UCI laat baansport zachtjes aan stikken

  • Baanwacht

    UCI laat de baansport langzaam aan stikken

    Verschrikkelijk nieuws! zo besloot de Australische vedette Anna Meares op 14 april haar tweet.

    RIP …baanwielrennen twitterde de Mexicaanse Nancy Arreola een dag later.

    Volgens Anna Meares laat de UCI met de nieuwe voorstellen de baansport zachtjes aan stikken.

    De UCI heeft aan de nationale wielerbonden een conceptplan gestuurd waarin de World Cups in de toekomst

    nog maar twee dagen duren en in het programma zouden dan alleen de vijf Olympische onderdelen worden opgenomen.

    De reden: het organiseren van de World Cups in de huidige vorm kost de organisatie, die de verblijfskosten van de deelnemers moet betalen is veel te duur.

    Of deze rigoureuze plannen in de toekomst ook voor het WK gevolgen gaat hebben is niet bekend.

    Hopelijk sluiten zich veel nationale bonden aan bij het verzoek van o.a. Anna Meares: “Please support Track not slowly suffocate it. 3 world cups over 2 days Olympic events only?

    Opmerking onzerzijds: Onlangs opperde UCI voorzitter Brian Cookson het idee het baanwielrennen naar de Winter Spelen te verplaatsen.

    Meer onderdelen en dus meer medailles was een van de redenen!

  • Tom Gakes

    De nieuwe UCI voorzitter Brian Cookson heeft sinds zijn aanstelling al eerder wat controversiele proefbalonnetjes opgelaten, om deze plannen na het pijlen van de reacties aan te passen of terug te draaien. Ik hoop dat dit ook hier voor gaat gelden, want deze plannen zijn volgens mij erg slecht voor de baansport die het toch al lastig heeft. Het baanwielrennen verplaatsen naar de winterspelen, wat onder de huidige regels van het IOC overigens niet kan, zou ik dan wel weer een goed plan vinden. De eventuele extra medailles zijn dan mooi meegenomen, maar niet de enige reden. Verplaatsen van de zomerspelen naar de winterspelen zou ook het eerder ingezette traject om van het baanwielrennen een wintersport te maken in plaats van een zomersport, waardoor renners in staat zijn een wegseizoen en een baanseizoen te rijden, verder doorzetten. Dan zou het voor de baansport mooi zijn als meer toprenners van de weg ook die combinatie met de baan willen gaan maken. Bijvoorbeeld Ben Swift, die afgelopen winter ook in de Revolution series uitkwam, heeft al aangegeven in de toekomst weer meer op de baan te willen gaan rijden en ook weer voor GB uit te willen komen op internationale toernooien. Er zijn meer renners die dit wel zouden willen, maar groot struikelblok is ook dat het voor de ploegen niet interessant is waardoor de renners vaak geen toestemming krijgen. Een mogelijkheid om dit te veranderen zou zijn om bijvoorbeeld in de wereldbeker wedstrijden en evt. ook op het WK rider value points op het spel te zetten die ook voor het bepalen van de WT status voor wegploegen belangrijk zijn. Dan zou het voor Patrick Lefevre opeens een stuk interessanter worden als Iljo Keisse, Niki Terpstra en zelfs Mark Cavendish toch weer internationale toernooien voor hun land op de baan gaan rijden. En evt. zouden ze in de wereldbekers zelfs als UCI ploeg kunnen rijden waardoor ze gewoon op de fietsen van de teamsponsor kunnen rijden, wat volgens Lefevre het grootste bezwaar is om zijn renners geen toestemming te geven. Dit zelfde systeem kan trouwens ook gebruikt worden om renners als bijvoorbeeld Lars Boom en Peter Sagan in de winter toch weer af en toe een cross mee te laten pakken, en zo ook die discipline weer wat in het zadel te helpen.

    Tot zover mijn proefbalonnetje. Eens kijken of de UCI voorzitter hierop reageert, en dan kan ik mijn plannen altijd nog aanpassen of terugtrekken ;)

  • DeRosa

    Hmmm….er moet wat gaan gebeuren want zo gaat het ook niet goed. Bijna geen enkel land behalve de zuid Amerikaanse landen heeft meer zin om een WB te willen organiseren.

    Ik heb alleen nog maar ideeën van bestuurlijke organen gelezen en de ideeën van de volgers maar hoe de atleten er zelf naar kijken weet ik niet.

    Dat Anna Meares onderschrijft dat het baanwielrennen niet de strot moet worden afgeknepen dat onderschrijf ik ook wel maar hoe moeten we dat voorkomen?

