Mylaps en baanwielrennen

  • martin

    We hadden de drama's in Amsterdam en (al vaker) in Alkmaar met Mylaps. Renners “moesten” met Mylaps chips rijden, echter de systemen werden niet gebruikt. Kwaaier kun je denk ik renners (en ouders) niet krijgen. Renners in de uitslag die niet eens aanwezig waren, renners op ereplaatsen die tijdens de race waren uitgevallen. Drama dus. maar vooral boosheid omdat het systeem dat er wel ligt (en duur is) niet gebruikt wordt.

    Bij de superpopulaires gaat Omnisport nu wel een test doen met Mylaps tijdens wedstrijden op de baan. Gelukkig niet de “Amsterdamse dwang” waarin renners gedreigd werden met uitsluiting als de chip niet op de fiets zat, maar een vriendelijk verzoek:

    De jury heeft mij verzocht je mee te delen, dat ze met mylaps een proef willen draaien.

    Willen jullie dus je transponder op de fiets bevestigen?

    Er kunnen geen transponders gehuurd worden.

    Heb je er geen, kun je wel rijden. Er worden ook video-opnamen gemaakt.

    Zo kan het ook……

  • Tom Gakes

    Het is soms inderdaad een drama als het gaat om het verwerken van de uitslagen. Bij het driebanentoernooi in Alkmaar kwam het inderdaad voor dat renners die niet aanwezig waren toch in de uitslag stonden, terwijl een aantal renners waaronder ik zelf in de scratch niet in de uitslag stonden. Ik ben toen bij de jury langsgegaan, waar ze aangeven dat ze van mij geen doorkomsten van mijn chip hadden, maar op de Mylaps site stonden mijn doorkomsten wel. Blijkbaar werd er dus wel met het systeem gereden, maar heeft de organisatie niet de volledige deelnemerslijst doorgegeven aan de jury, die dan weer alleen keek naar chips van renners op die deelnemerslijst. Uitendelijk ben ik alsnog in de uitslag gezet, maar toen ik later foto's terug ging kijken ontdenkte ik dat dit niet op de juiste positie was. Ook in de puntenkoers ging het mis, want renners die een ronde achterstand opliepen stonden gewoon vooraan geklasseerd. Iets dat overigens ook gebeurde tijdens het driebanentoernooi in Amsterdam. Nu zijn dit kleine wedstrijden waar het niet heel belangrijk is, maar het is toch altijd wel fijn als de uitslag een beetje klopt. En ik hoorde van verschillende renners dat het afgelopen zondag bij het NK derny ook helemaal mis ging met de uitslagen. Net als overigens bij het NK koppelkoers voor amateurs waar de podiumceremonie overnieuw moest omdat de renners zelf tot de conclusie kwamen dat de uitslag niet kon kloppen en de jury nog maar eens opnieuw is gaan kijken. Nu moet ik zeggen dat in een koppelkoers ook met het Mylaps systeem snel een fout kan worden gemaakt in het aantal ronden, maar het kan blijkbaar wel goed want bij de dinsdagavondwedstrijden in Alkmaar heb ik dit seizoen de jury nog niet op een fout in de uitslag kunnen betrappen. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden.

  • Stayerslijn

    Tom Gakes Schreef:

    ——————————————————-

    > maar het kan blijkbaar wel goed want bij de dinsdagavondwedstrijden in Alkmaar heb ik dit seizoen de jury nog niet op een fout in de uitslag kunnen betrappen. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden.

    (tu):)-D

  • Joske

    Moet me van het hart, dat het mylapssysteem voor de baan vaak niet bruikbaar is.

    Dat kan allemaal wel, als je een scratch rijdt, maar daarna wordt het lastiger.

    Afvalkoers

    Niet altijd valt de laatste renner af: bij onderdoorkomen moet die renner eruit, ook als hij niet de laatste is: “mylaps” niet bruikbaar

    Puntenkoers/koppelkoers

    Niet altijd de voorste 4 renners krijgen de punten: bij niet correcte sprints worden ze uit de sprintuitslag gehaald “mylaps” niet bruikbaar

    Bij de koppelkoers komt daar nog bij, dat bij een valpartij één renner doorgaat van de zelfde ploeg, ze geen ronde achterstand oplopen als ,men tijdig terug is in de koers, behalve als de andere renner even gaat kijken hoe het met zijn maatje is (gebeurde zondag) en dan weer in de koers komt: mylaps niet bruikbaar.

    Daardoor ontstond ook het misverstand van de ronde achterstand.

    Vallen beide renners door bv. een verkeerde aflossing, dan wordt het nog complexer voor het systeem om te registreren of ze tijdig in de wedstrijd terugkeren en op welke plaats ze dan rijden.

