EK nu een volwaardig kampioenschap

  • Baanwacht

    EK elite/beloften is vanaf nu een volwaardig kampioenschap

    Het komende Europese kampioenschap voor elite/beloften dat in oktober plaats vindt op de open baan van het Vélodrome Amédée Detraux, te Baie-Mahault (Guadeloupe) in het Caribisch gebied

    Is dit jaar voor het eerst een volwaardig continentaal kampioenschap. zoals in Azië -PanAmerika en Oceanië

    Voor de heren en dames staan er totaal 19 titels op het programma namelijk;

    - Kilometer (heren)

    - Keirin (heren en dames)

    - Sprint (heren en dames)

    - Team sprint (heren en dames)

    - Individuele achtervolging (heren en dames)

    - Ploegenachtervolging (heren en dames)

    - Puntenkoers (heren en dames)

    - Madison (heren)

    - Scratch ((heren en dames)

    - Omnium ((heren en dames)

    - 500 meter (dames)

    De organistie spreekt nu over een vijfdaags evenement met op de eerste dag de kwalificaties.

    « Du 15 au 19 octobre, ce sont cinq jours de compétitions, du matin au soir, qui sont prévus pour ce championnat d'Europe. La première journée sera réservée à des qualifications »

  • Tom Gakes

    Toch blijf ik het raar (en jammer) vinden dat bij alle grote internationale toernooien, zoals EK, WK en wereldbekers, wel een madison voor mannen wordt verreden maar niet voor vrouwen. Wat mij betreft is de madison het mooiste baan onderdeel, toch zeker om te zien. En aangezien gelijkwaardigheid tussen mannen en vrouwen volgens de UCI toch vrij hoog op de prioriteitenlijst staat, lijkt het mij een logische stap om dan dus ook een madison voor vrouwen aan het programma toe te voegen. Daarmee zouden in elk geval de te vergeven titels gelijk verdeeld zijn, wat volgens mij toch echt nodig is als je gelijkheid tussen mannen en vrouwen nastreeft.