Zijlaard hangt derny aan wilgen
ROTTERDAM - Niet bij het baanwielrennen weg te denken zijn de dernywedstrijden. En als je aan derny’s denkt, dan denk je aan Joop Zijlaard: de grote man op het kleine brommertje. Op zaterdag 5 januari 2013 verschijnt hij voor het laatst op de baan in zijn geliefde Ahoy, bij de Zesdaagse van Rotterdam.
Met zijn afscheid wil Joop een warm hart
toedragen aan het Sophia
Kinderziekenhuis. Zijn derny en
toebehoren worden deze avond geveild, de
opbrengst gaat naar het goede doel.
Na een zeer succesvolle carrière van meer dan 40 jaar stopt Zijlaard ermee. Joop Zijlaard is Ahoy dankbaar: “Ik heb het altijd fantastisch naar mijn zin gehad hier. De Zesdaagse van Rotterdam is een geweldig evenement met fantastische partners, maar de grootste meerwaarde van Ahoy is het publiek. Als dat op de banken gaat staan, ben ik zelf ook niet meer te houden. Dan word je als het ware naar de streep geschreeuwd. Dat blijven straks, als ik gestopt ben, voor mij toch de allermooiste herinneringen.’
Afscheidsavond
Zaterdag 5 januari wordt een afscheidsavond voor Joop Zijlaard in het Sportpaleis van Ahoy. Joop zal zijn geliefde derny nog één keer aftanken om zijn laatste drie dernyritten te rijden. Eén rit met de jeugd, één rit met een zesdaagse-renner en tot slot zijn ererondes met oud-kampioenen. Want veel prominenten zaten ooit bij Joop uit de wind, zoals Johan Museeuw, Etienne de Wilde, Robert Slippens, Michael Boogerd.