Goeie initiatief om het sprinten vlot te trekken.
Als de renners er positief tegen overstaan dan is het dus een juiste zet geweest….goed ook om te zien dat ze in België het voorbeeld volgen.
Beste Apeldoorn,
2 topwedstrijden in 4 jaar, 1 zesdaagse in 5 jaar zijn niet terug gekomen, deel om de kosten, deels omdat het kalendertechnisch niet mogelijk was.
Superpopulaires hebben we dit jaar wat teruggenomen ivm meerkosten als we het middenterrein er moeten bijhuren.
Daar staat tegenover dat de wedstrijd GP Sprint een hogere status heeft gekregen, maar daardoor ook een hogere kostenpost is geworden (verdrievoudigd)
De Interlandwedstrijd Junioren staat gewoon op het programma, de jeugdwedstrijden zijn allemaal doorgegeaan.
Nieuw is de opzet van de ploegentijdritten en we gaan opnieuw pogingen doen de stayerij nieuw leven in te blazen.
Nieuw is niet altijd gemakkelijk: je kunt voortborduren op wat er is, maar andere opzet en nieuwe impulsen vragen vaak meer.
Renners vinden dat niet altijd gemakkelijk, maar zijn er wel degelijk positief over.
De formule GP Sprint heeft ook in België nu geleid tot een lange sprintersdag, maar de formule is wel aangeslagen.
Wij meten het niet af aan alleen maar wedstrijden, maar aan het totaalpakket dat we willen aanbieden op het gebied van trainingen, (core stabilitytrainingen zijn erbij gekomen, waar gebeurt dat elders niet alleen voor clubleden? op het gebied van wedstrijden (liefst zoveel mogelijk internationaal, daar zetten we op in, maar de consequentie is wel dat het meer kost), begeleiding van renners van renners naar wedstrijden, en alle mogelijkheden op het gebied van motoren, fietsen, tandems,dernies, (we verzorgen de opleiding van gangmakers - dit jaar komen er weer 8 bij en niet alleen voor onze eigen baan in Apeldoorn.)
Beleid is nu eenmaal een kwestie van lange termijn en lange adem, opportunisme is mooi, maar je moet wel oppassen voor het lucifereffect, al zullen we dat, als het mogelijk is, zeker ook toepassen.
Kortom: je het alleen afweegt, aan wedstrijden, dan doorzie je niet wat er werkelijk gebeurt.
Wedstrijden…… Die zijn een resultante van wat je voordien hebt geoefend/getraind. Ik denk dat Joske het prima neerzet in bovenstaand stukje. Baancultuur krijg je niet door de wedstrijden, maar door de mogelijkheden om te rijden. In Apeldoorn kun je op 5 dagen in de week trainen als je wilt. En de 6e dag wordt gebruikt voor de opstappers. Ik weet niet precies hoe het bij andere banen zit, maar volgens mij kent geen enkele baan een dergelijk uitgebreid pakket. En er zit veel variatie.
Op de maandag speciaal een uurtje voor jeugdrenners uit cat 5,6 en 7 om zich te bekwamen in diverse baanwedstrijden. Van achtervolging tot sprint. Gegeven door 3 trainers. En daarna kun je nog 2 uur zelf trainen. Vaak zie je op de maandag veel renners “koppelen”. Prima training. Ook veel renners die dan het ligstuur monteren om de achtervolging te trainen. Daar zijn altijd mogelijkheden voor.
Op dinsdag kun je op de baan achter de denry werken aan je duurvermogen. Diverse derny's in tempo's van boven de 40 en hoger. Waar kun je dat? De wedstrijdgroep krijgt dan ook nog eens een core stability training (niet alleen voor Adelaarrenners!)
Woensdagmiddag kan de jeugd 2 uur trainen. We praten dan met name over de categorieën 1 t/m 5. 2 of 3 trainers helpen deze kinderen.
Woensdagavond 3 uur vrije training. Wordt veel gebruik van gemaakt, zowel door wedstrijdrenners als door “recreanten”.
Donderdag eerst weer een uurtje voor de oudere jeugd (5,6, en 7) tussen 18 en 19 uur, en daarna is er 3 uur wedstrijdgerichtte training met 6 trainers.
Vrijdag is voor de opstappers. Zij die voor het eerst kennismaken met de baan. Zij worden dus apart begeleid en hoeven niet “tussen de ervaren renners door” te leren op de baan te fietsen
En zondagochtend zijn er de nationale trainingen waar ook weer 6 trainers met wedstrijdtrainingen bezig zijn. Drukbezocht!
En dan ben je dus aan het bouwen. Bouwen aan een baancultuur. Die komt er zeker. Dat kun je bijvoorbeeld afleiden aan het aantal “eigen” fietsen dat je ziet. Dat zie je door de grote groepen die van alle trainingsmogelijkheden gebruik maken. En dan maar iets minder wedstrijden.
Ik ben benieuwd na nu 4 jaar Omnisport wat de gevolgen precies zullen zijn op het baanwielrennen in Nederland. Het komende NK is wat dat betreft een mooie graadmeter.
Ik ben dit jaar regelmatig in Apeldoorn geweest om wedstrijden en trainingen bij te wonen en heb ook zelf op de baan daar gereden en ik moet zeggen dat ze het daar goed doen……..ik neem mijn petje daar diep voor af.
Het is voor de organisatie niet makkelijk iets voor elkaar te krijgen want ook hier geldt zoals overal “ wat kost dat en wie gaat dat betalen”, ondanks dat prijs ik hun creativiteit.
Ik heb er veel met mensen gesproken die op allerlei manieren betrokken zijn met de baansport en allen vol met passie en toekomst visie.
Bravo Omnisport en Adelaar !
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?