  • Tom Gakes

    Het wordt voor een organisatie een stuk interessanter om een wereldbeker te organiseren, als je vooraf bijna zeker weet dat er een aantal publiekstrekkers met een grote naam aan de start zullen staan. En hoe je het wendt of keert, die komen toch voornamelijk uit de WT ploegen op de weg. Het wegwielrennen is onder het grote publiek immers veel populairder en is met meer tv uitzendingen ook makkelijker te volgen. Dit is ook een van de redenen dat de zesdaagsen meer publiek trekken dan een wereldbeker, daar rijden deze bekende namen immers vaak wel. Al zal de muziek en de sfeer ook wel een rol spelen. De in mijn vorige bericht genoemde maatregelen kunnen ervoor zorgen dat meer bekende wegrenners, die vaak ook een baan achtergrond hebben, in de winter ook weer op de baan hun wedstrijden mee willen pikken. Hoe ze dan presteren is dan eigenlijk nog van minder belang, dat ze aan de start staan trekt al publiek.

    Iets anders dat de UCI zou kunnen doen is meer gebruik te maken van hun eigen live YouTube kanaal. Daar wordt nu op de derde en laatste dag van elke wereldbeker live uitgezonden, met tussendoor samenvattingen uit de eerdere 2 dagen (waardoor hoogtepunten tijdens de live uitzending vaak niet in beeld komen). Dat is een begin, maar het zou een hele verbetering zijn als alles live wordt uitgezonden. Ook zou het helpen as de commentator van dienst iemand is die verstand heeft van baanwielrennen, maar dat is een andere en veel minder belangrijke discussie. Belangrijkste voordeel van het volledig live uitzenden van alle wereldbekers, voor de UCI en organisatie althans, is dat er telkens tussen 2 onderdelen net genoeg tijd is om een korte reclameboodschap te laten zien in plaats van wat er op de baan gebeurt. Voor de kijker niet interessant, maar het is wel een manier om de sponsoring en dus de begroting van een voor de organisatie duur evenement rond te krijgen, want dat is toch waar het uiteindelijk allemaal om gaat. En voor de kijker is dat nog altijd beter dan op de derde dag kijken naar een samenvatting van de eerste 2 dagen.

    Kort samengevat moet je dus de wereldbekers aantrekkelijker maken voor het publiek (door bekende namen aan de start te krijgen) en vervolgens zorgen dat het voor het publiek makkelijker is om zo veel mogelijk te zien. Als de mensen dan gaan kijken krijgen ze tussen de wedstrijden door reclameboodschappen van de sponsoren te zien, waardoor sponsoring meer gaat lonen en organisaties de begroting makkelijker rond kunnen krijgen.

  • DeRosa

    Prima , is jouw visie maar ik mis de visie van de baanrenners zelf.

    De grote kleppers van het baanwielrennen zijn natuurlijk die uit het baanwielrennen zelf, zeker de populaire sprint nummers zijn zo specifiek dat ik Theo Bos echt geen potten meer zie breken op de sprint of kilo wat ook geen Olympisch onderdeel is en dus ook niet meer op de WB'ers gaat thuis horen volgens de recente plannen. Natuurlijk als Chris Hoy weer op de baan zou verschijnen dan zit het in GB de banken weer helemaal vol….maar verder? Live uitzendingen zoals jij dat oppert is nobel maar er is te weinig kijkers publiek voor z'n uitzending anders zaten de plaatselijke wielerbanen ook wel beter gevuld. Je moet eerst de sport weer bekent en aantrekkelijk maken bij het publiek en ja grote namen zijn zeker welkom maar dan wel namen die prijzen op de baan pakken want zo zit het nu eenmaal in elkaar….we willen prijzen en niets anders. Op dit forum zijn baanrenners en rensters op beschamende manier afgebrand in het recente verleden en beledigd omdat ze geen prijzen wisten te pakken……ik bedoel maar dat meedoen alleen allang niet meer werkt voor het (grote) publiek.

    Wat jaren geleden werd er ook al geopperd om het baanwielrennen in de winter Olympics te schalen en dat vooral omdat toen het baanseizoen alleen in de winter was en als er dan daarna in de zomer ook nog een OS er achteraan komt het wel een heel lang seizoen gaat worden. Maar nu het de bedoeling is om ook het baanseizoen te gaan rekken tot en met de zomer maanden is die noodzaak er niet meer behalve dan dat de wintermaanden meer ruimte bied voor de baan maar wel met een pak minder aandacht van publiek en media, de zomer spelen zijn nu eenmaal zoveel groter dan de winterspelen.

    Als het alleen te doen is om WT weg wielrenners heel misschien te bewegen om op de baan te gaan rijden alleen voor de Olympics dan voorzie ik een heilloze traject.

    Maar nogmaals….laat de geselecteerde elite baanwielrenners zich eens uitspreken.

