jeugdprogramma Apeldoorn

• urb

Wat zijn de starttijden? Op de site van de adelaar staat 11.00 uur en op knwu site staat 13.00?

• Joske

Ik zou zeggen: kijk nog een keertje.

Alles staat nu op de site van de KNWU en De Adelaar

• urb

Bedankt Joske!

Ik lees kwalificatie's zijn niet nodig bij o.a. de jeugd. Betekent dit automatisch dat er geen wedstrijden zijn voor de jeugd zaterdag?

NK koppelkoers amateurs, is daar al een startlijst van?

• Stayerslijn

Alleen nieuwelingen jongens, junioren mannen en elite/beloften mannen rijden de kwalificaties. Op de KNWU site staat het programma

Zaterdag 8 december

11:00-11:30 uur series scratch nieuwelingen jongens

11:30-12:45 uur 4 km achtervolging elite/beloften

12:45-14:20 uur 500 mtr tijdrit nieuwelingen jongens

14:20-15:00 uur 3 km achtervolging junioren

15:00-15:30 uur series puntenkoers nieuwelingen jongens

15:30-15:55 uur 3 km achtervolging junioren (vervolg)

15:55-16:20 uur 1 km tijdrit junioren

Zondag 9 december

12:30-12:45 uur 1 km tijdrit elite/belofte

Vol programma, daar passen geen andere wedstrijden meer tussen. Vraag me wel af hoe ze dat anders gedaan hadden met de nieuwelingen meisjes en jeugd jongens en meisjes erbij…….

• Yankees

Ik vind het onbegrijpelijk dat deze wedstrijden geschrapt worden, blijkbaar is de jeugd niet belangrijk genoeg waar we het later van moeten hebben.

Waarschijnlijk hebben ze zich vergist in het programma en komt het goed uit dat iedereen zich automatisch kwalificeert.

Jeugdrenners worden beter van sterke competitie en die wordt ze nu onthouden, jammer gemiste kans

• Joske

Beste mensen,

Kwalificaties worden verreden om een schifting aan te brengen in de groep renners die zich hebben aangemeld voor het NK.

Apeldoorn heeft het grote NK toegewezen gekregen en houdt voor die renners (junioren-beloften-eliten) de kwalificaties die nodig zijn.

Niet voor de juniorvrouwen, niet voor de vrouwen.

Waarom niet? Daar is het aantal aanmeldingen onvoldoende voor. Alle aangemelde vrouwen en junior-vrouwen kunnen rijden.

Waren er meer dan 24 geweest, dan waren voor hen ook kwalificaties gereden.

Daar Alkmaar, waar het NK jeugd en nieuwelingen, nieuwelingen-meisjes wordt verreden, zich niet heeft aangemeld, evenals Sloten, dat zich ook niet heeft aangemeld, om de eventueel noodzakelijke kwalificaties te rijden, heeft Apeldoorn dat wel gedaan, ook voor het NK dat dus niet daar wordt verreden.

Daarbij geldt natuurlijk ook, dat het aantal aanmeldingen daar reden voor moet geven.

Een paar jaar geleden werden de meisjes en jongens van de jeugd nog samengevoegd en gaf het aantal aanmeldingen reden om hen kwealificaties te laten rijden.

Dat gebeurde in Sloten, in Apeldoorn en in Alkmaar.

Het peloton meisjes werd daarin steeds groter en dat heeft geleid tot een apart kampioenschap voor de meisjes en een apart kampioenschap voor de jongens.

Een stap vooruit, zou je kunnen zeggen.

Dat had als consequentie dat het aantal aanmeldingen nu geen reden meer is voor kwalificatiewedstrijden:

alle aangemelde meisjes bijelkaar zijn er minder dan 24 en iedereen kan dus rijden.

Bij de jongens was het een grensgeval met 25 aanmeldingen. Dat is een aantal waarbij dan 1 renner niet zou worden geplaatst.

In overleg is besloten een eventueel noodzakelijk kwalificatie over te laten aan de organisatie in Alkmaar. Dat is vorig jaar ook zo gebeurd.

Daar kan dan reden zijn om het niet te rijden als het aantal 24 is of minder, door afmeldingen.

Zijn ze er allemaal wel, dan kan de jury en organisatie overgaan tot kwalificatiewedstrijden. Het is in het verleden wel een gebeurd, dat er niet werd gekwalificeerd en dat er 25 renners vertrokken.

Kwalificaties in het grote NK worden alleen maar gereden, als ze noodzakelijk zijn. In het verleden hebben we die grensgevallen ook wel gezien in het grote NK en werden kwalificaties om 1 renners gereden. Kunt u zich voorstellen wat er gebeurde, want zelfs één peloton reed gwoon voor niets rond….

Ik denk dat we dat niet meer moeten willen.

Dit jaar zijn de aameldingen voor het grote NK groot in aantal.

Maar niet zo groot, dat de nieuwelingen niet zouden kunnen rijden. Daar zijn er 36 van, dus daar vallen straks wel 12 renners af.

De inrichting van de kwalificaties is overgedragen aan de organisaties (alleen Apeldoorn, dus).

Dat programma is in overleg met de jury vastgesteld en wordt zaterdag 8 december en zondag 9 december verreden.

Nog ter informatie: Op zondag worden nog een aantal 1 km verreden.

Had dat niet op zaterdag gekund?

Ja, dat had ook op zaterdag gekund.

Toch hebben we daar niet voor gekozen. Waarom niet?

