Welke stayermotoren Apeldoorn

  • Stayer

    Op bijgevoegde foto van de motoren bergplaats in Apeldoorn staan er zo te zien nieuwe lichter stayersmotoren (zijn op foto omlijnd)

    Welke stayersmotoren zijn dit ?

    Vooraan links op de foto staat zo te zien nog een LSM stayer met achterrol eraf, worden deze dan niet meer gebruikt in Apeldoorn ?

  • Stayerslijn

    Joske onze Omnisport-expert weet wellicht antwoord?

  • Stayer

    Ja Joske zou dat moeten weten maar antwoord niet

    Via een andere geraadpleegde bron heb ik vernomen dat dit door Chris Jeuken zelfgebouwde motoren zijn, de rode motor in de cirkel links is de eerste.

    Er staat een - 100 cc 4takt blok op zodat er met een gangmaker B licentie gereden kan worden.

    Er zouden plannen zijn om 8 of 9 van deze motoren te maken, maar hoeveel er nu klaar zijn weet ik.

    Achteraan rechts op de foto (in cirkel) staan nog 2 motoren, dus neem aan dat er reeds minmaal 3 klaar zijn.

  • Stayerslijn

    Of jou info correct is weet ik niet, op facebook verscheen namelijk info dat de dernies omgebouwd worden naar 4 takt motoren….

    Hans van Bon op facebook

    Vanavond baanseizoen in Apeldoorn echt begonnen met een vrije training.

    Eerste opkomst al direct weer bekende gezichten.

    Zij profiteren van de aanbieding om de eerste 14 dagen van het seizoen goedkoper dan ooit een seizoenskaart aan te schaffen.

    Morgen - dinsdag, dus eigenlijk al vandaag, weer de dernytrainingen, zoals we die al vanaf het begin van het opengaan van Omnisport uitvoeren.

    Eerste derny is omgebouwd naar 4-takt als proef. Zijn weer benieuwd naar de renners aantallen en inzet op deze avond…..

    Iederen heeft er weer zin in: gangmakers staan klaar!

  • Stayerslijn

    In elk geval…. ik snap niet dat men in Omnisport nog bezig is met stayeren. Dat is nou echt wielrennen uit de prehistorie. Ondanks mijn “Nickname” heb ik helemaal niets met stayeren. Achterhaald concept, zelfs als je naar het “grote” stayersland Duitsland kijkt. Mooi voor op betonnen 400 mtr banen, maar echt kansloos op een 250 mtr indoorbaan. Terecht dat de UCI hier bijvoorbeeld geen aandacht meer aan geeft….

    Als je dat afzet tegen het in Apeldoorn geïntroduceerde “poulesysteem” bij sprintwedstrijden (wat toch redelijk innovatief is in de conservatieve wielrenwereld) dan begrijp ik dus aan de andere kant niet die (dure) hobby “Stayeren”. Dure motoren voor een paar renners. Dat geld had beter geïnvesteerd kunnen worden in bijvoorbeeld opleiding, of trainingsfaciliteiten. Voor dat geld wat die motoren kosten kun je een flink aantal keren de baan huren.

    Zal wel een diepere achtergrond hebben maar anders dan een hang naar nostalgie zie ik vooralsnog niet. Meer een hobby voor oude uitgerangeerde pseudo-renners die op die manier nog hun carrière denken te kunnen verlengen.

  • Vraagske

    Weet iemand wie de eigenaar van de motoren is?

    Ze zouden naar horen zeggen (ze kosten euro's ) nog eigendom van Chris Jeucken zijn

    vraag het de fietsenmaker uit Venray zelf

  • Vraagske

    Weet iemand wie de eigenaar van de motoren is?

    Ze zouden naar horen zeggen (ze kosten euro's ) nog eigendom van Chris Jeucken zijn

    vraag het de fietsenmaker uit Venray aan de Merseloseweg zelf

  • Stayerslijn

    Volgens mij is alles wat er staat van De Adelaar.