    Zover ik weet zijn de achtervolgingslijnen niet standaard in Alkmaar/Amsterdam/aangebracht met mylaps,

    Zover ik weet is de 100 meter en de 200 meter lijn niet standaard aangebracht met mylaps

    Ze worden wel gebruikt, maar met een ander systeem. Of de 100 meter in Amsterdam en/of Alkmaar wordt gebruikt weet ik niet, maar het zou bij de sprintkwalificatie wel moeten.

    In Apeldoorn zijn ook nog niet alle lussen bruikbaar voor alle onderdelen. Het is een coaching systeem en nog geen jurysysteem.

    Timetronci heeft in Apeldoorn wel alle lijnen ingebruik voor de tijdwaarneming, maar is niet geschikt voor de Transponders van mylaps.

    Toen dat tijdwaarnemingssysteem werd aangeschaft, was mylaps nog niet in beeld, afgezien van het feit, of men voor Timetronic had moeten kiezen of niet.

    Of uitslagen correct zijn: met name sprintaankomsten, dienen beelden te worden gemaakt van de wedstrijd en met name de laatste ronde.

    Die beelden moeten teruggedraaid kunnen worden ( a la minute bij koppelkoers, puntenritten) en er moeten beslissingen worden genomen in korte tijd.

    Met een videocamara waarvan de beelden kunnen worden teruggespoeld, ga je dat niet altijd redden. Soms moeten beelden meerdere keren worden bekeken, voor een uitslag van een sprint

    kan worden opgemaakt ( ook bij keirin, scratch van belang)

    Zover ik weet beschikt alleen Apeldoorn over een replayapparaat waarvan alle beelden gemarkeerd kunnen worden en direct door de Judge referee en de aankomstrechter of president van de jury kunnen worden beoordeeld.

    Bij het EK werd Förstemann op grond van deze beelden geen Europess Kampioen.

    Wat wil daar mee gezegd:

    Jureren is niet alleen maar een kwestie van apparatuur.

    Jureren is ook de wedstrijd volgen, direct schrijven, erbij blijven.

    Maar ook: reglementen kunnen toepassen zonder aarzeling en zonder dat men zich laat beïnvloeden door mensen die de regels niet kennen, onvoldoende kennen, of eigen regels toepassen of toegepast willen zien.

    De vele wijzigingen, met name in het baanwielrennen, worden door veel mensen niet gekend.

    Het gebruik van de 100 meter is verplicht bij de sprint. Hoeveel kunnen direct zeggen, wat de 100 meter regel bij de sprint betekent?

    Dat ligt ook aan de UCI die de reglementen niet meer opstuurt, maar ervan uitgaat, dat men de regels regelmatig doorleest en bijhoudt.

    De gele vlag bij de afvalkoers, wie direct weet wat het betekent….. twee jaar terug moest bij het WK die regel worden uitgevonden en daarna officieel geworden.

    Jureren, het blijft een mooi vakgebied.

    Daarnaast dus de beperking zoals hierboven omschreven.

  • Stayerslijn

    Des te belangrijker om (zoals Tom Gakes ook doet) de jury te complimenteren als het wel goed gaat. Misverstanden zijn altijd mogelijk. Het blijft, zoals Joske uitgebreid uitlegt mensenwerk

    Maar renners die niet rijden in de uitslag, of renners die afgestapt zijn….. dat moet toch niet mogelijk zijn. Dat vindt ik anders dan het misverstand of een renner wegens pech/valpartij uit de wedstrijd is en weer terugkomt. Heeft hij wel of geen ronde(n) achterstand. Dat kan gebeuren.

  • Tom Gakes

    Ik ben het er mee eens dat uitslagen van het Mylaps systeem niet blindelings kunnen worden overgenomen. Zoals Joske zegt heb je soms te maken met een onreglementaire sprint, en dan moet de jury hier een aanpassing in maken. Bovendien is het moment dat de voorband, of in een afvalkoers de achterband, over de lijn komt beslissend en niet de chip die bij de ene fiets verder naar voren zit dan bij de andere fiets, en bij sommige renners zelfs op de enkels zit. Daar moet dus ook naar de finishfoto worden gekeken. Maar hierin is de baan niet anders dan bij bijvoorbeeld wegwedstrijden of veldritten. Maar de chip zou dan wel gebruikt moeten worden om te bekijken welke renners in koers zitten (1) en welke renners in de zelfde ronde zitten (2). Hierbij moet de jury dan inderdaad, net als bij een criterium op de weg, bijhouden welke renners ronden vergoeding hebben gekregen en hoe veel. Nog steeds geen redenen dus waarom het Mylaps systeem op de baan niet bruikbaar zou zijn. Pas bij een koppelkoers wordt het lastig om af te gaan op de Mylaps doorkomsten omdat telkens maar 1 van de 2 renners in koers zit en het aantal afgelegde ronden dat wordt geregistreerd met de chip dus helemaal niks zegt over het aantal gewonnen of verloren ronden.