Als je zaterdag een achtervolging hebt gereden en je moet op dezelfde dag een km rijden, dan is de kans groot, dat je nog onvoldoende hersteld bent.

Om te vermijden dat de kansen van die renner verminderen, mag hij op zondag zijn km rijden.

Daar is dan jury weer voor aanwezig, ook al zou het er één zijn. Dat is gelukkig niet zo.

Degenen die kwalificatiewedstrijden beschouwen als voorbereiding op het NK, zien dat dus in mijn ogen verkeerd.

Dat heeft niets te maken met gemiste kansen of met niet belangrijk vinden.

De kwalificaties jeugd waren dan verschoven naar de zondag, ten koste van de nationale trainingen, maar wat dan het zwaarst moet wegen, gaat voor.

Zover hoeft het niet te komen, daar gaat maar een klein deel vanaf ivm de km die een handvol renners nog wil rijden.

Laten we wel zijn: de baan afhuren in Apeldoorn met alle tijdwaarneming, jury e.d. die ingehuurd moet worden kosten de organisatie behoorlijk wat geld,\Dat is op zich zelf niet erg, want we organiseren het graag voor de renners.

Maar onnodig geld uitgeven en mensen laten komen, daar passen we voor.

Nog een voorbeeld over kwalificatie?

Jaren terug werden er kwalificaties verreden, waarbij iedereen geweldig zijn best deed.

Degenen die de limiet niet haalden, waren teleurgesteld, maar kregen te horen dat ze toch mochten starten.

Eerlijk mijn mening?

Aan dat soort kwalificaties werken wij niet mee.

• Stayerslijn

(tu)

Joske, alle lof. Voor de inzet die in Apeldoorn is. En niet zeuren over gemiste kansen etc. Tijdens de jeugddriedaagse nauwelijks nieuwelingen gezien, zeker weinig nwl meisjes. Dus nu niet griepen over “gemiste kansen” Ook vorige week zondag in Amsterdam maar 4 nwl meisjes aan de start.

Dus ophouden met mauwen….. Er zijn wedstrijden te over (gelukkig). De banen organiseren allemaal intussen weer flink wat wedstrijden. Kansen genoeg om tegen elkaar te rijden.

• harry

Ik ben blij dat er zo teleurgesteld wordt gereageerd op de aflasting van de kwalificatiewedstrijden van de jeugd. Dit is een teken dat er ouders zijn die serieus werk maken van het baanwielrennen van hun zoon of dochter. Vaak maken deze ouders veel kilometers en investeren in een goede baanfiets om de kids te kunnen laten trainen. Iedere afgelasting van een wedstrijd is dan vaak ook een teleurstelling. Zeker als deze slechts enkele dagen van tevoren afgelast worden. De uitleg van Joske is begrijpenlijk. De jeugd (Cat 6/7) is blij met de georganiseerde wedstrijden in amsterdam en apeldoorn, georganiseerd door de verenigingen in amsterdam en apeldoorn. Opkomsten in deze catogorien zijn dan ook goed te noemen. Uit het verhaal van Joske blijkt dat kostenaspekt een grote rol speelt bij het organiseren van wedstrijden welke meestal gedragen worden door de organiserende verenigingen. Om wat meer serieuse wedstrijden te hebben voor de jeugd zou de KNWU zelf ism evt de verenigingen wat meer wedstrijden voor de jeugd mogen organiseren en FINANCIEREN. Talentontwikkeling begint bij de jeugd. Als er geld is om banen af te huren voor Nationale selecties, kan er ook geld zijn voor talentontwikkeling bij de jeugd en de kosten niet alleen bij de verenigingen neer te leggen. Wat betreft de reactie van stayersline, we hebben het dus niet alleen over meisjes nwl en de reactie van “niet mauwen” is zeker niet gepast.

• Stayerslijn

Er is geen wedstrijd geschrapt, er is een kwalificatiemoment uit de kalender gehaald omdat iedereen is gekwalificeerd. Twee jaar geleden (?) hield Sloten nog wel een kwalificatie. Dat was toen een 200 meter. Meer niet. Lekker om daarvoor vanuit Bommelskont te moeten komen.

Teleurstelling kan ik begrijpen, onbegrip niet. En dat proef ik toch een beetje uit de reacties die ik her en der heb gezien/gehoord. Zeker niet als je de hoeveelheid renners ziet (en dan met name bij de nieuwelingen meisjes). Er zijn meer dan genoeg wedstrijden waar de jeugd actief kan zijn. In januari nog een aantal keren “Velodrome op zondag” worden gereden. Mooie wedstrijden. Dus laat maar komen die jeugd die zo graag rijden wil.

• Martin

Mooie wedstrijden gezien bij de nieuwelingen met volop strijd. Maar ook goede (zeer goede) tijden op de 500 meter. In 2010 bij de kwalificatie in Apeldoorn reed Andre Looij 36.476 en won daarmee. Daarna Jorn Buning in 37.550 als tweede en Davy Gunst werd derde in 37.878 sec. Nu rijden de eerste drie onder de 36 of 36,00. De nummer 4 is nog altijd sneller dan Buning in 2010. En ook wat daarna komt zit beter in de tijden. Je kunt dus zeggen dat zowel de top sterker is geworden, maar ook de breedte breder. En dat lijkt mij een prima basis om talenten op te leiden en te behouden. De uitslagen zullen wel snel op de Adelaarsite staan, maar ik ben (ook gezien het aantal deelnemers) optimistisch.