ek baan

• soigneur

Het ek baan is een geweldige domper voor het nederlandse baan wielrennen.

Zowel de sprinters als de duur teams presteerden beneden maats.

Maar de keuzes van de coaches was ook niet optimaal. Waar is de tijd gebleven van Peter Pieters met zijn ploeg.

Door velen verguisd maar de resultaten waren er altijd.

Deze coaches moeten het nog maar eens proberen na te doen.

• HarrieH

Als je vooraf rekent op bakken met (gouden) medailles, dan kom je bedrogen uit.

Ik denk dat GB meer hoofdpijn heeft dan NL.

Ik heb me 2 dagen prima vermaakt met de wielersport.

Wederom bedankt voor het mooie evenement in het OSC.

• Frans Rutten

Een gouden medaille heeft nergens binnen bereik gelegen. De gouden en zilveren medaille in maart waren trouwens op nu incourante nummers. Er zijn altijd plus- en minpunten, het was wel minder dan in maart, maar echt beneden maats, nee!

En inderdaad GB heeft zijn problemen met name op de sprint en de teamsprint. Maar op de keper beschouwd is dat al vrij lang, tenminste als je steeds (moeten) winnen als de allerhoogste standaard aanhoudt.

Ik heb me overigens ook 3 dagen vermaakt. Wel veel mechaniekers gezien! ;)

• Stayerslijn

Ik denk dat het toch allemaal positief is. G(een) medailles. Maar als je ziet hoe dicht het bij elkaar zit. Ietsjes meer geluk (en een oplettende jury) en je haalt een medaille op de teamsprint bij de heren. Hugo Haak die een mooie Keirin halve finale reed en heel dichtbij was (wat een geweldige finish, 4 man op rij). Kirsten Wild die toch er weer staat. Willy Kanis die weer pijnvrij is. Roy v.d. Berg die toch weer een paar stapjes gezet heeft.

Bij de duurrenners ligt het allemaal iets moeilijker, maar ik vond Stroetinga goed fietsen vanmiddag. De Nederlanders kregen geen ruimte, andere landen wel. Jammer, maar dat is nu eenmaal zo. De achtervolging kan denk ik met deze groep niet beter, maar wat zijn de alternatieven?

Opleiden richting 2020 lijkt mij beter dan nu naar de korte termijn te kijken.

En niet onbelangrijk….. wederom goed gevulde tribunes in het Omnisport. Ik schat toch per dag z'n 2.000 a 2.500 toeschouwers. Veel beter dan vorig jaar in Polen, of het jaar daarvoor in Belgie. En ook een paar jaar geleden in Alkmaar (toen Pieters nog de coach was Soigneur) hield het niet over. Hou maar eens een schaatstoernooi in pak hem beet Polen… hoeveel kijkers heb je dan? Dus er begint heel iets weer te komen.

Daarom hoop ik ook dat Martin de Kok erin zal slagen om een WB structureel naar Omnisport te krijgen. Want we moeten vast gaan houden in wat we hebben en van daaruit bouwen.

• Frans Rutten

Allemaal is wel veel. Op de teamsprint schakelden de Britten natuurlijk zichzelf al in de eerste 10 meters uit. Een flinke mispeer van Crampton, die pas in de herhaling goed duidelijk werd. Crampton, die zich op de keirin met een gouden plak overigens flink revancheerde. Kirstin Wild reed inderdaad een geweldig toernooi en had in feite alleen één zwak moment (afgeleid?, wel/niet haar eigen schuld?) tijdens de incidentrijke afvalkoers.

Het sprintteam is uitstekend bezig, maar we missen uiteraard de superiere Theo Bos van een aantal jaren terug om echt mee te kunnen spelen. Het niveau op de pure sprintnummers is verre van echt goed. Het probleem in Nederland is toch, dat we te zéér afhankelijk blijven van bijna eenmalige toppers, zoals destijds Theo Bos (ja, ik ben nog steeds fan :) en ook Teun Mulder. Maar baanwielrennen blijft, zoals alle sporten natuurlijk, een moeilijke discipline. Je ziet toch ook Jason Kenny en Olga Panarina op bepaalde momenten echt klungelen. Tenminste op dat niveau. Het blijft mensenwerk.