    Ik heb z'n vermoeden dat de UCI en IOC eigenlijk alleen een soort van Omnium en de sprint en keirin willen overhouden……daar ga je ook geen weg wielrenner warm voor krijgen en zeker niet met de ook steeds langer wordende seizoenen aan hun kant.

    Mij verbaast het nog altijd dat de Revolution series altijd goed gevuld zitten…..daar moeten we op een of andere manier lering uit trekken.

    Voor hier in Nederland ziet het grote publiek de baansport alleen tijdens WK of EK in eigen land of tijdens de spelen….verder is het muisstil rondom de selectie en verreweg de meeste Nederlanders weten geeneens dat we nog een selectie hebben…..de sport moet zich ook willen en kunnen profileren en zich aan de man/vrouw weten te brengen. De stilte rondom een sport is nooit goed !!!

  • Tom Gakes

    Mijn ideeën waren vooral gericht op de wereldbekerwedstrijden, waarvan het blijkbaar financieel niet meer loont om deze te organiseren. Om dat probleem te verhelpen denk ik dat bekende namen uit het wegwielrennen wel degelijk het verschil kunnen maken. Het publiek zal immers eerder naar de baan komen, of achter de livestream gaan zitten, voor renners die ze kennen. En het kennerspubliek weet wel wie de baantoppers zijn zonder dat deze renners ooit de tv uitzending van een wegkoers hebben gehaald. Maar met alleen een kennerspubliek ga je het in deze tijd niet meer halen. Je hebt ook het grote publiek nodig, en die zien alleen de Tour de France en misschien nog een paar voorjaarsklassiekers. Krijg je de naam Cavendish op de startlijst, dan zal dat niet alleen in GB extra publiek trekken. En aangezien het voor UCI ploegen in WB wedstrijden mogelijk is om als ploeg, in de eigen kleding en met de fietsen van de eigen materiaalsponsor te rijden, denk ik dat als de voordelen maar groot genoeg zijn ploegen als bijvoorbeeld OPQS wel een paar wereldbekers willen rijden. En als deze renners punten willen scoren zullen ze toch wel degelijk een redelijk goede prestatie neer moeten zetten, anders zal dit ook niet lukken. En uiteraard zie ik de wegrenners dan alleen op de duurnummers goed meerijden, maar de sprintnummers zijn voor het publiek denk ik van zichzelf al spectaculair genoeg. Voor WK en Olympische spelen is het inderdaad een heel ander verhaal, al is het alleen al omdat de renners dan voor hun land uit moeten komen en dus niet met hun eigen sponsoren mogen rijden. Lefevre gaat dit niet goedkeuren, en veel andere ploegen ook niet. Bij Canondale zie je dit overigens met Viviani wel gebeuren. Maar een WK of Olympische spelen trekt ook vanwege het belang van het evenement van zichzelf al meer publiek, en is ook een stuk interessanter om te organiseren. Het verplaatsen van het baanwielrennen naar de winterspelen lijkt trouwens wel weer van tafel te zijn, aangezien IOC voorzitter Bach nog eens heeft herhaald dat sporten op de winterspelen op sneeuw of ijs moeten plaatsvinden en dat deze regel niet veranderd gaat worden.

    Waar DeRosa en ik het in elk geval over eens zijn, is dat alles valt of staat met publieke belangstelling. Het aantrekken van bekende namen naar de WB wedstrijden is daarvoor slechts een middel, wat bij de zesdaagsen en de Revolution series waar veel meer publieke belangstelling voor is wel gebeurt. Maar er zullen vast andere middelen zijn die dat ook kunnen doen. Goede marketing van het product baanwielrennen kan ook al heel veel schelen. Ook dit zie je in de zesdaagsewereld en de Revolution series veel beter gebeuren dan bijvoorbeeld bij wereldbeker wedstrijden.

  • DeRosa

    (tu)

    Weet je wat ik idioot vind……dat b.v. Duitsland nog nooit een wereldbeker heeft georganiseerd iig niet recent en dat ondanks het feit dat ze veel kampioenen hebben. Hoe kunnen die nu zeggen dat het niet loont…..waar halen ze dat vandaan?

    Meer toernooien en snel achter elkaar….die lange pauzes is een killer.

    Ik ben er van overtuigt dat als alle neuzen iig dezelfde windrichting op zouden staan het baanwielrennen zich zelf goed kan verkopen……heb je de gelegenheidsrenners van de weg niet bij nodig. Zou mooi zijn….jazekers wel maar dan moeten die het wel serieus nemen anders wordt het helemaal een kermis!

    Zeker Tom Gakes ……ik ben het op veel vlakken met je eens en het belangrijkste is om het baanwielrennen te behouden van een roemloze aftocht ! Deze sport is daar veels te mooi voor !