Kwalificatie NK Baan Nieuwelingen en jeugd

  • Stayerslijn

    Ik heb twee vragen over de kwalificatie jeugd en nieuwelingen bij het NK Baan op 8 december in Apeldoorn.

    Ik zie in de kwalificatie eisen dat er bij de jeugd en nwl een 200 meter gereden wordt, terwijl die niet in het NK Omnium zit.

    Weet iemand wat hiervoor de reden is?

    Daarnaast vraag ik mij af waarom tijdens het NK alleen de beste twaalf een achtervolging rijden, zowel bij de jeugd als bij de nieuwelingen. Er is volgens mij tijd voldoende om iedereen te laten rijden. Het scheelt maar per categorie 6 ritten.( jeugd 1500 mtr = ong. 3 minuten per rit en nwl 2 km = 4 minuten per rit incl. opstellen). Waarom is dat?

    Iemand op het forum die het weet?

  • Joske

    Beste Stayerslijn

    a. de 200 meter.

    Wij hebben het programma vastgesteld n.a.v. tijd en mogelijkheden op die dag.

    Vorig jaar reden we bijna een NK jeugd als kwalificatie, terwijl elders alleen een 200 meter werd verreden.

    Dat vonden we niet helemaal in balans.

    Dit jaar een iets bescheidener kwalificatie, maar wel de enige, voor het NK dat overigens in Alkmaar zal worden verreden.

    Ik wil daar niet moeilijk over doen, maar feit is wel, dat wij daarvoor het wedstrijdtarief moeten betalen.

    Zo'n middagje kwalificatie incl. de junioren, nieuwelingen en elite kost dan snel met alle kosten doorberekend 1250,00 euro. Tijdwaarneming officieel e.d.

    Dat doen we, omdat we het nodig vinden, dat iemand het doet, want elders heeft men zich daar niet voor aangemeld.

    De jeugd heeft nu eenmaal een streepje voor bij ons, dus zoals gezegd: we doen er niet moeilijk over, maar ik wil het niet onvermeld laten, want het speelt wel een rol.

    b. De keuze om beperkt aantal renners te laten rijden, ligt niet bij ons.

    Ik kan me voorstellen, dat, als je een kwalificatie laat rijden, ook een beperkt aantal renners aan de start laat komen.

    Als er geen beperking is, laat dan maar iedereen rijden, dan hoeven wij niet te kwalificeren.

    gisteren (maandag 12 november) zijn we begonnen met specifieke training voor ploegtijdritten.

    We hadden de hoop, dat de oudere categorieën zich zouden hebben gemeld tijdens de driedaagse. Dat is vrijwel niet gebeurd.

    Echter, bij de jeugd en nieuwelingen maakte het iets los.

    Daar zijn we in mee gegaan en gisteren waren 28 (!) jeugdrenners en nieuwelingen met hun ouders weer op de baan.

    Wij hebben de fietsen ter beschikking gesteld, geen huur gevraagd en ze hebben echt een fantastische avond gehad.

    Vier trainers aanwezig: 2 rijden mee in de baan, 2 kijken en geven aanwijzingen van de veiligheidszone.

    Dat doen we 3 december weer en dan gaan ze wedstrijden rijden.

    Waarom zet ik dat hier neer?

    Wij besteden ons geld graag aan deze initiatieven, meer dan aan de kwalificatie, die hoe belangrijk ook, voor ons niet opweegt tegen wat we toeleggen op deze ploegachtervolgingen.

    Want denk eraan, vier trainers, 2 mecaniciens, ehbo, het moet er dan ook weer allemaal zijn.

    Het zijn allemaal afwegingen die we moeten maken.

  • Piet

    Joske,

    Waar staat het volledige (en correcte) programma van de de selectiewedstrijden (Op de KNWU site staan de wedstrijden voor junioren en Elite/Belofte op 8 & 9 december).

    Overigens jammer dat jullie geen uitgebreider wedstrijdprogramma organiseren. De opzet van vorig jaar was misschien niet optimaal, maar het waren wel leuke wedstrijden. En ik weet dat het erbij hoort, maar 3 a 4 uur in de auto zitten voor 4 rondjes blijf ik niet echt motiverend vinden.

