Ligtlee hoop in bange dagen

• Clubman

18 en al 8 WK- en 9 EK fietstitels op zak!

Jong en Beloftevol: Sprint toekomst al zichtbaar op de wielerbaan.

Het WK in Melbourne zit erop. We staan weer met beide benen op de grond. En nu? De coaches zien graag meer renners die van de baan hoofdzaak willen maken. Meer aanwas en meer talenten zijn nodig om op termijn op de sprint en de duur weer aansluiting te krijgen met de medaille landen. Een schone taak om daar de gedachten over te laten gaan.

Gelukkig waren er het laatste driekwart jaar een paar nieuwe gezichten afkomstig uit de BMX op het baanhout te ontdekken, youngsters die al direct lieten blijken dat er sprintsnelheid en kracht genoeg voorhanden is. Namen? O.a. Jeffrey Hoogland (WK-titel op zak) en Elis Ligtlee( 8xWK & 9xEK). Zij volgen hiermee de route van Roy van den Berg en Willy Kanis.

Overstap.

Over de laatste, Elis Ligtlee, wat meer. Het wedstrijdfietsen was in de familie al een vanzelfsprekendheid. De paplepel ….enz. De grote successen behaalde Elis in de BMX-wedstrijden, op die kleine fietsjes, die nu ook Olympisch gaan. Al vanaf haar 9e grossierde zij in WK- en EK-titels. Naarmate de BMX-parcoursen extremer werden, werd het steeds minder Elis ding. Met de baan in Apeldoorn op maar 10 km afstand, lag het vervolgens min of meer voor de hand, ze zich daar ging manifesteren. Daar bij de Adelaar bleek met name haar potentie voor de sprint uit kracht en snelheid. Sprintcoach René Wolff was er vervolgens als de bekende kippen bij om haar in te lijven in zijn nationale topsportgroep baansprint.

Voor de leeuwen.

Vorig jaar, nog maar nauwelijks op de baan, haar naar het EK voor junioren in Anadia (Portugal) gestuurd en met succes. Brons voor haar. Ook in december (NK) maakte zij het duidelijk dat ze ver kan komen. Ze veroverde met macht de Nederlandse junioren titels op de 500 m.t.t., de keirin en de sprint. Een betere stimulans om door te gaan is niet denkbaar.

Verbeteren.

Op deze drie disciplines en later de teamsprint wil ze groeien, waarbij de 500 meter haar favoriet is. Voor de andere onderdelen zal er stevig getraind moeten worden om meer inhoud te krijgen. “Ja, lange races kende ik in de BMX niet zo, daar was het 400 meter knallen, gaan tot op de bodem”, aldus Elis. “Ik doe nu veel ervaring op, pak toernooien mee en leer veel van mijn voorbeelden Willy en Yvonne. Ik verbeter de benodigde technieken en zie progressie in mijn tijden. Tijdens de wedstrijden in Perth, kort voor de WK in dat werelddeel, verbeterde ik mijn pr. op de 500 m. Voor het eerst onder de 12 sec.. Staat nu op 11.983, een halve sec. achter onze sprintsters. Ik kom eraan! “

Lichtpuntjes.

Dit zijn lichtpuntjes in onze baansport toekomst. Ontwikkelingen die we hard nodig hebben, renners en renster die kunnen zorgen voor aansluiting, aanvulling en de latere opvolging van onze huidige toppers. De huidige toppers moeten het in augustus in London op het Olympische podium laten zien. Gaat ze lukken! Zij zullen vast met meer metaal thuiskomen dan van dit laatste WK en zo hopelijk voor inspiratie zorgen bij de toch talrijke Nederlandse fietsjeugd en ze zo warm maken voor de baansport.

Blik in de toekomst.

“En ik ? Ik richt mijn pijlen op de Olympische Spelen in Rio 2016, ik ga me daar heel sterk voor maken”, is het slotwoord van een lachende en zelfverzekerde Elis.

Tekst Fred Draisma, die (zie vorige topic) denkt dat de gedroomde aansluiting met de toplanden nog ver weg

• eikjan

Ik heb haar voor t eerst op het NK baan gezien. Een vrouw met potentie maar, die haar leeftijdgenoten fysiek ver vooruit is. Zet er daarnaast een voedingsdeskundige bij die de overtollige kilo's er af weet te krijgen en dan maar hopen dat ze inderdaad in Rio een van de wereldtoppers kan en mag zijn.

• DeRosa

Niet de hoop in bange dagen maar zeker wel de hoop voor de toekomst.

• Sam ligtlee

Better ga je niet zo prate over me zus prate

• Jansen

Sam Ligtlee waar mensen over praten laat maar laat ze zelf maar is fietsen

• Frans Rutten

Uitzonderingen daargelaten, maar in het algemeen is het vrij ondoenlijk om als iemand nog vrij jong is al te kunnen voorspellen of de (absolute) wereldtop bereikbaar is. Nu heb ik er toch gevoelsmatig en feitelijk weinig fiducie in.