Er wordt door deze of gene wel eens getwijfeld aan mijn mate van respect of bewondering voor baanrenners/rensters. Ik heb via de eurosportplayer erg veel gezien, dus ook veel mechaniekers en doktoren. Het zijn wel bikkels. Hoogerland-acrobatiek, dat merkwaardige incident met die reuzensplinter in Manchester dit jaar niet meegerekend, beleven we gelukkig niet gauw op een wielerbaan, maar na valpartijen zonder erg, staan ze allemaal meteen weer op.

Het bontst maakte volgens mij het de Spaanse Leire Olaberria Dorronsoro in de afvalkoers. Al goed ingepakt voor de race, viel ze nu, en ik dacht nog, waarom stop je niet, want je ligt er dadelijk toch uit. Maar ze werd toch uiteindelijk nog mooi derde. Vandaag op de 3km achtervolging was de fut er helemaal uit en bleef ze ver achter bij haar normale niveau..

• DeRosa

Prima tournooi gezien en voor “ons” is het een les om sommige dingen anders te gaan aanpakken. De mannen teamsprint hebben een stapje gemaakt en gelukkig Willy Kanis pijnvrij en dat geeft haar weer vertrouwen en dan komt de snelheid ook wel weer terug en samen met Yvonne Hijgenaar die ook geen top weekend had slaan de teamsprintsters straks ook wel toe.

@soigneur, hou een op met wat is geweest. Die coach was er persoonlijk verantwoordelijk voor dat er geheel geen doorstroming was en dat merkt deze coach nu vandaag de dag! Hoe was het ook alweer op de spelen van Beijing in 2008??? Juist ja !

• oud wielrenner

Ik loop al lang mee in de wielersport vanaf 1955,

tot nu!!

ik heb zelden zo een slechte nederlandse selectie

zien presteren!

en als mulder niet in vorm is,

had dan buchli laten rijden,

• soigneur

je mag inderdaad niet altijd terug kijken maar als je de selectie van nu bekijkt is alleen Teun Mulder bekwaam om een medaille te halen op de spelen.

sorry voor de dames sprintsters maar Hijgenaar wordt echt niet veel beter en daar is Kanis dan weer de dupe van.

ook de mannen sprinters gaan het niet redden.

over de duur renners zullen we het maar niet hebben.

Misschien een achtervolgingsploeg met Schep, Terpstra, Stoetinga en Bos. Maar daar moe dan wel in geinvesteerd worden.

Sorry bondscoach maar je hebt echt niet de talenten van de vorige spelen en je gaat ze ook niet vinden binnen die paar maanden.

• Frans Rutten

De OS zijn natuurlijk iets heel aparts geworden. Met slechts 5 baannummers heeft het IOC/UCI de baansport tot de kern teruggebracht: sprint / teamsprint en keirin als het sprintblok en daarnaast één duurnummer, de ploegenachtervolging. En uiteraard dan nog het omnium. Alleen hiervan zou nog verondersteld kunnen worden, dat die niet gewonnen gaat worden door één van de grote baansportlanden, alhoewel dat zeker nog niet vaststaat. Scratch, puntenkoers, de madison, zijn echter wel altijd typisch baannummers geweest, waarvan de uitslag erg open was.

Nederland heeft bij het afgelopen EK niet geweldig gepresteerd, maar het is toch iets anders om dan maar te zeggen, dat het (erg) slecht was. In maart viel de oogst met 5 medailles best mee overigens, maar in de vergelijking met oktober waren het wel 3 medailles op incourante nummers, t.w. 1 km, madison en scratch. Zo bezien is, even gechargeerd, het enige verschil tussen EK en WK dit jaar de bronzen plak van Teun Mulder op de keirin.