    Is men overigens verplicht om aan deze kwalificatie wedstrijden deel te nemen. In de technische gids staat: “Om voor deelname aan het NK 1 KM in aanmerking te komen moet sinds het vorige NK 1 KM (28 december 2011) tenminste binnen de volgende limiettijden gereden zijn”

  • Stayerslijn

    http://www.adelaar.org/webnieuw/index.php/kalender-2012/event/1/36dma5im3u3qvvo4bpjpkaug7o

  • Piet

    Stayerslijn,

    Bedankt voor de Info.

    Een kleine opmerking m.b.t. de volgende tekst in de Agenda van de Adelaar

    Let op: je moet tenminste de limiettijd gehaald hebben. Zijn er meer dan 16 binnen deze tijd, dan wordt geselecteerd op tijd tot er 16 besten over zijn. Op het NK starten dus maximaal 16 renners.

    De technische gids maakt slechts melding van een minimum aantal deelnemers.

    Wat is correct ?

    Gr. piet

    (Het is misschien minder leuk voor de organisatie, maar het kan mij 4 uur autorijden schelen)

  • Stayerslijn

    Joske Schreef:

    ——————————————————-

    Ik wil daar niet moeilijk over doen, maar feit is wel, dat wij daarvoor het wedstrijdtarief moeten betalen. Zo'n middagje kwalificatie incl. de junioren, nieuwelingen en elite kost dan snel met alle kosten doorberekend 1250,00 euro. Tijdwaarneming officieel e.d. Dat doen we, omdat we het nodig vinden, dat iemand het doet, want elders heeft men zich daar niet voor aangemeld. De jeugd heeft nu eenmaal een streepje voor bij ons, dus zoals gezegd: we doen er niet moeilijk over, maar ik wil het niet onvermeld laten, want het speelt wel een rol.

    Lees ik hier nu uit dat de KNWU een kwalificatie verplicht, dat de Adelaar de enige club is die deze kwalificatie handen en voeten geeft, maar er vervolgens ook zelf voor moet betalen? Lijkt me toch dat als de KNWU kwalificatiewedstrijden verplicht stelt, zij deze ook (laat) organiseren, maar in elk geval verantwoordelijk is voor de kosten. Want wat als De Adelaar nou niets had gedaan? Blijkbaar hebben Alkmaar en Sloten besloten om dus niets te organiseren.

    Hoe hadden die gasten zich dan moeten kwalificeren voor het NKI? Rare gang van zaken…..

    Wel lovenswaardig dat De Adelaar het desalnietemin organiseert. Niet voor niets dus tweede geworden bij verkiezing voor vereniging van het jaar. Als ik dit zo lees hadden ze van mij ook wel mogen winnen…..

  • Stayerslijn

    zie technische gids programma

    14.30 Junior-mannen (16) Individuele achtervolging kwalificatie 3 km. -> 4 (0:45’)

    17.15 Junior-mannen (16) 1 Kilometer tijdrit finale, 1 renner in de baan (0:50’)

    Dit staat in het programma op de resp. dagen dat het onderdeel gereden wordt. Door het getal (16) dat tussen haakjes staat is het duidelijk voor iedereen dat er maximaal 16 renners aan de start zullen verschijnen. Dat minimum is er alleen maar voor om het NK “rechtsgeldig” te laten zijn.

    Je zult dus moeten komen om te kwalificeren en dus deelname af te dwingen, of je moet ergens dit jaar een officiele tijd hebben gereden…….

    Geeft maar weer eens aan hoe waardeloos het is dat de andere banen dit niet (willen?) organiseren. Daardoor moet je ipv bij de baan in je buurt nu ver rijden om je te kwalificeren. Om nog maar te zwijgen over het feit dat als je toevallig op 8 dec. verhinderd bent, er ook geen alternatief is….. Hoe motiveer je jonge renners om op de baan te fietsen!

  • Joske

    Nog even voor alle duidelijkheid:

    wij rijden voor de jeugd en nieuwelingen nk's de volgende wedstrijden:

    Tijdsindelingen programma worden aan de hand van de inschrijvingen bekendgemaakt.