    Overigens zal je mij niet horen zeggen dat het werk van de jury makkelijk is, en waar gewerkt wordt daar worden ook fouten gemaakt. Maar op de baan gaat het toch wel vaak mis en het (goed) gebruiken van het Mylaps systeem kan er volgens mij aan bijdragen dat dit een stuk verbeterd wordt. En bij een kampioenschap denk ik dat de jury er verstandig aan doet om zeker te weten dat een uitslag klopt voordat deze bekend wordt gemaakt. Als daar dan wat langer op moet worden gewacht is dat nog altijd minder erg dan dat een podiumceremonie overnieuw moet worden gedaan en renners hun net ontvangen prijzen weer in moeten leveren. Nu ging het alleen om bloemen en medailles, maar de volgende keer gaat het misschien om een trui en dan is dat toch wel heel erg zuur.

  • Joske

    Als je kijkt naar het aantal wedstrijden per dag en het aantal wedstrijden totaal, dan vind ik dat de jury gewoon goed werk levert, tenminste wat ik meemaak.

    Dat mag duidelijk zijn.

    Daar wordt minder ophef over gemaakt, dan wanneer het verkeerd gaat.

    Des al niet te min: renners die niet gestart zijn, afgestapt zijn en toch in de uitslag staan…da's wel een lastige…

  • DeRosa

    Hulde !

    (tu)

  • Tom Gakes

    Joske, ik heb zelf de afgelopen jaren alleen op de weg gereden en rijd deze winter voor het eerst op de baan. Hoe het andere jaren ging weet ik dus niet, maar mijn ervaring van dit baanseizoen is wel dat het ook verhoudingsgewijs veel vaker fout gaat dan op de weg. Dit terwijl het vaak de zelfde juryleden zijn als bij de wegwedstrijden, dus deze mensen verstaan het vak van jureren volgens mij wel! Nu is het zeker waar dat een baanwedstrijd voor een jury moeilijker te volgen is dan een wegwedstrijd, maar ik denk dat een deel van de fouten toch ook te verklaren is door het wel of niet gebruiken van het tijdsregistratie systeem van Mylaps.

  • Joske

    Beste Tom,

    Bij baanwedstrijden kan het mylaps systeem beperkt gebruikt worden, Dat is al hierboven uitgelegd.

    Daar komt bij, dat uitslag-technisch bekeken baanwedstrijden vaak een stuk ingewikkelder zijn dan wegwedstrijden, criteriums klassiekers.

    Daar is het tussensprints en aankomst en dat heb je het vaak gehad. (Bonificaties-ploegenklassementen, natuurlijk het kan ook ingewikkelder)

    De diversiteit van wedstrijden op de baan, de strakke reglementering en veelvoud van regels die moeten worden toegepast en die het baanwielrennen juist zo leuk maken + het aantal wedstrijden op een dag maken de kans dat er eens iets verkeerd gaat veel groter.

    Ik geef het je te doen: een koppelkoers waar mensen op achterstand komen, meerdere ronden voorsprong nemen (en wanneer heb je dan die ronde gewonnen als het hele peloton verbrokkeld op de baan rondrijdt, of betrokken zijn bij een valpartijtje, terugkomen in de wedstrijd, om de 20 ronden tussensprints voor de verst gevorderde renners in de koers en dan 24 renners in de baan, dan neem ik mijn petje af voor de mensen die dat allemaal in de vingers hebben. Die niet op hun eigen renner hoeven letten, maar alle renners moeten volgen en het op papier krijgen, zelfs als de renner die als eerste op de streep komt niet de winnaar hoeft te zijn en daar waar mylaps totaal onbruikbaar is.

    Aanstaande maandag worden er 30 wedstrijden verreden bij een jeugdtoernooi, bij een wegtoernooi zijn dat er 7 . De kans dat er een fout wordt gemaakt bij 30 wedstrijden die korte en snel achterelkaar worden gereden, waarbij Mylaps niet altijd gebruikt kan worden, is dus 4 x groter.

    Ik ben voorstander van apparatuur en het gebruik ervan, maar alles is er niet aan op te hangen.

    Nogmaals: mijn ervaringen zijn heel positief met de jury die ik van nabij meemaak.