Waarom? Ze heeft in feite, zij het in een andere tak van sport, er al bijna 10 topsportjaren op zitten. Bovendien was ze lang fysiek haar leeftijdgenoten vooruit, Nu is dat over en mag ze vergeleken worden met Anna Meares en Kristina Vogel.

Vergelijk haar ontwikkeling eens met Marianne Vos, die ook al heel vroeg met wielrennen begon, dan ontstaat er een heel ander beeld. Marianne Vos was op haar 17e al een wereldtopper (vrouwen zijn fysiek eerder volwassen dan mannen).

Sinsdien is ze echter nog eens zoveel sterker geworden, dat het erop begint te lijken, dat ze zelf moet beslissen, wanneer ze mag/wil/kan verliezen.

Over 4 jaar weten we het.

• DeRosa

Je bedoelt te zeggen dat ze al op top niveau had moeten zijn, de vergelijking met Marianne Vos gaat niet zo makkelijk op. Dan zouden de huidige kampioenen op de sprint ook allemaal jonger moeten zijn. Anna Mears en Victoria Pendleton toch niet de piep jongste in het spel maar doen toch nog redelijk mee!

Genoeg voorbeelden van vrouwen die pas na hun 20e levensjaar de top bereiken. Had ze eerder gescout moeten worden? Ja dat denk ik wel maar daar is eigenlijk de huidige coach pas mee begonnen.

Denk dat Ligtlee alles in haar heeft om top tijden te kunnen rijden, hangt ook veel af van de begeleiding en mogelijkheden die ze krijgt voor de baansport.

Maar idd over 4 jaar weten we het !

• Judith

Inderdaad, ik heb ook gezien dat Elis letterlijk en figuurlijk met kop en schouders boven haar leeftijdsgenoten uit steekt.

Hoop dat ze het in de toekomst Willy en Yvonne erg lastig gaat maken. Als ze zo door gaat, gaat haar dat wel lukken.

Voor broer Sam heb ik 3 adviezen: school, school, school.

Sam schreef:

Better ga je niet zo prate over me zus prate

• bigben

“Zet er daarnaast een voedingsdeskundige bij die de overtollige kilo's er af weet te krijgen”. Lekker negatief weer! Ik weet het, ik praat voor eigen parochie (want ik hou van BMX en ben zelf ook niet de lichtste). Maar toen Willy Kanis begon met baanwielrennen had ze ook beslist niet het ideale model om Miss Tochtstrip te worden. En toch kwam ze direct al vrij goed mee met de nationale- en later ook internationale top. Geef Elis e.a. gewoon een eerlijke kans, laat de toekomst/uitslagen het verhaal vertellen! Lieke Klaus heeft helaas niet kunnen/mogen waarmaken wat ze in zich had, omdat o.a. de coach zich niet aan gemaakte afspraken hield volgens haar. Ik kan alleen maar hopen dat dat met Elis wel gebeurd. Wellicht maken er dan nog meer BMX-ers de komende jaren de overstap naar het wereldje wat Baanwielrennen heet. Na Willy Kanis, Roy van den Berg en Elis Ligtlee zijn er ook in NL beslist nog andere BMX-ers die ik een redelijke kans geef (in ieder geval op de sprintonderdelen). Misschien zelfs wel betere kansen als wanneer ze niet overstappen. Als ze maar een eerlijke kans krijgen …

• Frans Rutten

Ik vroeg me al af waar Lieke Klaus (plaatsgenoot) gebleven kon zijn. In de tussentijd even op twitter gekeken, en ja, het gaat prima met haar. Ze is Pro-BMX-er en dat is anders, dan je in eerste instantie zou kunnen lezen. :).

Wat het BMX-en betreft: laten we nu niet doen, alsof dat nu zo'n wonderweg zou zijn op weg naar de top in het baanwielrennen.

Zeker, Chris Hoy begon er mee, ook Anna Meares. In ons land wordt altijd het voorbeeld van Roy van den Berg (zeg maar Berg) aangehaald. Maar, Roy, met respect, moet nog even.

Het probleem is gewoon, dat je met het specifieke baanwielrennen op niveau niet al te vroeg kunt beginnen. De sport leent zich daar niet voor, afgezien van het feit, dat je op jonge leeftijd niet voorzichtig genoeg kunt zijn (fysiek, mentaal) met maximale belastbaarheid. Daarom past BMX-en ook veel beter op redelijk jonge leeftijd. Anna Meares bij wijze van spreken als puber met BMX-en begonnen, maakte echter de overstap naar het baanwielrennen niettemin al zo'n 15 jaar geleden.

Wel is een feit, dat hele jonge renners/-sters, vaak al met goed materiaal, wel meteen geconfronteerd worden met de werkelijkheid. De tijd liegt niet. Bovendien zijn de omstandigheden, hoe dan ook, vrij gestandaardiseerd.

Hoeveel voetballers van 15 en 16 jaar zouden daarentegen voor zichzelf nog de illusie koesteren eens aan de top te staan?