NK PLoegenachtervolging en Teamsprint

• joske

Baanbondscoach René Wolff zet de boel op stelten

AR & TV De Adelaar komt met nieuwe opzet NK Ploegachtervolging en Teamsprint

16 november belooft een speciale dag te worden in Omnisport.

Op die dag zal het Nederlands Kampioenschap Ploegachtervolging en het Nederlands Kampioenschap Teamsprint worden verreden.

Dat is om meerdere redenen speciaal.

De eerste is, dat het kampioenschap zodanig is ingericht, dat alle categorieën zich kunnen laten zien, daar waar het eerst alleen aan junioren, beloften en eliterenners was voorbehouden.

Tweede reden waarom de kampioenschappen speciaal zijn, is dat het verenigingsgebonden principe is losgelaten.Renners zijn vrij om een ploeg samen te stellen met renners uit verschillende verenigingen. Mannenteams, vrouwenteams en mixed teams zijn welkom om deze hele mooie discipline in een kampioenschap uit te vechten.

Daarnaast heeft het Achtervolgingskampioenschap de laatste jaren niet meer plaatsgevonden en is het voor de Teamsprint zelfs het eerste Nederlandse Kampioenschap Teamsprint ooit.

Na de nieuwe formule van de GP-sprint, die ook internationaal navolging heeft gevonden en De Pointerman te hebben geïntroduceerd bij de Europese Kampioenschappen, nu een kampioenschap dat op volledig nieuwe leest is geschoeid.

Dat Bondscoach René Wolff deze ontwikkeling van harte ondersteund blijkt uit de bijzondere opdracht die hij zijn selectieleden heeft meegegeven:

Zoek een renner die bij je past, maar die niet persé uit de selectie komt, sterker, liever niet uit de selectie komt.

Dat levert een aantal verrassende combinaties op en zeker voor de mensen die drievoudig wereldkampioen Teun Mulder nog eens aan het werk willen zien, een buitenkansje om deze grootmeester op de baan nog eens zijn beste krachten te zien geven.

De echte verrassing ligt besloten in de samenstelling van de ploeg waarmee hij rijdt:

Sam Ligtlee, junior en o.a. winnaar van de Scholencompetitie tijdens het EK, broer (tje) van drievoudig Europees Kampioene Elis Ligtlee, rijdt met Teun Mulder samen en krijgt bovendien krachtpatser Hugo Haak als ploeggenoot. Haak werd bij het EK 5e bij de sprint.

Dezelfde Elis Ligtlee wordt gekoppeld aan Melanie Klement, een jong en nieuw talent uit het Drentse land. Een zelfde koppeling gaat de bondscoach aan met Shanne Braspenninx (Europees Kampioene Teamsprint). Zij wordt verbonden met Kyra Lamberink een aanstormend baanrenster uit Bergentheim die al internationale ervaring heeft opgedaan.

Intussen is ook bekend geworden, dat ook Europese Kampioene Kirsten Wild aan de kampioenschappen gaat deelnemen. Alle toprenners uit Nederland verzamelen zich dus voor een unieke strijd die u niet mag missen!

16 november – Omnisport Apeldoorn

Aanvang van de wedstrijden is 10.00 uur

www.adelaar.org

Kijk onder Baan

Aantal inschrijvingen bedraagt al zo,n 60 tal renners.

Teams voor de achtervolging en teamsprints zijn nog niet allemaal bekend, maar er wordt aan gewerkt.

• sjaak

Ik kom zeker kijken.

Hoop dat de duurrenners ook beetje wissele.

• Stopwatch

Is er al meer info bekend omtrent nk ploegenachtervolging en teamsprint?

Ik mis nog steeds de technische gids op de knwu site, of staat deze wederom ergens verstopt?

• Stopwatch

Ja, de gids is aanwezig.

Iemand ook al de definitieve ploegenlijst gevonden?

• Joske

Het lijkt wel een beetje dwangmatig te worden: hoe staat het met de ploegen, terwijl we nog 14 dagen hebben te gaan.

Tipje van de sluier, meer niet:

A.s woensdag wordt de inschrijving definitief gesloten.

Nog niet helemaal compleet hebben zich voor de Ploegenachtervolging 17 teams aangemeld.

in de categorie Teamsprint tellen we op dit moment 21 ploegen.

Aangezien de samenstelling hier en daar nog niet 100% vaststaat, doen we er nog geen mededelingen over.

Verdeling van de ploegen:

5 - jeugdploegen

3 - nieuwelingenploegen

4 - nieuwelingen-meisjesploegen

3 - juniorenploegen

2 - elite-beloftenploegen

Teamsprint

5 - jeugdploegen

1 - nieuwelingenploeg

6 - nieuwelingenmeisjesploegen

4 - beloften-elite-juniordamesploegen (alleen vrouwen)

5 - beloften-elite-juniorenploegen (alleen mannen)

Totaal staan in de ploegen en teamsprints 78 renners op dit moment aan het vertrek.

Daar zulllen, als we ook de individuel;e inschrijvingen allemaal kunnen plaatsen nog eens 17 bijkomen.

Totaal aantal renners zou dan op 95 komen.

Als ik eerlijk ben overtreft dat mijn stoutste verwachtingen toe we er aan begonnen om het van de grond te krijgen.

Er zitten, zoals gezegd. hele mooie combinaties bij die het de moeite van het organiseren alleen al waarmaken.

Ook de belangstelling van de jongere categorieën, doet ons goed.

De uitstekende prestaties van de achtervolgingsploeg zijn op het goede moment gekomen.

We hopen, dat zich nog diverse nieuwelingenjongens ploegen komen aan melden.

Moet toch kunnen, want waar de nieuwelingenmeisjes zich steeds meer laten zien, laten de nieuwelingenjongens het hier nog wat afweten.

Maar….

het kan nog

• Stopwatch

Hoi Joske,

Dat was precies ook waar het mij om ging. Met name de nieuwelingen jongens kennen dit jaar een zeer brede baanselectie. Met georganiseerde partijen als het TOC in Alkmaar, een RTC in Amsterdam, en zelfs ook een soortgelijke organisatie in Apeldoorn, kan het toch niet anders dan dat er veel meer als 3 ploegen aan de start komen.

Ik vind het een zeer goede zaak om deze discipline al vroeg te waarderen, hard rijden in een ploeg vergt ook veel techniek, coaching en ervaring.

Mij lijkt dat juist deze georganiseerde partijen, met vele gediplomeerde trainers rondom deze pupillen, hun expertise en meerwaarde kunnen tonen en vergelijken op dit nk.

Dit zijn vaak al renners en rensters vanuit verschillende verenigingen die dus ook makkelijk aan elkaar gekoppeld kunnen worden.

Voorsprong is al aanwezig doordat deze al meerdere malen met elkaar op de baan gecombineerd aan het trainen zijn.

Ik zeg doen, vorm ploegen en meet je krachten. Dit maakt het leuk voor het publiek en organisatie ook!

Overigens denk ik ook dat als de teamsprint na de ploegenachtervolging gehouden wordt, en er voldoende ruimte voor herstel tussen zit, de renners en rensters uit de achtervolging ploeg ook wel een combi aan willen gaan voor een poging tot snelste tijd bij de teamsprint.

Zou mooi zijn als zich vanuit de hoek duur ineens een nieuw sprint talent ontpopt.