Nieuwe wielerpiste Affligem

• Stayer

In een ander draadje “Foto's stayers Wilrijk - Antwerpen 29 juli 2011” werd er reeds melding gemaakt van de aanleg van een nieuwe openlucht wielerpiste in Affligem (Vlaams Brabant) in Vlaanderen.

Het betreft hier een asfalt openlucht wielerbaan met een omtrek van 250 meter

Het is reeds de 13de openlucht wielerpiste welke in Belgie sinds 1991 (de eerste was in Elewijt - Zemst) word aangelegd en ondertussen zijn er reeds vergaande plannen voor de aanleg van een nieuwe openlucht wielerpiste in Kessel-Lo (Leuven, Vlaams Brabant)

Hierbij enkele foto's van de werken vorige week van de openlucht wielerpiste in Affligem, de opening zou nog dit jaar zijn voorzien in de maand november.

• Stayer

Een overzicht van de openlucht wielerbanen in Belgie.

Openlucht wielerbanen :

ZEMST (Elewijt) Lengte : 377m - Asfalt

HULSHOUT Lengte : 385m - Asfalt

ANS (Alleur) Lengte : 400m - Asfalt

PEER Lengte : 400m - Asfalt

CHARLEROI (Gilly) Lengte : 250m - Asfalt

ROCHEFORT (Jemelle) Lengte : 400m - Asfalt

REBECQ (Quenast) Lengte : 333,33m - Asfalt

OOSTENDE (Stene) Lengte : 333,33m - Asfalt

ANTWERPEN (Wilrijk) Lengte : 333,33m - Asfalt

BRUGGE (Assebroek) Lengte : 333,33m - Asfalt

BEVEREN Lengte : 400m - Asfalt

Zijn momenteel in aanbouw :

RUMBEKE Lengte : 166,66m - Beton - bochten 48° (opening Maart - April 2012)

AFFLIGEM Lengte : 250m - Asfalt - bochten 18° (opening November 2011 ?)

Indoor wielerbanen :

GENT VWEM Blaarmeersen Lengte : 250m - Hout

GENT Kuipke (Citadelpark) Lengte : 166m - Hout

Er zijn ondertussen ook vergevorderde plannen voor de aanleg van een 400m openlucht wielerpiste in Kessel-Lo (Proviciaal domein) tegen Leuven, maar er is momenteel vooral meer nood aan een 2de indoor wielerbaan omdat de baan van het VWEM in de wintermaanden reeds overbevolkt is.

• Stayer

Heb woensdag ter plaatse naar de aanleg van de nieuwe wielerpiste te gaan kijken.

Het ziet er goed uit, gaat een leuk baantje worden.

Lengte 250 meter maar met ruime bochten.

• Joske

Achteruit in de toekomst

Ik denk dat dit soort banen niet veel meer zullen bijdragen aan de baansport.

Het zal niet meer worden dan een trainingsbaan, dat uiteindelijk het gaat verliezen van de natuur: gras door het asfalt heengroeiend.

Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar vrees van niet.

• Stayer

Ik weet niet of het een achteruitgang zal zijn in de toekomst.

Deze wielerbaantjes zullen inderdaad niet meer zijn dan regionale opeidings en trainingsbaantjes voor de jeugd, voor beginners en recreanten, welke graag in veilige omstandigheden (bv. in deze periode van het haar s'avonds, de meeste baantjes zijn verlicht) hun toertjes draaien.

Men moet ook geen stadion zoals de Amsterdam Arena hebben om jeugd en vrijetijds spelers te leren voetballen of zwembad met olympische afmetingen (lengte 50m, breedte 25m) om te leren zwemmen, men kan ook levern zwemmen in een 10 meter bad.

Het is ook niet de bedoeling op deze regionale baantjes ook een E.K. of W.K. te organiseren, dus meer dan regionale opleidings en trainingsbaantjes zijn het niet.

Sommige baantjes hebben door een goede werking een aktief programma, en anderen worden dan weer nauwelijks gebruikt.

Bedoeling was in iedere Belgische provincie 3 dergelijke wielerbanen aan te leggen, in sommige provincies zijn er nu 2, in enkele andere nog geen.

Van enkele wielerbanen staan een aantal foto's geplaatst in dit fotoalbum, en zal spoedig nog foto's van de andere wielerbanen in Belgie bijplaatsen.

http://www.flickr.com/photos/25915698@N06/sets/

Joske Schreef:

——————————————————-

> Achteruit in de toekomst

> Ik denk dat dit soort banen niet veel meer zullen bijdragen aan de baansport.

> Het zal niet meer worden dan een trainingsbaan, dat uiteindelijk het gaat verliezen van de natuur: gras door het asfalt heengroeiend.

> Ik hoop dat ik ongelijk krijg, maar vrees van niet.

• Stayer

De wielerpiste in Affligem wordt op 11 november in gebruik genomen, de officiële opening is pas volgend voorjaar, maar in afwachting mag het publiek de nieuwe wielerbaan testen.

De aanleg liep door de natte augustusmaand vertraging op, maar in september kon hard worden doorgewerkt.

De piste is 250 meter lang, zeven meter breed en met een helling van maximum 18 graden.

Momenteel wordt de omgeving verder afgewerkt, met onder meer de verlichting, een omheining edm.

http://www.youtube.com/watch?v=CReZZ-yi0Rk