De wedstrijden in november zijn voor ons nog ver weg.
Apeldoorn heeft het druk met het EK en alles wat daar weer bij komt kijken. We hebben in grote lijnen alles in de rit, maar het kan zo maar zijn dat we nog moeten veranderen ivm de multifunctionele bestemming van Omnisport: zie het tennistoernooi met oud-kampioenen dat 10 dagen (!) het fietsen onmogelijk maakt door het weghalen van de safetyzone en het opbouwen en afbreken van extra tribunes op het middenterrein.
Wat betreft:
a. het driebanentoernooi
Wij kijken wat er in Alkmaar gebeurt en zullen ons programma daaraan aanpassen.
b. Het programma van de wedstrijden dat we opzetten is niet gebasseerd op wat wij willen, maar op de renners die zich aanmelden.
Een voorprogrammering werkt, volgens ons, vaak averechts.
De renners kunnen bij ons opgeven wat ze willen rijden en daarop maken we een programma.
Dat geldt ook voor ploegeleiders, coaches etc.
Die benadering is dus wezenlijk anders dan van Amsterdam en Alkmaar die eerst een programma publiceren en dan kijken welke renners er komen
Ook bij de Interland hebben we deze formule gehanteerd en dat blijkt voor ons beter te werken. Ik kan niet oordelen over Amsterdam en Alkmaar.
Daarnaast zal zeker een rol gaan spelen dat de vrijblijvendheid minder zal worden als je bepaalde trainingen wilt volgen.
De verplichting om wedstrijden te rijden zal zwaarder gaan wegen, evenals het mogen volgen van de trainingen.
We zetten daar echt op in, omdat we geen trainerstijd en -geld willen besteden op dit vlak aan renners die het wel leuk vinden, maar niet de ambitie hebben om door te groeien.
De renners die dat niet willen kunnen op andere dagen en trainingsmomenten terecht, maar als je wil selecteren, en die weg gaan we op, dan moet je ook selecteren en zullen er per definitie
afvallers zijn.
Zoals ik het nu inschat gaan we beginnen met 20 sprinters, althans renners die hebben aangegeven die kant op te willen en een groep van 30 duurrenners.
Melden zich voor die groep nieuwe renners, dan zal aan de onderkant een renner gaan wegvallen.
Dat is jammer, maar zo werkt dat bij selecties.
Blijkt de totale groep geen reden tot afvallers te hebben dan is dat de beslissing van de trainers.
Er is hier al eens vaker geschreven, dat we werken volgens een wielerplan.
Er moet een visie ontwikkeld worden om een beleid te kunnen maken.
Laat je dat na, dan pluk je vroeg of laat de wrange vruchten daarvan. Planmatig werken is een absolute vereiste en we proberen telkens stappen te zetten.
Garantie voor succes dus? Nee, dat bestaat niet.
Het beleid moet uitgevoerd worden door trainers, mecaniciens en heel veel assistentie van derden.
Daar gaan altijd sociale verhoudingen en problemen doorheen: kan ik overweg met de trainer? Kan ik overweg met de renner?
Hoeveel gaat dat allemaal kosten?
Bij ons is niet alles gratis. Soms moet je wat bijbetalen. Nooit overkomelijk veel, maar ook dat is gestoeld op de visie:
Als het voor niets is, zal het ook wel niets zijn.
Bovendien zijn voor ons de eerste kosten er een beetje uit.
Maar er mogen ook eisen gesteld worden door de renners:
Ze betalen ervoor en dan moeten wij ook waar voor dat geld bieden,
Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Is het me waard om 2 uur op een avond in de auto te zitten voor die trainingen? enz. enz.
Onze filosofie is eenvoudig:
Dingen die renners niet willen, moet je niet doen.
Dingen die renners willen, moet je koesteren en uitbouwen.
Dingen die renners niet willen en toch nodig zijn om verder te komen, daar moet je die renners niet aan laten meedoen.
We hebben vandaag ook weer gevraagd:
Hoe is het gegaan, heb je iets geleerd, vond je het de moeite waard om te komen.
Direct daar achteraan: je kunt je opgeven, als dat nog niet is gedaan voor donderdag 20 oktober Opening Europese Kampioenschappen.
Leuk om te laten zien wat je op de Nationale Dernydag hebt geleerd.
Nu toepassen.