WK Baan 2014

  • Fjod

    Zoals reeds verwacht/aangekondigd gaat Nederland met een magere selectie naar het WK baan 2014:

    Nederlandse selectie heren:

    Matthijs Büchli (team sprint, keirin)

    Hugo Haak (team sprint, sprint en 1 kilometer individuele tijdrit)

    Jeffrey Hoogland (team sprint, sprint)

    Jenning Huizenga (individuele achtervolging)

    Tim Veldt (omnium en scratch)

    Nederlandse selectie dames:

    Shanne Braspennincx (team sprint, sprint en keirin)

    Elis Ligtlee (team sprint, 500 meter individuele tijdrit, sprint en keirin)

    Programma van het WK Baan : http://sport.infonu.nl/kampioenschappen/126703-wk-baanwielrennen-2014-programma-deelnemers-live-op-tv.html

  • Fjod

    Nou ja, ik bedoel natuurlijk dat de selectie ‘mager’ is qua kwantiteit (het is een erg kleine ploeg, als gevolg van gebrek aan financiële middelen bij de bond) :(, maar zeker niet qua kwaliteit. X(

  • Solutie(Ab)

    Meld me zelden, maar hoop van harte dat voor de baansport het WK tot resultaat en vooral ook erkenning zal leiden. Wat weinigen met veel inzet presteren op mondiaal niveau verdient alle respekt. Ik denk daarbij aan de trainers en sprinters, maar vooral ook “duur”mannen als Veldt en Huizenga, die ondanks tegenslag alle jaren zijn blijven doorgaan en die ondanks tegenwind, toch maar weer de kern van een knap team voor de ploegenachtervolging vormen, met ook al een verrassende derde plaats op het EK. Moet even denken aan de schaatsende sprinters die het zo verrekt goed doen, daaraan ligt dezelfde gedrevenheid van trainers en rijders ten grondslag. En dan is er heel veel mogelijk zoals blijkt. Alles wat op smalle ijzers beweegt vind ik mooi, maar wat mij betreft is soms sprake van enige overdosering. Mondiaal gezien is de baansport misschien wel groter als schaatsen, in ieder geval als shorttrack. Uiteraard is dat maar hoe je het bekijkt.

    Kortom, ik hoop dat er wegen en middelen gevonden zullen worden om ook deze sporters richting Rio de Janeiro te laten zien, dat we nog steeds een wielerland zijn, ook op de baan !

  • DeRosa

    En dan vergeet je de sponsorploegen bij het schaatsen wat de kern is van de bestaansrecht van het schaatsen. Dit soort ploegen en sponsoren is een groot gemis bij het baanwielrennen. Je hebt gelijk dat beide sporten vooral uitblinken in gedrevenheid en liefde voor de sport!

  • DeRosa

    Ik begrijp heel goed de reden van kleine selectie maar toch mis ik Yesna Rijkhoff in de selectie!

  • Joske

    Ik vind het wel heel erg krapjes wat er gebeurt.

  • DeRosa

    Ja, ik weet ook niet de boekhouding….kan best zijn dat het budget dit niet toelaat om meer te sturen.

    Sportief is het zeer zeker een gemis….aderlating!

    Om aansluiting te krijgen internationaal is deelname aan grote toernooien een must!

  • Solutie(Ab)

    DeRosa heeft gelijk met zijn vermelding van het grote belang van sponsoren. Ik noemde echter de schaatsende sprinters omdat die m.i in vergelijking met allroundteams toch wel kleiner zijn begonnen. Kleiner in de zin van sponsoring en van aantallen. Maar vooral ook bedoelde ik klein omdat het sprinten heel lang weinig heeft voorgesteld. Een beperkt aantal gedreven sporters heeft dat veranderd en nu zorgen sponsoren en competitie inderdaad voor een steeds hoger niveau. Ook is er nu een vruchtbare kruisbestuiving tussen skeeleren en schaatsen. Zoiets zou ook in het wielrennen tussen weg- en baanwielrennen mooi en wenselijk zijn. Met name de Angelsaksische landen bewijzen dat al lange tijd. Maar ook elders wordt dat wel gezien. Zo zijn recent splinternieuwe banen in Zwitserland en Frankrijk geopend. Ben het nu even kwijt, maar ook in het Verre Oosten is meen ik sprake van ontwikkelingen. Op een of andere manier lijkt dat in Nederland minder goed aan te slaan. Wil het beter gaan, dan zal het van prestaties moeten komen waar sponsoren belang in zien, misschien met name ook wel sponsoren van….wegploegen, ook al is het maar met veel minder budget. Lukt die weg niet, ja dan zullen de prestaties dusdanig moeten zijn, dat NOC/NSF er echt niet omheen kan, desnoods met behulp van het modewoord crowdfunding.

  • DeRosa

    De kruisbestuiving in het baansprinten is er wel met het BMX.

    Ja, kijken naar de modellen van GB en Australië en Duitsland is zeer wel nuttig maar steeds stuit je het gebrek aan financiën. Ik heb geen idee meer hoe dit nu vlot te trekken!

  • Joske

    Wij kunnen het alleen maar blijven stimuleren door te organiseren.

    Dat blijkt wel uit de Junioreninterland die we al een jaar of vier organiseren. Nu komt een vervolg in Newport, geschoeid op dezelfde uitgangspunten: korte meerdaagse met alle onderdelen, niet alleen voor selecties, maar ook voor hen die daar (nog) net onderhangen.

    Dat moet meer navolging krijgen: Internationale competities voor jongelui vanaf de nieuwelingen. Er moet iets “te halen zijn” als je ergens voor traint.

    Als het dat zichtbaar wordt dat het werkt, kan men er niet omheen.