Roy van den Berg van de baan naar de BMX

• DeRosa

http://nos.nl/artikel/414108-van-den-berg-terug-naar-bmx.html

• Jaap

Weer een baanrenner minder op de baan. Waarom?????? Duurt zo wel even voor we weer het TheoBos tijdperk terug krijgen.

• DeRosa

Theo Bos tijdperk komt nooit meer terug want Theo Bos rijdt nu op de weg….weet u wel!

Er is genoeg talent aanwezig voor de toekomst.

• sjakie

Klikte niet meer tussen Roy en wolf. Er gingen al eerder renners daarom weg.

• Peter

Hart Van den Berg klopt voor BMX

APELDOORN/KAMPEN - BMX'ers die overstappen naar het baanwielrennen; daar zijn in de afgelopen jaren meerdere voorbeelden van te vinden.

Maar weer terug naar het fietscross? Roy van den Berg doet het wél. Laconiek: “Ik ben altijd al uniek geweest.” En met overtuiging: “Bij de BMX ligt m'n hart.”

Vlak voor zijn 24ste verjaardag heeft Van den Berg - opgegroeid in Kampen en nu woonachtig in Apeldoorn - de knoop doorgehakt. In 2016, in Rio de Janeiro, wil hij op de Olympische Spelen staan. Met een medaille om z'n nek als het even kan. Als fietscrosser.

“Daar ligt m'n hart. Ik heb drie jaar in een andere keuken gekeken. Een bewuste keuze hoor, ik wilde eens zien hoe het er ergens anders aan toeging.”

In 2009 was dat. Een verrassende keuze, als BMX'er was Van den Berg immers succesvol. Nederlands kampioen in 2008, Europees kampioen in 2009. Zijn explosiviteit zorgde ervoor dat Van den Berg ook op de wielerpiste uit de verf kwam, als sprinter. Nog maar een jaar na zijn entree had Van den Berg al nationale titels op de keirin en de sprint te pakken. Vervolgens belandde hij in de teamsprint met mannen als Teun Mulder, Yondi Schmidt en Hugo Haak. Twee keer op het WK gestaan, zevende en achtste plaats. “Ik had het gevoel dat er nog wel meer inzat, ik was goed op weg. Maar BMX doe ik gewoon heel graag, van kinds af aan al.”

Van den Berg hoopt en verwacht dat zijn periode als baanwielrenner hem tot voordeel strekt bij zijn comeback in de BMX. “Ik heb de afgelopen jaren veel geleerd. Ben meer sportman geworden. Niet dat het bij de BMX slecht is hoor, maar het baanwielrennen heeft een andere trainingsleer. Dat heeft me wijzer gemaakt.”

De explosiviteit moet zijn kracht blijven. “Ik ben krachtig. Daar kan ik op een lichter verzet in de BMX mijn voordeel mee doen, waar de start o zo belangrijk is.”

• Sprinter

DeRosa Schreef:

——————————————————-

> Er is genoeg talent aanwezig voor de toekomst.

Beste DeRosa

Wat een loze kreet

Genoeg talent? Jouw optimisme is bewondenswaardig

maar de kloof met de toplanden (Engeland-Duitsland -Rusland) wordt alleen maar groter

Iedere keer sta ik versteld van de onzin die je hier en elders verkondigt en schrijft

Noem eens namen van in jou ogen Nederlandse talenten

• DeRosa

Jij ziet het geheel anders dan ik en het liefst zou jij de baansport willen opheffen in Nederland.

Als je iets persoonlijks tegen mij of een van de baansporters hebt is dat pech hebben voor jou.

Ook jij leest (dat hoop ik tenminste) alle berichten over de prestaties van de Nederlandse baan atleten en ook die niet of nog niet in de selectie zitten.

Verdere discussies met jou heeft voor mij weinig of geen zin omdat jij alles negatief benaderd en ik ga voor het Nederlandse baanwielrennen.

De groeten.

• Jaap

Bedoel natuurlijk met het TheoBos tijdperk dat er weer rijders van dat niveau opstaan. Maar iedere keer lees ik dat er rijders vertrekken. Zo krijgen we natuurlijk nooit toppers terug bij het baanrennen. Wat kan hier de oorzaak van zijn?

Geen goed programma?

Geen goede rijders?

Geen goede coaches?

Geen goede beleidsplan?

Na OS2008 moest het anders. Nu hebben we OS2012 ook al achter de rug en hadden we gelukkig Teun nog want anders was het weer heel magertjes.

Hoe nu verder? Afwachten? Ingrijpen?

ps probeer allemaal wel positief te blijven en elkaars mening respecteren.

• DeRosa

Ik denk dat er op beleidsniveau zeker wat moet gaan veranderen en ook meer talenten de kans geven middels intensieve trainingen en begeleiding.

Bij het begin beginnen en zorgen dat er jeugd op de baan komt en blijft rijden en die ook de kansen geven, of er dan super talenten uit voort komen zien we dan wel.

Altijd na een OS dat er veranderingen zijn en atleten afhaken, niets bijzonders.

• peter

Klikte ook vaak nie tusse Roy en BMX-coach Bas de Bever, so what's new?! Daarom kwam die na de baan. Laat hem gaan bodybuilde! Das toch t enige wat ie wil: nog meer spiere en nog meer tattoo's om nog meer op te valle?! Gewoon slap wat ie doet, zo snel opgeve…