    Inschrijving via Mijn KNWU

    Kwalificatie behelst:

    Zaterdag 8 december 13.00 uur

    a. Kwalificatie Junioren achtervolging

    b. Kwalificatie Mannen achtervolging

    c. Kwalificatie Junioren 1 km

    d. Kwalificatie Mannen 1km

    Zie voor limiettijden de Technische Gids

    Indien men aan 2 kwalificaties wil deelnemen:

    Achtervolging en 1 kilometer - dan zal voor de km een aparte dag worden aangewezen.

    Dit wordt zondag 9 december 10.00 uur Omnisport

    Kwalificatie gehaald betekent niet automatische inschrijving voor het NK

    Je moet je daarna alsnog aanmelden.

    Let op: je moet tenminste de limiettijd gehaald hebben. Zijn er meer dan 16 binnen deze tijd, dan wordt geselecteerd op tijd tot er 16 besten over zijn.

    Op het NK starten dus maximaal 16 renners.

    Wij geven slechts de uitslagen door, maar schrijven niet in.

    Kwalificatie Jeugd cat. 6-7 meisjes en jongens en Nieuwelingen/Nieuwelingenmeisjes

    Zaterdag 8 december 13.00 uur- 17.00 uur

    De kwalificatie behelst:

    Kwalificatie 200 meter

    Verkort Sprinttoernooi

    Tijdrit 500 meter

    Scratch

    Puntenkoers

    Kwalificatie gereden betekent niet automatische inschrijving voor het NK

    Je moet je daarna alsnog aanmelden.

    Wij geven slechts de uitslagen door.

    Inschrijven via MijnKNWU

    De beste 24 renners van de cat. 6-7 jongens, cat. 6-7 meisjes, cat. Nwl. jongens en Nwl. meisjes kunnen starten in het NK

    Citaat Technische Gids:

    Om voor deelname aan het NK achtervolging in aanmerking te komen moet sinds het vorige

    NK achtervolging (27 december 2011) tenminste binnen de volgende limiettijden gereden

    zijn:

    De limiettijd voor de Junior-mannen (3 km) is: 3;53.000

    De limiettijd voor de Mannen (4 km) is: 4;49.000

    Als limiettijd voor 1e jaars belofte geldt ook hun junioren tijd: 3;36.000

    Deelnemers die voldaan hebben aan de limiettijden zijn niet automatisch ingeschreven voor het NK en dienen zich via de website van de KNWU in te schrijven.

    Om voor deelname aan het NK 1 KM in aanmerking te komen moet sinds het vorige NK 1 KM (28 december 2011) tenminste binnen de volgende limiettijden gereden zijn:

    De limiettijd voor de Junior-mannen (1 KM) is: 1;13.000

    De limiettijd voor de Mannen (1 KM) is: 1;10.000

    Als limiettijd voor 1e jaars belofte geldt ook hun junioren tijd: 1;12.000

    Deelnemers die voldaan hebben aan de limiettijden zijn niet automatisch ingeschreven voor het NK en dienen zich via de website van de KNWU in te schrijven.

    Dit staat al enkele weken op onze kalender.

    Klik het groene vlak aan in de kalender voor nadere bijzonderheden!

  • Joske

    Nog even voor alle duidelijkheid:

    Onder WIJ moeten de kosten betalen - zie hierboven - is WIJ niet alleen Adelaar, maar ook Profcycling Libema.

    De Adelaar maakt het zo goedkoop mogelijk door materialen en mensen te leveren, Profcycling huurt de baan af van Omnisport en levert alles wat er om heen nodig is.

    Wij = de organisatie, waaronder De Adelaar en Profcycling.

    Ik weet ook niet of de anderen het niet willen organiseren. Zoals gezegd, er hangt een kostenplaatje aan en misschien kan men het daarom niet organiseren.

    Dat betekent wel, dat we moeten zoeken naar oplossingen om het NK een vorm te geven die het verdient.

    In het verleden kon iedereen “gewoon” rijden, maar de eisen worden hoger, en terecht. Nu een NK winnen is moeilijker dan in het verleden.

    De kwantiteit van het aantal deelnemers is vrijwel maximaal, dan moet je op kwaliteit gaan selecteren.

    In mijn ogen is daar niets mis mee.

    Ik had ook graag gezien dat het op drie banen zou zijn gehouden.

    Maar wat niet is, is niet. Ik wil ook niet treden in de oorzaken, want ik ken de motieven niet.

    Ik ben blij dat het in Apeldoorn wel kan.