    Hoorde van de week ook dat nu alle huurfietsen (ong. 100 stuks!) in het bezit zijn gekomen van de club. Blijkbaar hebben ze geld genoeg daar (of een goede sponsor……)

    Even een rekensommetje…..

    ong. 12 derny a Euro 1500 = 18.000

    ong. 8 LMS a Euro 500(? zijn ze dat nog waard?) = 4.000

    2 nieuwe stayermotoren (volgens Stayer) a Euro 1000 = 2.000

    100 fietsen a Euro 400 (? lijkt me een goede prijs voor 4 jaar oude gazelles…) = 40.000

    Toch bij elkaar ruim Euro 64.000. Daarnaast hebben ze nog wat tandems, een aantal wielsets van FFWD voor hun eigen renners, tijdritsturen, helmen een compleet geïnstalleerde werkplaats in Omnisport (zie promotiefilm van De Adelaar)…. Rijke club. Kunnen ze in Amsterdam en Alkmaar nog een puntje aan zuigen…….

  • Stayerslijn

    Gelezen op Facebook Paul Versluijs (Dernyrijder Apeldoorn)

    Gisteren hebben we voor het eerst ‘echt’ op onze lichte stayer motoren (LSM's) gereden; echt met een renner aan de rol.

    Onze constructeur/mecanicien Chris Jeucken had die machines vorige winter gebouwd en we hadden er al wel een paar keer op proef gereden. Gisteren waren er ook renners die dat met ons wilden proberen.

    Het is even wennen; een LSM stuurt anders dan een derny en bovendien zit aan de achterkant een beugel met de rol eraan waardoor je duidelijk meer ruimte moet nemen bij het passeren. Als gangmaker sta je rechtop om je renner zo veel mogelijk uit de wind te houden. Je merkt dan pas hoe ongelooflijk veel wind je zelf vangt als je met een snelheid van rond 50 km per uur over de baan dendert. Ik heb wel gemerkt dat je de neiging hebt te veel rechtop te staan; beter is het iets voorover te buigen, dan werkt je romp als een soort spoiler en ook je bovenarmen moeten gesloten tegen je romp rusten. Elk gaatje waar wind langs kan, is nadelig voor de renner. Dat zijn dingen om aan te werken. De renners vonden het leuk; wij als gangmakers zijn enthousiast. Als je het snerpende geluid van de derny gewend bent - en dat ook leuk vindt - is het rustige ‘bop bop bop’ van deze motoren aangenaam om te horen. Wordt hopelijk vervolgd.

    Scherp gezien dus Stayer…..Hoeveel van deze motoren zullen er zijn? En wat is er met de “oude LSM-en” die uit Amsterdam naar Apeldoorn zijn gegaan gebeurd dan?

  • Stayer

    Stayerslijn Schreef:

    ——————————————————-

    > Scherp gezien dus Stayer…..Hoeveel van deze motoren zullen er zijn? En wat is er met de “oude LSM-en” die uit Amsterdam naar Apeldoorn zijn gegaan gebeurd dan?

    Momenteel zouden er reeds 5 van deze nieuwe Lichte Stayers Motoren (LSM) klaar zijn, zij hebben elk een andere kleur, deze welke reeds klaar zijn hebben de kleur rood, wit, blauw, oranje en zwart.

    In totaal zouden er door Chris Jeucken 6 of 7 stuks van deze motoren worden gebouwd.

    Er is reeds getest met renners achteraan de rol en zowel de gangmakers als de renners waren enthousiast.

    Het is de bedoeling dat tijdens een van de dagen van het EK (18-20 oktober) er een demonstratiewedstrijd zal zijn met deze motoren.

    Zal eens navragen wat er met de oude LSM motoren (de vroegere Javanti Derny motoren) welke werden omgebouwd door Jan Jonker nu gaat gebeuren, gaan zij terug naar Amsterdam of blijven deze ook in Apeldoorn ?