Moet veel veranderen.

  • Piet

    Zal toch veel moeten veranderen richting rio 2016, want we liggen nu al meer dan 10 seconde achter.

  • Frans Rutten

    Zet de achtervolging maar alvast in, Piet. :)

  • baan

    Het is nu meer als 10 seconde maar als we zo doorgaan is het straks meer als 20 seconde.

  • DeRosa

    (tu)

  • Ed

    Ik ben echt een leek op baanwielren gebied. Ik vind het erg leuk om te kijken en volg ook zoveel mogelijk.

    Mijn bescheiden mening is dat er meer naar “TeamGB” moeten worden gekeken. En dan bedoel ik hun aanpak op weg naar de Olympische Spelen van Londen. Zij hebben toch de baan en de weg gecombineerd?

    Of spreek ik nu wartaal? Misschien dat DeRosa en de Baanwacht hier een betere kijk op hebben.

    Ed

  • Frans Rutten

    Weg met baan combineren zou alleen bij de achtervolging kunnen en dan ook alleen maar, als er voldoende extra tijd is. Zomaar switchen is heel moeilijk.

    Nabootsen van het GB Team is onmogelijk, omdat er dan een bijzonder groot budget beschikbaar moet zijn voor het materiaal. In principe zorgen zij er voor, dat ze op dit vlak geheel self-supporting zijn. In wezen hebben ze het succes van Beijing 2008 gekopieerd door materiaaltechnisch weer een voorsprong te nemen. De progressie is ongekend en kan onmogelijk alleen maar bestaan uit de sportwetenschappelijke/sportmedische begeleiding, het thuisvoordeel, de eindeloze video-analyses.

    Nu de doping in de moderne sport is teruggedrongen is er meer ruimte vrijgekomen voor “technologische doping”.

  • piet

    Een thuis voordeel van 10 seconde net gek!

  • DeRosa

    Op dit moment en zoals de organisatie staat is het zeker veel te duur en wishful thinking om een systeem na te streven zoals die van GB en Australië, willen wij en de bonden dit wel nastreven zal er flink wat moeten veranderen en te beginnen in organisatorisch. Baan/weg alleen voor de duur onderdelen, sprint atleten hebben daar geheel geen baat bij.

    Technologie kan zeker het verschil maken en niet alleen in materiaal maar ook persoon aangepaste trainingen en begeleiding en dan voor 12 maanden per jaar.

    Hoe en wat is al een tijd bekend maar wie pakt het op….wie maakt de eerste stap, wachten tot dat een grote sponsor komt aankloppen is een wensdroom en niet meer dan dat. De eerste stap in de goeie richting moet komen van de beleidsorganen…..!

    Eerder onder een andere topic gepost;

    Ik begrijp de reactie van Ton Welling en het is in grote mate ook terecht.

    Denk als hij dat kan met zijn ploeg wel een concurrent moet gaan vormen voor de selectie van de bond, hoop dat meer ploegen volgen.

    Niet links om dan maar rechts om!

    Het Engels model zou erg mooi zijn maar is te duur voor de huidige financiële middelen, niet alleen renners maar ook de faciliteiten moeten dan meegroeien en de begeleiding in al zijn aspecten moet er dan al staan. Gaat tijd duren wat begrijpelijk is, baan team van GB is ook niet op een donderdag ochtend uit de hoge hoed getoverd.

    Denk wel dat je dan de beste renners voor de baan onderdelen kan krijgen in navolging van landen zoals GB en Australië.

    Meer investeren in jeugd, zorgen dat de jeugdige renners en rensters volop kansen krijgen om te laten zien dat ze de huidige selectie leden de baas kunnen zijn. Meer wedstrijden op eigen bodem met selectie leden en talenten/jeugd e.d.

    Bonden en andere bestuursorganen die bepalend zijn voor het Nederlandse baanwielrennen…….luister ook eens naar de atleten maar leg ze zeker geen zwijgplicht op, dat frustreert alleen maar.

    Ophouden met dat gestuntel in de bond anders komen er nooit geen sponsoren.

    Enne….Nederlanders….probeer ook eens de atleten te respecteren….in voor en na spoed!

  • damyaz1

    De Rabobankleiding is van mening dat een volledig baanprogramma de wegprestaties in de weg zit. Kijk naar Australië, Groot-Brittannië, en Nieuw-Zeeland dat er nu ook aankomt… Die investeren in het baanwielrennen. Geraint Thomas, een gerenommeerd wegrenner, heeft dit seizoen volledig geïnvesteerd in het baanprogramma, omdat hij op de Spelen in eigen land goud wilde met de achtervolgingsploeg. Het verschil met de Nederlandse mentaliteit wordt dan meteen duidelijk: Theo Bos wilde op het omnium naar de Spelen. Dit kon uiteindelijk niet vanwege een operatie, maar de Rabo-ploegleiding keurde het ook af. Theo moest praten als brugman om naar de WK Baanwielrennen in eigen land in Apeldoorn te ‘mogen’.

    Hier moet iets veranderen. Incidenteel is het nog Teun Mulder die een medaille hier en daar pakt, en kunnen de vrouwen (die de baan wel op ‘mogen’) soms een prijsje pakken (zoals Marianne Vos, Kirsten Wild en Ellen van Dijk).

    Nederland rijdt al heel het seizoen de ploegenachtervolging met Levi Heimans, Tim Veldt, Jenning Huizenga en Wim Stroetinga. Er is, op een enkeling na, geen doorstroom. Michael Vingerling zou dit later kunnen. Maar waar in Australië de wegrenners van World Tour-ploegen dit oppakken, zijn het bij Nederland (Pro-)Continental-ploegen die de renners leveren. Koga is de “baanploeg” van de KNWU. In GBR is dat Sky, en in AUS GreenEdge. Wel een verschil. Waarom hoor ik geen Lars Boom, geen Theo Bos, een Niki Terpstra, noem ze maar op. Waarom is baanwielrennen het ondergeschoven kindje van de KNWU, terwijl het zo'n mooie wielerdiscipline is?

  • HarrieH

    Bos wilde zelf een wegcarriere. Daar kun je Rabo of KNWU niet de schuld van geven.

    Geldt ook voor diverse andere renners.

    Weg is uiteraard een prima basis/ondersteuning voor piste, maar je moet wel weten waarvoor je kiest.