We zijn uiteraard wel heel erg verwend geraakt door de gouden periode 2005 t/m 2008 met Theo Bos als de grote animator. In vier jaren resp. 8, 4, 6 en 8 medailles, maar veel betekenisvoller resp. 2e, 1e, 3e en 2e in het medailleklassement.

Daarna kwam de grootmacht Australië sterk opzetten en deed Nederland het in 2009 ondanks 5 medailles het in het medailleklassement toch beduidend minder met een 13e plaats.

In 2010 met 2 medailles en een 7e plaats. In 2011 met 5 medailles en een 6e plaats. En het EK nu dus met één bronzen medaille.

Als je een echte vergelijking met het verleden wilt maken, kan dat eigenlijk alleen door een puntenklassement en dan nog laten zich decennia topsport moeilijk met elkaar vergelijken. De baansport is een hoogontwikkelde topsport geworden, die heel veel investeringen op allerlei terrein vereist. Nederland is wel degelijk een goed baanland en alleen als er hele grote talenten zijn, kunnen we er soms beter uitspringen dan normaal. Verder toch maar de benen op de vloer.

• DeRosa

Talenten daar wordt druk mee gewerkt tegenwoordig.

De hele selectie bestaat al een paar jaar zonder dat er vernieuwing in is gekomen en dat ligt niet aan de huidige coach.

Over de dames sprintsters kan ik je melden dat tijdens de trainingen heel erge hoopvolle tijden gereden worden maar waarom het afgelopen EK niet lukte moet je aan de atleten zelf vragen. In een interview zegt Willy Kanis er nog alle vertrouwen in te hebben voor de teamsprint want ze weet dat zij en Yvonne Hijgenaar veel beter kunnen. Mocht er iemand zijn te weten wie sneller en beter kan presteren dan de huidige selectie dan zal de coach en de wielerbond u dankbaar zijn, maar u weet ook zelf wel dat dit onze sterkste troeven zijn. U schrijft dat Willy de dupe is van het mindere rijden van Yvonne Hijgenaar afgelopen EK, dat geldt dan toch niet voor de sprint en keirin en daar was de snelheid ook niet wat het kan en moet zijn. Tijdens het WK van dit jaar in maart was het net weer andersom…..!

Een ding is wel zeker het moet veel sneller gaan en de trainingen mogen nu best eens resultaten gaan opleveren en ik geloof daar nog altijd in.

Teun Mulder niet laten rijden zou een van de grootste fouten zijn geweest die u als coach had kunnen maken, als het ff kan dan rijden !

Een EK is ook nog nooit zo druk en sterk bezet geweest en als u al zolang kennis heeft van het baanwielrennen dan moet u zeker weten wat de redenen kunnen zijn en dat niet nu al op een coach af serveren. Het mislukken van de spelen van 2008 vergeten zeker! Maar dat is toen ook niet de toenmalige coach aangerekend maar wel het gebrek aan investeren in nieuwe talenten en dat is nu wel ingang gezet. Dat je de coach niet mag oke maar kom dan wel met steekhoudende argumenten……ik loop niet al vanaf 1955 mee en ben pas een groentje die 19 jaar later pas met de baansport in aanraking kwam.

Het hele baanwielrennen moet eigenlijk vernieuwd worden en dan bedoel ik het structuur ervan. Meer en betere scouting en meer opleiding teams. Het budget van de selectie is erg beperkt om ook alle talenten mee te laten draaien en dat is wel iets wat deze coach graag zou willen, een top rijder die ff niet 100% is meteen afserveren is niet de manier.

Er moeten meer opleiding teams komen die als kweek vijver kunnen fungeren en waar de talenten onder gebracht kunnen worden zodat ze toch wedstrijden kunnen rijden en een gedegen trainingen en begeleiding kunnen krijgen. Denk dat het model van Australie een mooi voorbeeld is en ook GB natuurlijk.