Wat is er aan de hand? Bestaat het RTC Amsterdam niet meer?
Wie weet iets?
Ik hoorde gisteren op de bijeenkomst van de KNWU (diploma uitreiking WT3 & WT4 waar ik als praktijkbegeleider bij was) inderdaad dat de stekker uit het RTC wordt getrokken. Ik moet bekennen er niet bij gezegd is wanneer die stekker er wordt uitgetrokken.
Ik begrijp wel dat dit RTC niet voldoet aan de verwachtingen. De beste renners uit de lichtingen nieuwelingen/junioren rijden er niet. Als je niet betaald voor de opleiding (€600,00) en een fiets aanschaft (Giant voor €1.000,00) is er geen plaats voor je. Een aantal talenten hebben dat dus niet gedaan en zitten dus niet in die opleiding.
Daarnaast natuurlijk de absurde situatie dat de jongens en meiden in het tricot van de nationale selectie “moeten” rijden. En dat ze namens het RTC klassiekers gaan rijden en niet namens hun clubs die dan geen renners genoeg meer hebben om in te schrijven…..
Rare situatie.
Ik weet dat er ook rond Apeldoorn over een RTC wordt gesproken (Zie o.a. facebookberichten van WT4 trainer Han ten Hove) Ik mag toch hopen dat dit niet dezelfde richting op gaat.
Ja het heeft niet echt lang geduurd.
Voortvarend van start in september en eind oktober ten ziele. Het baan seizoen 2013 / 2014 maken ze af. Wegprogramma 2014 gaat niet meer door.
Volgend jaar baanseizoen? geen idee of niet bekend. Zoals eerder opgemerkt die jongens en meiden die in september op de baanfiets zijn gestapt voor het eerst ( overgehaald/lekker gemaakt) zullen nu ook wel achter hun oren krabben. Dachten eerst in “nationale baanselectie-wegselectie ” te zitten ( zo is het gebracht, ) staan nu met lege handen en 600 euro lichter, ja ze hebben dan wel een tricot van de nationale selectie. Zoals je eerder al zei Martin hebben ze naar jouw mening hier het laatst in gereden bij 3 banen jl in Apeldoorn dus aan dat tricot hebben ze ook niet veel meer.
Ik zit inderdaad vol verbazing de diverse informatiefolders en stukken die beschikbaar zijn te lezen:
Het Regionaal Trainings Centrum (RTC) Velodrome in Amsterdam biedt regionaal trainingen aan de nationale jeugd selecties baan- en wegwielrennen van 14 tot 18 jaar. RTC Amsterdam werkt samen met RTC Apeldoorn en de nationale selectie boven de 18 jaar in Papendal.
A-selectie* De A-selectie krijgt het volledige trainingsprogramma aangeboden door de stichting. De renners en rensters van de A-selectie rijden alle (internationale) baanwedstrijden en wegwedstrijden waar het RTC als ploeg deelneemt, zoals klassiekers, in het oranje tenue van Bioracer. In individuele wegwedstrijden, zoals criteriums, wordt het RTC tenue gedragen.
Ongelooflijk wat hier staat. Hier staat inderdaad dat de renners die daar rijden onderdeel van de “nationale jeugd selecties” (hebben we die?) zijn. Wat een gelieg en bedrieg! Geen wonder dat de clubs aan de bel trekken. En het rijden als ploeg…..Baanwedstrijden (en we kennen hier natuurlijk op het forum allemaal de regels) mag je überhaupt niet als ploeg rijden. (Alleen de koppelkoers natuurlijk wel). Maar daarnaast ben je bent gewoon verplicht om in de kleding die op je licentiestaat te fietsen. Tenzij je namens je district of je land uitkomt. En het district geeft duidelijk aan op haar website hierbij niet betrokken te zijn.
Daarnaast is er een document van Thorwald Veneberg (hoewel zijn naam er niet onderstaat), maar als zodanig heet dit zo op de website van KNWU Noord Holland.
Daarom rijden de renners bijna altijd in het nationale èn Giant tenue. Er zijn een aantal uitzonderingen mogelijk, waarin een wegprogramma bij de vereniging wel in de voorbereiding van het baanseizoen past. Er is een mogelijkheid om in overleg met de vereniging 4 klassiekers in de periode mei, juni en augustus, het NCK, het NK en criteriums in een straal van 15 km in de omgeving van de club in het clubshirt te rijden.
Tjonge jonge, 't is wat…. er mogen toch nog een paar wedstrijden in clubtenue gereden worden. Waarom zou je eigenlijk lid zijn van een club? Voor € 600,00 fiets je bij het RTC.
Daarnaast is er ook een “Jaarplan RTC Velodrome Amsterdam 2013-2014”, geschreven door Klaas Balk en Erik Verweij. Daarin staat het volgende:
Oranje en RTC
De renners van de selecties ontvangen een compleet KNWU Oranje tenue en een compleet RTC tenue.
De KNWU past de reglementen zodanig aan dat renners/-sters van het RTC in RTC tenue aan wedstrijden kunnen deelnemen, terwijl ze lid blijven van hun eigen
vereniging.
Ik val helemaal van mijn stoel. De KNWU zou de reglementen aanpassen zodat de RTC renners in RTC kleding mogen fietsen…. bijzonder. Dan neemt de RTC ploeg blijkbaar de plek van de districtsploeg in. Er staat echter niet dat de jongens/meiden dan in de oranjekleding van de KNWU mogen rijden. En dat deden ze wel in Apeldoorn.
Ik heb zelden zoiets gelezen. Ergens op de website staat:
De plannen van RTC Amsterdam gaan echter veel verder dan hetgeen door het KNWU congres is goedgekeurd. Door een gebrek aan informatie terwijl renners al handtekeningen zetten voor deelname, zijn de verenigingen vaak onaangenaam verrast.
Als je zo leest wat er allemaal staat op de website van District Noord Holland http://www.noordholland-knwu.nl/ dan ben je niet verbaasd dat dit initiatief een vroege dood is gestorven. Wat een plan. En waarom zijn KNWU, District Noord Holland en ook de clubs hiermee akkoord gegaan?
Een voorzienbare puinbak zou ik zeggen.
@stayerslijn
Noord Holland, Zuid Holland zijn juist in verweer gekomen hiertegen, echter waren plannen op dat moment al zover doorgevoerd en gedeeltelijk toegezegd dat bleek de weg terug niet meer te kunnen. Echter nu blijkt toch bij KNWU mensen hen terug gefloten te hebben en schijnt GIANT ook als sponsor zich hebben terug getrokken. Op zich was dit al raar daar Koga al jaren fietssponsor is bij baanwielrennen. Clubs zijn volgens hen nooit vooraf op de hoogte gesteld en dit kwam als een verassing.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?