te fietsen.” In oktober zou het wielerkampioenschap voor gehandicapten plaatsvinden, maar dat is verschoven naar volgend jaar. Het ‘gewone’ EK vindt dit jaar plaats in het Franse Guadeloupe.

Publicatie datum: 18-08-2014 12:28

Bron: Cobouw