De Adelaar heeft inderdaad 45 jeugdleden, waarvan er veel met plezier op de baan rondrijden. Zondag 2 okt. hebben we een baanclinic, en dan zullen er veel aanwezig zijn. Voorlopig rijden de meesten hun rondjes voor het plezier. Wennen aan de baan, leren baanwielrennen. Wedstrijden bij de jeugd begint eigenlijk pas echt in cat. 6/7. Maar dat wil niet zeggen dat de lagere categorieen dat niet doen. Tijdens de trainingen en de wedstrijden in Omnisport wordt er ook door de jongere jeugdcategorieen veel aan kleine oefenwedstrijden gedaan. Allemaal leuk en dat moet vooral ook zo blijven. We hebben een aantal renners die serieuzer met baanwielrennen bezig zijn, en als vereniging hebben we het eerste Adelaarlid nu bij de Talentengroep in Papendal zitten. Ook zien we BMX-er lid worden van De Adelaar om de overstap te vergemakkelijken. Allemaal groei die uiteindelijk zal moeten leiden tot meer resultaat.
Vandaar ook de bewuste keuze om de donderdagtraining nog meer een wedstrijdtraining te laten worden. Deelname alleen mogelijk als je ambities in de baansport hebt. Dit stond in de nieuwsbrief “Baanfocus” van september hierover:
Er zijn echter wel enkele criteria verbonden aan deelname aan deze wedstrijdspecifieke trainingsavonden:
De avonden zijn bestemd voor de categorieën Belofte-Elite, Junioren-Junior Vrouwen en Nieuwelingen-Nieuweling Meisje
De trainingen zijn niet bedoeld voor ´overwinteraars´
De trainingen zijn bedoeld voor renners die serieus bereid zijn deel te nemen aan wedstrijden in het OSC en andere banen (Populaires/Superpopulaires e.d.)
Er kan maar aan één programma worden deelgenomen
Deelname aan het NK is verplicht
Kortom in Apeldoorn doen we er alles aan om te proberen de renners wat meer richting de wedstrijden te krijgen.
Je ziet inderdaad veel meer renners van andere verenigingen komen. Vorig jaar een groot contingent van WV Olympia die regelmatig op de donderdag en dinsdag kwamen. Dit jaar zien we ook steeds meer renners van De Peddelaars Hoogeveen. (intussen ook "Vriend van De Adelaar'). Kortom…. als je een groter contingent renners aanboort, dan wordt de kans groot dat je een keer een voltreffer lanceert. En daar hopen we natuurlijk op. Maar ook de andere verenigingen uit het Oosten/Noorden maken steeds meer gebruik van de baan in Apeldoorn.
Des te onbegrijpelijker vind ik het bericht dat ik vandaag op BF One zag dat er maar twee jeugdrenners stonden aangemeld in Alkmaar voor de wedstrijd morgen. Helaas hebben wij dus onze baanclinic morgen, anders waren er zeker ook renners van De Adelaar naar Alkmaar gekomen voor de wedstrijden aldaar.
Gelukkig is de baancultuur bij De Adelaar nooit helemaal verdwenen. Zo reed de jeugd ook toen de betonnen baan al gesloopt was, en het Omnisport nog gebouwd moest worden minimaal 1 keer per maand in de winter in Sloten en deden we daar ook mee aan de wedstrijden op Zondag. Ook dit jaar zullen er daar weer jeugd en nieuwelingen (cat 7 van dit jaar) rijden. (6 november).
De Adelaar steekt veel aandacht in het jeugdwielrennen. Op maandagavond is er een uurtje voor jeugdige opstappers, en mogen de meer ervaren jeugdrenners een vrije training doen. Op woensdagmiddag is er een twee uur durende jeugdtraining voor ervaren jeugdrenners (= niet beginners). Dit zijn natuurlijk veelal de jongste categorieën die op woensdagmiddag vrij zijn. En vanaf begin november begint voor cat 5,6, 7 en nieuwelingen een wedstrijdgerichte training als voorbereiding op kwalificatie NK en het NK zelf natuurlijk. Veel activiteiten die gericht zijn op de toekomst van het wedstrijdbaanwielrennen.
En hoewel ik het vanuit het Apeldoornse bekijk, lijkt het wel alsof de andere banen (m.u.v. het houden van wedstrijden) niet een dergelijke focus hebben, en dat daar de jeugd “er maar een beetje bij hangt” Wellicht een harde conclusie, maar nogmaals, dat is zoals ik het van een afstand zie. Wedstrijden zijn natuurlijk mooi, maar het begint natuurlijk met de voorbereiding op wedstrijden. Wij beginnen “spelenderwijze” bij de jongste jeugd, en worden steeds serieuzer naar mate ze ouder worden. Het mooiste voorbeeld hiervan vind ik zelf de jeugd driedaagse. Wedstrijden en trainingsvormen die in 3 dagen gedaan worden. Met veel plezier voor de deelnemers, maar bij met name de hogere categorieen (7 en nieuwelingen) vorig jaar o.a. prachtige derniewedstrijden op het scherpst van de snede. Een goede voorbereiding op de wereld van het baanwielrennen.
Ik denk dat dat een goede weg is die zo bewandeld wordt door de baancommissie in Apeldoorn. En nogmaals…. ik hoop dat de andere banen ook deze verantwoordelijkheid nemen. En als het in Assen nu definitief zou worden om daar ook een (halfoverdekte) baan te bouwen, en we houden allemaal dezelfde “baanfocus” dan kan het volgens mij de komende jaren de goede kant opgaan. Zeker als we een positieve Olympische campagne in Londen hebben waar wat metaal zou kunnen worden behaald. Dat helpt altijd. Want Rene Wolff had het al op zijn Twitter account gezegd…. de olympisch kampioenen van 2016 en 2020 rijden nu rond. We moeten ze alleen nog vinden. Bij de Adelaar is die zoektocht al begonnen. En we zoeken niet alleen bij eigen leden, maar bij iedereen die in het Omnisport fietst.